• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Linux op SSD en Windows 10 op HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeoG

Bekend gezicht
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
153
Waarderingsscore
2
Hoi,

Ik heb op het moment Windows 10 op mijn SSD (250Gb) en een HDD (1Tb) als dataopslag.

Ik wil Linux Mint 19.3 op de SSD zetten en Windows 10 op de HDD in de vorm van een dualboot.

Ik heb inmiddels een ISO van mijn Windows 10 op een DVD gebrand.
Ook heb ik een ISO van Linux op een DVD gebrand, geverifieerd en geauthenticeerd.
Bestanden die ik niet wil verliezen heb ik op een USB stick gezet.

Het plan is:
Linux op de SSD-schijf installeren.
Daarna wil ik de bestanden van de USB-stick op de SSD-schijf zetten.
Windows 10 op de HDD installeren
bestanden van de USB-stick ook op de HDD zetten.

Bij het opstarten wil ik de keuze krijgen om Linux of Windows 10 op te starten.

Hoe moet ik dit aanpakken? Gewoon doen zoals gepland of gaat dit anders in zijn werk?

Leo
 
Per schijf een installatie doen, dus de andere er af laten, met beide schijven opstarten en via de bootmenu key de schijf kiezen waar je van op wilt starten, die je het meest gebruikt de default maken, dus op de eerste sata poort.
Ik kan zo 4 diverse OS'en draaien.
 
Per schijf een installatie doen, dus de andere er af laten

Houdt dit in dat ik als ik bijv. Linux wil installeren de HDD los gekoppeld moet zijn en andersom?
 
Dat is inderdaad wel de meeste verstandige weg tijdens de installatie. Als ze eenmaal geïnstalleerd zijn kan je ze natuurlijk aangesloten laten zitten.
 
Houdt dit in dat ik als ik bijv. Linux wil installeren de HDD los gekoppeld moet zijn en andersom?
Idd, risico dat grub/burg op de Windows schijf komt en is niet wenselijk.
 
Grub2 is aangepast, mooier geworden en werkt goed.
 
Ja dat vind ik ook een prima tip voor allen die met multiboots willen werken. BIOSsen zijn al lang ingericht om zelf te kiezen van welke schijf op te starten, en om daar dan een sofware keuze tussen te zetten, zij het van Linux, zij het van Microsoft, is eigenlijk vragen om problemen. Het enige verschil is dat je per fabrikant even moet uitzoeken welke toets te drukken om een opstartkeuze te krijgen, maar de logica is veel makkelijker te volgen, zeker wanneer er wijzigingen moeten plaatsvinden.
 
Een UEFI systeem start altijd op via de Windows Boot Manager en dan dien je wel grub o.i.d. te installeren als je een bootloader wilt waar je de keuze kunt maken, VisualBCD of EasyBCD kunnen ook nog.
En de key's;
Zal ook wel in het manual van de desbetreffende PC/notebook/moederbord staan.
 
Die UEFI toch. . . Spelbreker, die ik niet ken.
 
Een UEFI systeem start altijd op via de Windows Boot Manager en dan dien je wel grub o.i.d. te installeren als je een bootloader wilt waar je de keuze kunt maken, VisualBCD of EasyBCD kunnen ook nog.

Daar zat ik al over na te denken, hoe krijg je dan de bootloader waar je een keuze kunt maken welk besturingsysteem op te starten. Dat moet dus achteraf ingesteld worden. Maakt het wel wat ingewikkelder naar mijn idéé voor de gemiddelde pc gebruiker, zoals ik dus.
 
Grub/brug kies je bij de installatie van een Linux distro na het installeren van Windows, wil je het via een BCD versie doen dan mag je geen Linux bootloader installeren, best wel een gedoe.

Vond het via de bootmenu key handiger.
 
Inderdaad, het wordt er niet simpeler op, de installatie op de aanbevolen manier te doen.
Waarschijnlijk zal ik het niet op deze wijze doen, ben altijd al bevreesd mijn hele Windows om zeep te helpen.

Idd, risico dat grub/burg op de Windows schijf komt en is niet wenselijk.
Hoe ik kan nagaan, of dit bij mij wel of niet het geval is!
 
Als hij erop staat dan wordt die toch gestart?
Ja, dat begrijp ik. Maar hoe kan ik nagaan dat de Grub wel of niet op de SSD staat, waar Windows op geïnstalleerd is, of dat de Grub op de schijf staat, waar Linux op geïnstalleerd is.
 
Linux kan ook altijd nog vanaf een usb stick gedraaid toch. niet zelf erg vertrouwd mee, maar opper voor zekerheid maar even (of dat oplossing voor eerder genoemde problemen is, weet ik dus niet). Als ik ff mocht, was 'm.
 
Dat gaat natuurlijk allemaal wat langzamer dan, een werkelijke installatie van Linux. En wat je tijdens die sessie opslaat, is na afsluiting van Linux, weg!
 
Vanavond installeer ik Mint weer en zet Grub gewoon op de SSD waarop Windows draait.
Mint komt op de tweede SSD in mijn Dell.
 
Heb indertijd in mijn desktop een hard drive selector ingebouwd, daarmee kan ik afzonderlijk of meerdere schijven terzelfder tijd inschakelen.
Voor ik opstart schakel ik de harde schijf of SSD in die ik wil opstarten, slechts 1 besturingssysteem per harde schijf.
Geen problemen meer met dual boot, wel wat plaatst nodig voor al de aansluitingen, hier vb van hetgeen ik bedoel.
 
Voordeel van mijn systeem is dat je gewoon op alle schijven kan komen en wat is het probleem om even een key in te toetsen en de gewenste schijf in het bootmenu te kiezen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan