• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Medion P1060X documenten achter elkaar zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Gewaardeerd
Lid geworden
9 dec 2013
Berichten
1.739
Waarderingsscore
14
Een aantal maanden geleden kocht ik een Medion P1060X tablet bij de Aldi. Ik maak muziek en dus wil ik dat graag gebruiken om de akkoorden van een song weer te geven. Tot nu toe gebruikte ik daar een 18-ringsband voor met zo'n 50 zelf uitgeschreven akkoorden per song. En dat telkens een blad omslaan naar de volgende song. Dat wil ik nu graag in de digitale vorm doen...maar ja...hoe?

Ik heb op mijn pc één Word-document met de akkoorden van een song gemaakt in die vorm en daarna gekopieerd naar dat tablet. Voor mijn doel moet elk document een staande positie hebben. De rotatie werkte aanvankelijk niet maar dat is opgelost.
Als ik het tablet nu rechtstandig op mijn muziekstandaard zet, dan gaat dat nu goed. Het is dan ongeveer A-5 formaat.

Maar nu mijn vraag.
Ik heb zo'n 50 uitgeschreven songs op papier en die wil ik allemaal op de computer gaan zetten en dan kopiëren naar het tablet.
Maar hoe krijg ik daar zo'n "ringband"functie mee? Ik bedoel dus: alle songs op alfabet of als setlijst achter elkaar zetten en dan telkens met de vinger op het scherm naar rechts vegen waarna de volgende compositie meteen verschijnt. Een soort playlist dus. Dat moet snel kunnen gebeuren want je speelt vrijwel zonder pauze tussen songs.
Weet iemand hoe je dat voor elkaar krijgt op zo'n tablet? (zie voorbeeld x 50...)
 

Bijlagen

  • voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    92,8 KB · Weergaven: 9
Lijkt mij dat PowerPoint een van dé tooltjes is voor dit doel. Daarom : een PowerPointpresentatie maken en zelf de tijd instellen dat een 'dia' op het scherm blijft staan, bijv. 2 of 4 seconden. Dan hoef je niet eens met je vinger over het scherm te vegen, elke volgende dia komt na de tijd die je zelf hebt ingesteld.
 
Laatst bewerkt:
Dank je, quandor. Maar dat instellen van de tijd kan natuurlijk niet! Live songs spelen met een band op het podium is nooit op tijd in te stellen! Het moet dus altijd handmatig gebeuren.
 
Is in PowerPoint geen enkel probleem. Als je geen tijd instelt, dan kun je instellen dat een volgende dia pas verschijnt op (scherm) 'aanraak'-moment of muisklik, vandaar dat ik PowerPoint een van dé tools vind voor jouw vraag. PowerPoint is zo flexibel als een druppel kwikzilver.
 
Ik heb je startbericht nog eens een keer doorgelezen en kom daarbij nog tot een ander en 2e (nog simpeler uit te voeren) advies:

Stel je hebt geen PowerPoint of je hebt het wel maar je hebt er geen ervaring mee, waarom dan niet simpelweg een WordDocumentje?

Als je een pagina half gebruikt hebt en je wil naar een schone 'lege' pagina, drank druk je op CTRL-ENTER en Word springt naar een nieuw blad. Zo kun je 50 pagina's (of 500) aanmaken. Belangrijkste om te onthouden is dat je iedere keer als je een nieuwe tekst wil beginnen (bj het MAKEN van de playlist) CTRL-ENTER drukt waardoor je Word forceert op een volgende lege pagina te beginnen. Da's dus tijdens het MAKEN van je complete playlist.


Tijdens het afspelen, als het eerste nummer is afgelopen, druk je 2x op de PageDown knop en Word 'springt' keurig netjes naar de eerste positie van het volgende vel 'papier'. Die PageDown hoef je in wezen niet te gebruiken want door simpelweg het scherm naar beneden te 'vegen' kom je ok razendsnel op de volgende pagina / bij de volgende song.
 
Ja, ik ben uren bezig geweest met PP maar dat werkt voor geen meter op dat tablet! Grrr...

Ik wil het tablet niet gebruiken om iets aan te maken, want dat is een ramp met dat ding. Je kunt niet eens het tablet kantelen voor een staand beeld (want daarop heb ik de A-5 documenten gemaakt...)

Liever op mijn pc een aantal Word-documenten maken ((half A-4 formaat) en dan achter elkaar in een map zetten. Vervolgens die map kopieren naar dat tablet en dan is zou ik graag telkens inderdaad met een veeg naar het volgende document willen gaan.
Ik ga het nu proberen met je Word voorstel en CTRL-ENTER suggestie. Hartstikke bedankt! Wordt vervolgd...!
 
Idd. een stuk muziek op pagina 1 zetten en dan CTRL-ENTER voor de volgende lege pagina.

En niet een AANTAL Worddocumenten maar slechts 1 (bestaande uit 50 of meer pagina's)
 
Ben ermee bezig. Eerst een aantal maken en dan overzetten op het tablet. Kijken hoe dat gaat....
 
Als op de tablet Word staat, dan ben ik er eigenlijk van overtuigd dat het prima gaat werken. Even met de vinger op de tablet schuiven en je 'staat' in 1 seconde op het volgende 'stuk'.
Slim is misschien om met vrij grote letters (18 of 22 Pnt.) bovenaan iedere pagina de naam van het 'stuk' te zetten. Veeg je dan eens in je enthousasme iets te snel / ver, dan kun je gemakkelijk en snel zien waar je 'zit'.
 
Ik zou er een PDF van maken, dan loop je niet het risico dat de inhoud van je Word document wijzigt als je in je enthousiasme eens verkeerd veegt of tikt...
 
Da's idd. ook een aardige ja en door jouw (Hans60) reactie én nog een keer naar de bijlage van bericht 1 kijkende, zou mogelijk Excel ook handiger kunnen zijn dan Word. Kijk je tijdens het spelen horizontaal op een regel waaromheen een kader zit, dan kijkt dat wellicht nog 'fijner' weg dan Wordregels (al kan je in Word natuurlijk ook tabelletjes maken)

Daarnaast is het ook zeer wel mogelijk dat TS erg vrolijk kan gaan worden van hetgeen hij leest in één van de door AnjoZ geplaatste linkjes.
 
Hallo allemaal,

Met dank voor de diverse suggesties en voorbeelden.
Even wat meer uitleg om aan te gevan dat enkele genoemde opties voor niet werken...
Tot nu toe heb ik altijd een 18-rings band gehad. (overigens ik ben een slag/sologitarist/zanger in een band). Daarin zitten alle songs die achter elkaar heb gezet als setlijsten voor optredens. (Op alfabet betekent te veel bladeren...)

Elke song schrijf ik altijd uit. Dat betekent coupletten overgangen, refrein enz. maar altijd op akkoorden en solo's. De methodes hiervoor zal ik iedereen besparen....
In het geval van zo'n 18-ringsband sla ik dus heel snel telkens van het einde van een nummer het blad om. Alle bladen zitten in een 18-gaats doorzichtige plastic hoes en dus gebruik ik 2 songs per hoes. Omgeslagen blad betekent dus song 2. De reden is dat voor 50 songs dus maar 25 van die plastic hoesjes nodig heb....

De suggestie van AnjoZ is dus voor mij denk ik niet handig. Ik maak zelf mijn "partituren"(ik ben ze nu allemaal aan het overnemen in Word...).

De suggestie van Hans60 is ook niet handig, want het komt nogals eens voor dat ik (op papier meer dan eens de typex of (beter!) beter de correctieroller nodig heb, omdat bij repetities blijkt dat een akkoord niet goed is, of dat we bijv. 2 keer een refrein spelen. Thuis veranderde ik dat dan, of schreef het stuk opnieuw uit. Bij PDF kom ik dan natuurlijk in de problemen. Het moet te allen tijden gewijzigd kunnen worden....!

In Word-termen betekent dat dat ik dit geval dat ik bijv. song 24 moet gaan wijzigen en dan de hele songakkoorden lijst weer moet opslaan....en ja,...daarna dus weer opnieuw moet gaan overzetten op tablet zodat ik altijd de juiste versie heb.

Daarom lijkt me Excel geen goede optie. Dat rekenprogramma van oorsprong is daar ook niet voor bedoeld.

Ik staar overigens ook nooit constant op dat akkoordenboek. Alle uitgeschreven songs dienen meer als als reminder op het podium voor wat ik precies moet doen, als een soort back-up.. Thuis heb ik alles al ingestudeerd.

De bedeoling is dat ik straks het tablet op een muziekstandaard zet (verticaal) zo dat ik de hele song (zonder te hoeven scrollen) kan overzien. Ik moet geen bril nodig hebben dus ik heb ze nu in ARIAL lettergrootte 15 gezet.

Het voordeel bij een tablet is dat het licht van achter vanuit het tablet komt, dus dat levert al meer licht op voor de leesbaarheid. Ik gebruikte bij het boek weleens een extra leeslampje met klem op de muziekstandaard op een donker podium...

Dus vooralsnog lijkt me het gebruik van Word tot nu toe de beste optie...toch?
 
UPDATE...!
Ik heb het geprobeerd met 5 songs (die onder elkaar staan.... dus in de opzet van 50 songs achter elkaar...!)
Werkt voor geen meter! Je veegt alle kanten uit. Je veegt dus niet naar een volgende song maar willekeurig over en uit het beeld en naar alle kanten of andere songs eronder...!
De bedoeling is echter dat je met één veeg meteen de gehele volgende pagina krijgt, maar dat gebeurt niet.
Moet je dan toch niet een soort speellijst maken, waarin elke song een bestand is...? Is overigens ook niet handig....
 
Dat je alle kanten uitveegt ligt mogelijk aan de wijze van vegen?

Wat elke song als apart bestand betreft: dat kan, maar dat kost meer tijd om te openen.
 
Als ik 20 foto's op mijn telefoon of computer heb, dan kan ik respectievelijk met één veeg of met de pijltjestoets telkens naar de volgende foto gaan....! Maar dit zijn dus geen foto's. Zit het hem daarin...? Het zijn nochtans in beide gevallen ook gewoon bestanden!
 
Ik weet het niet. As ik op mijn Smartphone of op de tablet van mijn vrouw ' veeg', dan hangt het echt wel een beetje af van 'hoe ik veeg' en wat de reactie van mijn Smartphone of de Tablet van mijn vrouw daarop is.
 
Ik heb nu wel gevonden hoe het werkt, maar het is niet bruikbaar.

1. Ik heb 5 Word-documenten achter elkaar gezet op de computer. Precies in de juiste indeling.
2. Vervolgens dat bestand naar het tablet gekopieerd.
3. Een Word app geïnstalleerd.
4. Het bestand daarmee geopend
5. En als laatste in die app het opengeslagen boek-icoontje aangeklikt. Daarmee zijn de pagina's afzonderlijk zichtbaar.

Nu kan ik inderdaad telkens met de pijltjes > en < (halverwege het scherm) de volgende of vorige pagina zien.

Maar het probleem is dat telkens gedeelten van een regel zodanig verschoven zijn naar een volgende regel dat alles niet meer logisch geordend is. Ik heb toen met lettergrootte en weergavegrootte geëxperimenteerd maar zonder bruikbaar resultaat.

Bovendien heb ik in het origineel soms akkoorddiagrammen toegevoegd (diagram op internet zoeken, pagina kopiëren, printscreen maken, Paint openen en plakken, rechthoekige selectie maken , kopieren en dan plakken in nieuw tekstvak in het document. Je krijgt dan dit:
En dat ziet er dan zo uit in het totaal.

Maar die Word app herkent dat niet.

Dus ik vrees dat het niet werkt, hoewel ik bands er weleens mee zie optreden...
 

Bijlagen

  • diagram.jpg
    diagram.jpg
    4,3 KB · Weergaven: 4
  • diagram in document.jpg
    diagram in document.jpg
    36,8 KB · Weergaven: 4
Dat het er op de Tablet 'niet uitziet' komt vermoedelijk omdat je geen 'echte' Word op je Tablet hebt staan.

Zoals Hans60 schreef : een .pdf'je van maken. Binnen Word kiezen voor "opslaan als" en dan kiezen voor .pdf.
 
misschien uw documenten van uw 18 ringsband gewoon inscannen in een pdf document en dat op tablet zetten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan