• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Linux installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ardilez99

Vaak hier
Lid geworden
3 feb 2015
Berichten
602
Waarderingsscore
2
Beste ..…..,

Ik heb 2 harde schijven. Kan ik op de ene windows blijven behouden en op de andere Linux installeren of gaat dat een conflict opleveren.
 
Hallo Ardilez, neen dat geeft geen conflict.
Wel dient Grub dan op de andere schijf te komen staan.

Op welke Linux distribuatie heb jij je oog laten vallen?
 
Hallo Abraham,

Wederom bedankt voor jouw snelle reactie.
Ik heb mijn oog laten vallen op Fedora of Mint.
Ik moet nog ff research doen welke qua looks t meest op windows lijkt, omdat ik nul komma nul van Linux weet, dus dan lijkt me dat t meest makkelijkst om er snel mee vertrouwd te raken.
 
Heb je een betrouwbare link waar ik Grub kan downloaden.
Hoef ik Grub alleen op die HD te zetten of moet ik em nog installeren of uitpakken na t downloaden ?
 
Je kunt ook even de Windows schijf eraf halen en na de installatie zonder de schijf weer erbij zetten, Windows of Linux als default en als je de andere wilt hebben via het bios/uefi bootmenu de gewenste schijf kiezen.
Zo heb diverse OS's op schijven staan.
 
Hallo Ardilez, Lange Pier houdt niet van Grub, ik wel - net zo als miljoenen anderen met Linux.

Als het de eerste keer is dat jij je met Linux gaat bezighouden, neem dan Linux Mint in de Mate uitvoering.
Dan heb je een sneller Linux systeem dan Windows is en Grub is makkelijk aan te passen om automatich naar Windows te gaan.

Linux Mint heeft een Nederlandsforum en via

kan jij Mint optimaliseren en sneller maken voor de hardware die je gebruikt.
 
Ok dankjewel. ff snel een hele andere vraag, misschien dat u dat ook wel weet. Ik heb een nieuwe usb stick en wil daar films opzetten, moet die nieuwe stick nog geformateerd worden en zo ja wat kies ik dan exFAT (standaard) of NTFS ? Geen flauw benul wat dat inhoudt en welke van de twee beter is
 
Oh en nogmaals, heeft u een betrouwbare link waar ik Grub van kan downloaden. En Mint
 
Hoi Ardilez, grub is bestanddeel van elke Linux distributie, anders kan het niet opstarten.
Dus apart downloaden is niet nodig.

Als je een 2GB USB-stick hebt kan je de Linux Mint ISO middels Rufus naar de stick laten uitpakken.
En standaard wordt de USB dan geformatteerd in FAT32.


Die nieuwe stick in NTFS formatteren, dat kopieert het snelste!


Netherlands NLUUG is de snelste downloadserver in ons land.

En als je Mint hebt geïnstalleerd, naar de link van de Linux Guru Pjotr gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan