• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

MAC-adres gewijzigd

Status
Niet open voor verdere reacties.

WEric

Nieuw lid
Lid geworden
13 nov 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Hallo, Ik heb een probleem met mijn router, het probleem is dat mijn verbonden apparaten een vaste (?) MAC-adres heb en ik kan ze zien in de Wifi lijst van verbonden apparaten. Vreemd genoeg is sinds een week meerdere apparaten bij gekomen met dezelfde naam maar met een extra nummer er achter voorbeeld (iPhone-24), en heeft een andere MAC-adres.
Hoe kan zoiets gebeuren,
Is mijn router gehackt? Wat kan ik doen. Heb meerdere keren de router ge reset maar na een tijdje komt weer een andere apparaat te voorschijn (iPhone-26).
Kan iemand mij helpen of raad geven?
 
Het wijzigen van het MAC adres lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Ben je niet in verwarring met het gewijzigde IP adres. In de meeste gevallen beginnen die met 192.

Het MAC adres is namelijk een vast ingebakken adres, je kan dat wijzigen maar daar moet je heel wat technisch handelingen voor uitvoeren.
 
Heb jij het wachtwoord van jou wifi netwerk al gewijzigd in een moeilijk wachtwoord.
Dan weet je zeker dat een ander ook niet zo maar in jou wifi netwerk kan komen.
Ook zou je als dat mogelijk is het wachtwoord van het modem zelf kunnen veranderen.
 
Visite bij jezelf of de buren met een aaifoon, die een wifilink wil opzetten?
 
Hallo Forumleiding,
Het is erg vreemd, maar het is toch waar. In mijn router kan ik zien dat de MAC adressen niet overeen zijn met mijn gegevens. En ik heb gemerkt dat er ingelogd is met een IP 169.254.9.49 en de tweede IP 169.254.31.201. Ik heb met de provider gebeld maar die kunnen mij niet helpen. Ze zijn alleen voor de lijn-verbinding. achter de router of Wifi daar doen ze niks aan.
wat kan ik doen. Het toegangs-code, wordt bij mij direct gewijzigd en de wifi naam en wachtwoord met 16 digit direct gewijzigd. Hoe kan dit?
 
Zijn interne adressen dus derhalve niets gehackt o.i.d.

Gasttoegang soms openstaan?

Merk en type router geef je niet op en als je er een sterk wachtwoord in hebt staan kan natuurlijk niemand erin en waarom zouden zo ook, particulieren zij gewoon oninteressant.
 
Je spreekt hier nog altijd over een IP adres. 169.254.9.49 IP adressen die beginnen met 169 zijn zogenaamde APIPA adressen. Die worden door de computer zelf aangemaakt als er geen DHCP server beschikbaar is, of er geen vast IP is ingesteld. In de meeste thuissituaties betekent dit dat de router geen IP adres aan het bewuste apparaat geeft.

Voor wat eenvoudige achtergrond informatie zie: APIPA - Wikipedia
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan