• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Sticky M.2 SSD vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wier

Junior lid
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
76
Waarderingsscore
0
Kortgeleden heb ik een nieuwe (Medion)PC gekocht, met SSD en HDD, op zich een goed combi, alleen is de SSD (128GB), hier draait windows 10 op,me net iets te klein, heb inmiddels een 250GB gekocht, alleen loop ik tegen het probleem aan deze te vervangen. De SSD is van het M.2 type en de pc heeft maar 1 aansluiting hiervoor op MB. Ik dacht misschien wat te makkelijk omdat de recoverpartitie op de HDD staat, de M2 modules te verwisselen en vervolgens te herstellen middels F11 commando naar de nieuwe SSD, helaas gaat dat niet, PC gaat direct naar bios na opstarten.
Nu moet er waarschijnlijk gekloond worden alleen ook dat lukt me nog niet zo goed, wie heeft een (eenvoudige) werkwijze voor mij, voor een niet al te grote computertechnicus.
 
En welke protocollen kan de bestaande en wat heeft de nieuwe? sata of NVMe of beide?
W10 opnieuw installeren op de nieuwe met dezelfde versie, vermoedelijk OEM HOME 64bit is een optie, W10 is al digitaal geactiveerd en die kun je dan zonder key in te geven opnieuw installeren.

Anders zou het een M.2 enclosure aanschaffen worden.

Op zich is 128GB voldoende als je de software op een andere schijf installeert maar je hebt nu al een grotere.
 
  • Leuk
Waarderingen: wier
Je kan Windows 10 schoon installeren op die nieuwe SSD.
Dat leidt dan tevens tot een snellere Windows dan klonen.

En bovendien ben je dan de crapware kwijt die Medion in de recovery mee installeert.
 
En welke protocollen kan de bestaande en wat heeft de nieuwe? sata of NVMe of beide?
W10 opnieuw installeren op de nieuwe met dezelfde versie, vermoedelijk OEM HOME 64bit is een optie, W10 is al digitaal geactiveerd en die kun je dan zonder key in te geven opnieuw installeren.

Anders zou het een M.2 enclosure aanschaffen worden.

Op zich is 128GB voldoende als je de software op een andere schijf installeert maar je hebt nu al een grotere.
De nieuwe heeft NVMe als protocol, hoe krijg ik hem dan zichtbaar in bios
 
Type Medion? of beter, welk type MSI moederbord zit erin?

Vaak kunnen op M.2 slots beide uitvoeringen maar ondersteund het 1 protocol bij de wat oudere borden en dat is dan ook nog de SATA.
 
Ik sluit mij aan bij Abe in #3: maak eerst via het Media Creation Tool een opstartbare USB-stick met windows 10. Daarna oude m.2 eruit, nieuwe erin en opstarten vanop de USB. Windows 10 clean install op de nieuwe en weg alle bloatware (= software van de fabrikant). Windows zal automatisch terug activeren van zodra er verbinding is met het net. Alle Medion-pc's hebben volgens mij de gewone home-versie van windows 10. Na enkele (kleine) updates zal je uiteindelijk op versie 1809 build 17763.292 uitkomen.
Qua protocol zal de pc zelf automatisch instellen of het SATA of PCIe wordt. Als je (zoals Lange Pier al vroeg) even doorgeeft welke Medion en/of welk moederbord, dan kunnen we dit voor jou wel even checken.
 
  • Leuk
Waarderingen: wier
Type Medion? of beter, welk type MSI moederbord zit erin?

Vaak kunnen op M.2 slots beide uitvoeringen maar ondersteund het 1 protocol bij de wat oudere borden en dat is dan ook nog de SATA.
Het betreft een model PC MT 14, type: MED MT 8242A
Akoya P66054, MSN: 10022729 , ik kan zo gauw niet zien wat voor moederbord erin zit
Heb nieuwe Samsung 970 EVO (250GB) M.2 SSD gekocht
Alvast erg bedankt voor de suggesties, ga hier z.s.m. mee aan de gang, wist niet dat er dan ook de mogelijkheid was tot clean install, en dat windows dan automatisch weer activeert, wel zit je weer wat met de drivers, maar ook deze staan in de recovery partities
 
Laatst bewerkt:
Een service manual kan ik niet vinden.

Post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform


Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
  • Bevestig dat eerste dus.
  • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.
 
  • Leuk
Waarderingen: wier
Windows 10 gaat na een clean install al je drivers zelf perfect terug installeren via de windows update.
 
Allemaal super bedankt voor de gegeven informatie, ben weer helemaal blij dat het na een paar dagen knutselen nu perfect gelukt is met een clean install mbv. media creation tool op de nieuwe SSD.:):)
 
Ik wens jou weer veel plezier met de door jou zelf vernieuwde pc.
 
  • Leuk
Waarderingen: wier
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan