• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Linux Mint vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Polley

Verslaafd
Lid geworden
27 feb 2008
Berichten
9.144
Waarderingsscore
19
Sinds kort ben ik Linux Mint aan het gebruiken. Mede vanwege de berichten die ik op dit forum tegen kwam. Op zich ben ik daar prima over te spreken. Het werkt allemaal naar behoren. En tot op heden kan ik mijn dagelijkse werkzaamheden prima uitvoeren. Her en der loop ik wel eens tegen een obstakel aan maar tot op heden niets wat onoplosbaar was. En weer een leuke uitdaging om het een en ander uit te zoeken. Hoe dan ook, ik zit nog redelijk in de noob-fase.

Alleen nu heb ik toch een dingetje waar ik niet echt wijs uit kan.

Ik heb recent de grafische kaart uit mijn systeem verwijderd. Om de simpele rede dat de on-board grafische opties voor mij meer dan voldoende zijn. Daar ik op dit moment helemaal niet game op de pc. Maar wat me dan opvalt is dat het processorgebruik dan stijgt, het idle gebruik zit dan tussen de 20% en 30%. Ik dacht eerst dat het uitschakelen van hyper-threading de oorzaak was, en hoewel dat een aantal procenten verschil oplevert blijft het idle gebruik dan rond de 20% hangen.

Nu heb ik netjes de grafische kaart er weer in gestopt en dan is het processorgebruik idle eigenlijk prima:
Screenshot from 2018-10-04 09-22-23.png

Het lijkt er op dat, als de grafische kaart verwijderd is, het systeem software matig nog aangepast moet worden. Waarschijnlijk aanpassingen in de nodige drivers. Maar ik kom er niet uit hoe ik dit kan aanpassen.

Het rare is, dat als de grafische kaart er wel in zit ik ook helemaal geen drivers mag kiezen:
Screenshot from 2018-10-04 09-46-57.png

Dit alles viel me op nadat ik een desklet had toegevoegd die hele basale info laat zien van de systeemprestaties.

De on-board grafische chip is de Intel HD 630.


En daarnaast nog een puntje. Het valt mij op dat er regelmatig updates zijn. Nou installeren die vrij vlot dus dat is geen probleem. Maar is dit normaal? Het updatebeleid is opvallend te noemen vergeleken met Windows.

Als laatste nog over de totale omvang van de installatie. Ik heb een oude ssd gepakt om Linux op te zetten, deze is maar 74 gb groot. Maar wat me opvalt is dat er nog maar 36 gb beschikbaar is. Nu heb ik wel wat dingen geïnstalleerd maar geen bijzonder grote zaken. Dus een aantal gb's aan data kan ik verklaren. Maar dan vind ik alsnog dat er erg veel data gebruikt word. Mijn Windows 10 installatie inclusief de nodige extra's neemt minder ruimte in.
 
Hoi Polley, ik vermoed dat de omvang van Mint vergroot juist door de nieuwe systeemhersteltoepassing.

Ik denk zelf dat ik straks Mint weer installeer in de 18.3 versie.
Ik zelf gebruik Mint alweer een paar jaar en vind dat doorgaans van af de eerste upgrade versie, dat Mint dan weer echt goed functioneert.
Dus ik denk dat vanaf de 19.1 versie Mint beter zal functioneren met de systeemhersteltoestand.

Wat betreft de reguliere updates - ook die frequentie is toegenomen in vergelijking met de 18 serie van Mint.
 
In de bios/uefi kun je de toewijzing voor het intern geheugen aan de GPU instellen wat miss. de CPU wat zou kunnen ontlasten, die laatste wordt sowieso meer belast indien er geen dedicated kaart wordt gebruikt.

En hoe groot is de home partitie(s) en de swap?
Mint kan ik hier draaien v.a. een USB stick van een paar gig. waarvan 1,7GB wordt gebruikt.

Je zou de Intel driver zelf kunnen updaten en er zit ook een tool bij om de boel te bekijken.
https://01.org/linuxgraphics/downloads/2018q1-intel-graphics-stack-recipe
 
Hoi Lange Pier, welke Mint versie heb jij dan op die stick van jou staan?
 
Waarom wil je dat weten?, tis 18.2 overigens.
 
!8.2 - vandaar de kleine omvang - desa;niettemin een van de beste versies van Mint.
 
Ook op een schijf geïnstalleerd gehad en dan was het zo'n 10GB, zo'n live versie is toch veel compacter, die Casper system files zijn dan ook niet zo groot en ook de *.deb files niet.

Gebruik dat ding alleen om niet werkende PC's te benaderen naast de Gandalf W10PE op stick.
 
Linux Mint 19 Cinnamon is hier virtueel geinstalleerd en geüpdate (in een ruimte van 15GB).
In GParted kun je zien dat het 8.8GB groot is.

5bb68a15d3d50-Schermafdruk_van_2018-10-04_22-59-47.png


In het processorgebruik heb ik me eigenlijk nooit zo verdiept.
Bij het Mint forum zie ik geen verontruste meldingen.
Ubuntu 18.04 is mijn hoofdbesturingssysteem en daar was eerder sprake van een verhoogd geheugengebruik (inmiddels gepatched).

Dat er regelmatig updates aangeboden worden is een teken van een actieve community. :cool:
 
Het kan ook zijn dat de Intel HD 630 grafisch niet voldoende ondersteunt om Cinnamon te draaien.
In dat geval zou je Mint in de software rendering mode kunnen zetten.
Bij mijn notebook (met een Intel UHD 620 on-board) moest ik dat ook doen. Overigens kreeg ik daar wel een melding van.

Bij het inlog-scherm kun je die keuze maken. Op het tandwieltje klikken, selecteren en daarna inloggen.

Helaas kan ik het niet zichtbaar maken omdat Mint 19 in VMware na een herstart crasht.
 
En daarnaast nog een puntje. Het valt mij op dat er regelmatig updates zijn. Nou installeren die vrij vlot dus dat is geen probleem. Maar is dit normaal? Het updatebeleid is opvallend te noemen vergeleken met Windows.
Lees dit eens. Eigenlijk gaat het nog niet snel genoeg.
Vooral Debian en Ubuntu worden genoemd.
 
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt er op dat, als de grafische kaart verwijderd is, het systeem software matig nog aangepast moet worden. Waarschijnlijk aanpassingen in de nodige drivers. Maar ik kom er niet uit hoe ik dit kan aanpassen.
Deze zin heeft mij getriggerd om een oplossing te geven.
Heeft de topic-starter de software rendering mode gevonden en ingesteld?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan