• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Linux installeren in Chromebook

Status
Niet open voor verdere reacties.

xypelair

Vaak hier
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
829
Waarderingsscore
2
Betr. Chromebook Lenovo C330. Daarin ge-installeerd Linux xubuntu xfce4, de terminal kan ge-opend worden, maar hoe nu verder om een soort bureaublad te krijgen. Ik heb al via Instellingen/Geavanceerd/Ontwikkelaars/de Linuxomgeving bereikt. Maar hoe nu verder? Ik heb gelezen dat als alles goed ge-installeerd is men bij opstarten van Chromebook de keuze krijgt tussen ChromeOS en Linux.
Wie kan mij helpen? B.v.d.
 
Heb jij Linux al aangezet?

Linux staat standaard uit. Je kunt deze functie op elk moment aanzetten via Instellingen.
  1. Selecteer rechtsonder de tijd op je Chromebook.
  2. Selecteer Instellingen
    EhnJKCYnCpUVMQvn9LxVpGRY4fJAjUYOfZGt
    en dan
    Geavanceerd
    en dan
    Ontwikkelaars.
  3. Selecteer Aanzetten naast Linux-ontwikkelomgeving.
  4. Volg de instructies op het scherm. De installatie kan 10 minuten of langer duren.
  5. Er verschijnt een terminalvenster. Je hebt een Debian 10 (Buster)-omgeving. Je kunt Linux-opdrachten uitvoeren, meer tools installeren met de APT-pakketmanager en je shell aanpassen.
 
Zover was ik al en kan nu ook de terminal openen. Hoe krijg ik nu mijn desktop environment te zien?
Pas dan kan ik de diverse apps en bestanden activeren en openen.
 
Ik ben zelf geen Linux gebruiker.
Maar volgens deze site zou je het moeten opzoeken.
 
Ik heb gelezen dat als alles goed ge-installeerd is men bij opstarten van Chromebook de keuze krijgt tussen ChromeOS en Linux.
Waarmee jij bezig bent is dit
Dan moet je Xubuntu naast ChromeOS installeren en dan krijg je bij het aanzetten van je chromebook normaal de bootloader of GRUB te zien . Of dat realiseerbaar is heb ik zeer grote twijfels over .
Heb je al een systeemkopie gemaakt voor in het geval er iets verkeerds loopt en je chromebook niet meer wil opstarten ?
In de terminal werken is Command on line gebruiken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan