• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Linux Mint 19.1 Beta

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvC

Nieuwsgierig Aagje
Lid geworden
9 aug 2016
Berichten
1.225
Waarderingsscore
13
Linux Mint 19.1 Beta is beschikbaar om te downloaden.
Mocht het downloaden te traag gaan dan is deze link wat vlotter.

Het "Windows-gedrag" in de taakbalk is eindelijk aanwezig. Weg zijn de starters die vensterknoppen aanmaken. :cool:
Hoewel het traditionele uiterlijk nog wel gekozen kan worden ervaar ik de meer hedendaagse koers als zeer positief.

Helaas kan ik het niet tonen in VMware omdat het wederom na een herstart crasht (evenals LMDE 3).
Al jaren vraag ik me af waarom er niets gedaan wordt aan de slecht werkende software rendering mode in de Cinnamon desktopomgeving:

5c06928c37d26-Schermafdruk_van_2018-12-03_19-19-14.png
 
Als je Vmware crasht na een herstart dan vraag ik mij af of deze wel correct is ingericht.
 
Het is niet VMware die crasht maar de Cinnamon desktopomgeving in combinatie met de hardware (waarschijnlijk met de on-board GPU).
Installeer ik Linux Mint als hoofdbesturingssysteem dan krijg ik ook meteen de melding dat ik in de software rendering mode dien te werken.

Installeer ik Linux Mint met de Maté of Xfce desktopomgeving dan gaat dat prima.
Veel linux distributies kan ik van de Cinnamon desktopomgeving voorzien maar telkens gaat het mis.

Met alle desktopomgevingen gaat het goed: GNOME, Pantheon, Xfce, LXDE, LXQT, Budgie, KDE, KDE Plasma, enzovoort.

Cinnamon was, is en blijft een vreemde Gnome afgeleidde.
 
Installeer je wel de Vmware tools?
 
Absoluut, die bevordert de interactie met de gastheer en zorgt dat er full-screen gewerkt kan worden.
 
heb van de week deze ook eens geinstalleert via VMWare bij het installeren diende ik een nieuwe virtuele schijf aan te maken het was niet mogelijk om deze "beta" langs Windows te installeren (ik kreeg deze keuze wel maar kon deze niet selecteren ) dus toen de installatie klaar was op de nieuwe virtuele schijf wilde ik deze dan ook uit testen ...maar er was niet mee te werken hij sloeg gewoon vast ..dit terwijl eerder Linux(en ) géén problemen hadden ..denk dat deze beta bijlange nog niet af was ..
 
Kan je eens een printscreen sturen van de instellingen die jij hebt gekozen?
 
indien deze vraag om een printscreen aan mij gericht is dan is dit helaas niet mogelijk aangezien ik deze virtuele Linux verwijderd heb daar hij steeds bleef vast lopen.
 
@Emi geen probleem. De vraag is namelijk gericht aan EvC.

Ik zal er vanavond of morgen zelf ook eens een opzetten. Eens kijken hoever ik kom.
 
Ah, de vraag was aan mij gericht. Nee, de bèta versie had ik al snel verwijderd.

Maar de final release is nu beschikbaar.
Een hernieuwde poging met resultaten volgt later.
 
Laatst bewerkt:
De eerste ervaringen in VMware:

Met deze versie gaat het aanzienlijk beter en heb ik vooralsnog alles kunnen doen om het naar mijn hand te zetten.
Een duurproef is het daardoor nog niet.
Het Windows-gedrag van de taakbalk is een verademing. Applicaties kun je rechtstreeks vastpinnen, minimaliseren en sluiten:

5c1aa785882f1-Schermafdruk_van_2018-12-19_21-06-24.png
 
Toch mooi om te zien dat er zoveel mensen met een GUI werken in Linux, iets waar van oorsprong Linux helemaal niet voor is bedoeld. En leuk dat ze nu "trucjes" van Windows gaan overnemen.

Windows is zo gek nog niet. :) We kunnen er alles van zeggen maar er zitten gewoon een aantal hele goede (ongeëvenaarde) dingen in Windows. En Microsoft heeft, zeker voor de zakelijke markt, een aantal ongeëvenaarde pakketten.

Maar goed genoeg daarover. Leuk om te zien dat je zo verder bent gekomen met deze versie van Linux virtueel.
 
Het Windows-gedrag van een taakbalk had ik al veel eerder in het conservatieve Linux willen zien.
De huidige Ubuntu kan met extensies elke vorm aannemen die je wilt. Ook op de Windows- of macOS manier.
De Windows taakbalk mist nog het slim verbergen. En dat is bij Linux vaak al beter geregeld.

De goede dingen worden langzaam van elkaar overgenomen. En zo hoort het ook.
 
Intussen is Mint 19.1 in VMware gecrasht nadat ik Nauitilus en Gnome Software erbij had geïnstalleerd.
Dit is poging twee waarbij ik dat achterwege heb gelaten.
De applicatie-iconen in de taakbalk zijn nu iets aangepast qua grootte en de applet Weather en Radio Tray zijn toegevoegd.
De audiostreams in Radio Tray hikken behoorlijk. Ik weet niet of dat aan Mint of aan Radio Tray te wijten is (in Synaptic aanwezig).
Deze versie is nog heel pril, maar op de goede weg:

5c1be66b13a9c-Schermafdruk_van_2018-12-20_19-03-29.png
 
Het gebruik van meerdere desktop thema's in Linux is nu eenmaal problematisch.
 
Nemo als bestandsbeheerder had ik laten staan omdat het onderdeel is van de Cinnamon desktopomgeving.
Nautilus kwam er als tweede bij wat geen probleem mag geven.
Wellicht gooide Gnome Software (Center) roet in het eten.
Of de software rendering mode. Bij een duurproef zal het blijken.
 
Cinnamon zelf is een ontwikkeling uit Gnome, zo ver ik weet, dus daar zit het probleem denk ik.
 
De software rendering mode in Cinnamon zou eigenlijk niet mogen bestaan. Het is een terugval mode als er geen grafische kaart aanwezig is.
Het is een compromis met veel nadelen.
 
In VMware heb ik het 20GB ruimte gegeven met 4GB geheugen (virtuele RAM).

Afbeelding van het bureaublad met de systeemmonitor:
5c1d230d6572a-Schermafdruk_van_2018-12-21_18-06-05.png


Dit is het hoofdbesturingssysteem Ubuntu 18.10. De gastheer dus voor de gevirtualiseerde Linux Mint 19.1 en Windows 10 LTSC:
5c1d26a661586-Schermafdruk_van_2018-12-21_18-40-16.png
 
Broncontrole in de gevirtualiseerde Windows 10 LTSC:

5c1d2e9cc1ca9-Schermopname_%282%29.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan