• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Maak een NAS van een oude computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Naxiz

Android freak
Lid geworden
18 apr 2009
Berichten
19.551
Waarderingsscore
0
Wat kan ik er mee?

Met FreeNAS kan je een NAS maken van een oude computer! FreeNAS heeft heel veel services, in versie 0.7:
  • CIFS/SMB
  • FTP
  • TFTP
  • SSH
  • NFS
  • AFP
  • Rsync
  • Unison
  • iSCSI Doel
  • UPnP
  • iTunes/DAAP
  • Dynamische DNS
  • SNMP
  • UPS
  • Webserver
  • Bittorent client
Verder kan je ook rapport laten uitbrengen, doormiddel van e-mail, en je hebt nog veel meer functies

Als je wilt weten hoe de services werken, PM me of kijk op Youtube!

Wat heb ik nodig?

Om het systeem wel een beetje soepel te laten lopen, heb je het volgende nodig:
  • Een werkende computer ;)
  • 128 MB werkgeheugen (voor 7.2 wordt 512 MB aanbevolen, ik gebruik 300 MB en dat wil ook)
  • Een processor van 300 Mhz
  • Een internet aansluiting
  • Een CD-ROM Speler
  • Een beeldscherm
  • Een toetsenbord
  • Een CD-R
Is een vereiste, ook als de installatie voltooid is
Is alleen nodig voor de installatie

De installatie

Voor de installatie heb je even een CD-ROM Speler nodig, en een lege CD-ROM

1. Download het .ISO bestand van FreeNAS naar je bureaublad (dit is versie 7.2 stable, voor een 32 bits systeem, voor een nieuwere versie, of de 64 bits versie, bezoek www.freenas.org)

2. Brand het .ISO bestand op een lege CD-R, als je geen brandprogramma hebt, of een brandprogramma dat geen .ISO ondersteund, kan je ImgBurn gebruiken

3. Nu moet je met de computer waarvan je een NAS wilt maken, van de CD booten
In de BIOS, zet je CD-ROM op nummer 1

4. Als de FreeNAS live CD is gestart (nadat je allemaal teksten langs hebt zien komen en een piepdeuntje hebt gehoord) druk je eerst op 9 en op ENTER

1%20Menu.bmp


5. In het menu dat nu komt, kies je voor Install 'full' OS on HDD + DATA + SWAP partition en druk je op ENTER, bij het volgende scherm druk je ook op ENTER

Let op: de harde schijf wordt hier geformatteerd, hierbij worden alle gegevens van de harde schijf gewist!

6. Selecteer bij de volgende 2 schermen de goede apparaten, dus het CD-ROM station waar de installatie-CD van FreeNAS in zit, en de harde schijf waar FreeNAS op moet worden ginstalleerd
Druk als bevestiging iedere keer op ENTER

7. Nu moet je de grootte van de partities invoeren, deze staan standaard goed, dus bevestig 2 keer met ENTER (bij de vraag of je een SWAP partitie wilt maken mag je zelf weten, is natuurlijk altijd handig!)

8. Nu krijg je de gegevens te zien, die moet je noteren! Druk nu op ENTER om door te gaan (als je precies de handleiding hebt gevolgd, heb je dit)

2%20Partities.bmp


9. Nu kom je weer in het installatie keuze scherm, denk nou niet 'is het fout gegaan?' want dit hoort zo! Selecteer Exit met de cursor toetsen en druk op ENTER

10. Kies in het menu nu voor 1 en druk op ENTER dit is om de netwerkadapter in te stellen

11. Kies de adapter waar (up) achter staat, of de goede adapter, en druk op ENTER

12. Als je meer (actieve) netwerkkaarten hebt, kies je in het volgende scherm ook de goede adapter (doe dit net zo lang totdat je alle adapters hebt ginstalleerd), anders kies je Finish and exit configuration, en daarna op Yes

3%20Menu%201.bmp


13. Nu kies je in het menu voor 2, en druk je weer op ENTER

14. Dit is een belangrijke stap! Als je van plan bent om FTP te gebruiken, gebruik je gn DHCP! Kies dan dus voor No en voer de goede instellingen in!
Anders kies je drie keer voor Yes

15. Noteer de gegevens die komen, dit is nodig voor het volgende onderdeel! Druk op ENTER (je hebt alleen het IP-Adres nodig!)

16. Kies nu voor 7, Reboot system, haal de installatie CD-ROM er uit en de installatie is volooid! Voor de configuratie, lees verder!

Je hebt het beeldscherm en toetsenbord nu niet meer nodig, die kan je loskoppelen! (ook overige kabels, er is alleen nog maar stroom en internet nodig)
Je kan ook het CD-ROM station uit de computer halen, en alle andere onnodige onderdelen, zorg dan wel dat de stroom uit staat!

De configuratie

Nu FreeNAS is ginstalleerd, moet je hem nog configureren
Dit doe je door gewoon op een andere computer met internet browser, naar het IP-Adres van stap 15 te navigeren (let hierbij op dat je er http:// voor zet, als je de standaard poort hebt verandert!)

1. Open op een andere computer je browser, en typ het IP-adre uit stap 15 in (bij mij 192.168.1.106)

2. Nu moet je inloggen, gebruik als gebruikersnaam admin en als wachtwoord freenas, en klik op Login

3. Nu gaan we de taal en zo veranderen, ga in het menu op System staan en klik op General

4. Alle vetgedrukte velden zijn verplicht! Typ bij Hostname de naam van de NAS in, dit is hetzelfde als de computernaam in Windows

5. Voer ook alle andere velden in, je kan de taal op Nederlands (Dutch) zetten, en de gebruikernaam veranderen, als je alles goed hebt ingevuld, klik je op Save

6. Klik nu op de tab Wachtwoord om het wachtwoord te wijzigen, ook hier moet je op Opslaan klikken om de wijzigingen door te voeren

7. Ga nu in het menu weer naar Systeem, maar kies nu Geavanceerd, zet hier een vinkje voor Uitschakelen console menu (optioneel, je kan dan alleen dingen veranderen via de WebGUI, Inschakelen van de console schermbeveiliging (optioneel, je scherm gaat uit na (in dit geval) 1 seconde en Inschakelen kernel optimalisatie (aanbevolen)

8. Als je rapporten van het NAS Systeem wilt ontvangen, moet je ook de e-mail instellen! Klik hiervoor op de tab E-Mail en vul alle gegevens in, gevold door (je raad het al) Opslaan!

9. Om het wisselbestand in te stellen, ga je naar de tab Wisselbestand, en vul je de gegevens van stap 8 in

10. Nu moeten we de schijven instellen, ga hiervoor in het menu Schijven naar Managment, en klik op het plusje om een schijf toe te voegen, vul hier alle gegevens uit stap 8 in, en klik op Toevoegen

De configuratie is nu ook klaar, nu moet je nog de services configureren, en zo nodig e-mail waarschuwingen over het NAS Systeem

Services aanzetten en configureren

Klik in het menu Services op de Service die je wilt instellen, zet altijd een vinkje voor Inschakelen!
Als je een specifieke service niet snapt, zoek dan op Youtube naar Freenas - *onderdeel*
Succes!

De onderdelen zijn heel makkelijk te configureren, dus als je FTP aan wilt, ga je naar Services >> FTP, zet je een vinkje voor Inshakelen, zet je alle instellingen goed, en klik je op Wijzigingen opslaan
Snap je iets niet, of wil je wat bereiken (zoals een apart FTP account aanmaken, waarmee je alleen toegang hebt tot de map /mnt/guests/Louisdji stel ze in het daarvoor bestemde topic: http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php

Vragen en opmerkingen

Voor vragen en opmerkingen over FreeNAS, kan je tercht in dit topic!
Vragen NIET meer hier stellen, en ook NIET via PM!

Bedankt! :)
 
Goede Tutorial tot nu toe!
 
Bedankt! louisdji.. ik wil namelijk van mijn oude laptop een server maken voor mijn andere pc's.. Dan kan ik daar mijn belangrijke bestanden op plaatsen. Dan zorg ik ervoor dat er geen internet op komt! (dus alleen netwerk.)


Trouwens suc6 met het vervolg!

Mischien zal ik je later nog eens pm'en ben namelijk best wel een leek at NAS/servers

Groeten koetjh
 
Handigige tut heb Alleen geennoude pc om te gebruiken -_-
 
@ Koetjh

Je moet hem op netwerk aansluiten, maar als je hem beschikbaar wilt maken voor internet moet je dat instellen, standaard uit (en ook nog forwarden in router)

2 ddd
Kan ook met nieuwe! :p
Je kan het ook in Virtual PC of Vmware draaien
Dat er soms geen plaatjes zijn komt omdat mijn server dan uit staat, dat wordt vandaag ook opgelost

Moet nu naar school, heb me verslpaen :foei:
 
@ Koetjh

Je moet hem op netwerk aansluiten, maar als je hem beschikbaar wilt maken voor internet moet je dat instellen, standaard uit (en ook nog forwarden in router)

2 ddd
Kan ook met nieuwe! :p
Je kan het ook in Virtual PC of Vmware draaien
Dat er soms geen plaatjes zijn komt omdat mijn server dan uit staat, dat wordt vandaag ook opgelost

Moet nu naar school, heb me verslpaen :foei:


Misschien moet je hem dan 24/7 laten draaien?
En waarom zou je de plaatjes op je server hosten? Immers gaat tinypic.com veel sneller :)

Verder is het wel een mooie handleiding, alleen heb ik het niet nodig :D
 
Misschien moet je hem dan 24/7 laten draaien?
En waarom zou je de plaatjes op je server hosten? Immers gaat tinypic.com veel sneller

Verder is het wel een mooie handleiding, alleen heb ik het niet nodig

dat is niet echt mijn bedoeling. Mijn bedoeling is dat mijn laptop een soort veilige haven word voor mijn belangrijke bestanden. En dat ik het dan alleen aan zet als ik het nodig heb! Dan als mijn pc kaduuk is kan ik alles nog terug vinden op de laptop. Is zeer handig voor school en mijn volgende opleiding.
 
Daarom heb ik hem ook niet 24/7 aan, gebruik het eigenlijk alleen maar voor Bittorrent
De server staat overdag wel altijd aan

Ik zal de plaatjes verplaatsen naar mijn 24/7 server (die niet thuis is XD)
 
Oh je hebt ook nog een niet-thuis server? :)

Koetjh het was @ Louisdji :p
 
@ louisdji ik heb ook geen nieuwe pc alleen de gene waar ik nu op zit te werken
 
Gebruik Virtual PC (VMware of dat soort zooi)
 
Waarom zou je dit doen met een virtuele installatie? Lijkt me behoorlijk nutteloos..
 
Heb je wel FTP, Webserver en Bittorrent
Ik weet, dat kan je ook apart doen, maar gewoon om te expirimenteren :p
 
Ja ok, maar dan kan je ook gewoon apache in windows installeren, en filezilla ftpserver :p
 
Ja, dat bedoel ik met apart

Maar nu even stoppen met mijn topic onderspamen!
Anders zet ik hem op slot totdat ik verder ga :fury:

Morgen ga ik weer verder, en hoop ik hem af te krijgen :)
Tot dan, gaat deze topic op slot!

:locked:
 
Hey louisdji kun je het ook dan dualbooten?

Groeten koetjh
 
Oeps vergeten topic te sluiten, of een mod/admin heeft hem geopend
Dualboot weet ik niet, zal even kijken
 
Hoe kan je dat dan het beste aanpakken voor partities?

Groeten koetjh
 
Stel je dit nou in de verkeerde topic?
 
`k ga hem afmaken
Graag topic ondertussen niet onderspammen!
Moet nu eerst Virtual PC weer installeren
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan