• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Medion PC - Probleem met volle hadeschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

pluisje88

Junior lid
Lid geworden
21 jun 2013
Berichten
39
Waarderingsscore
0
Ik heb in december vorig jaar een Medion PC gekocht bij de Aldi. Ik zocht een lekker snelle pc die ook spellen als de sims goed kan handelen. deze heb ik gevonden in mijn pc. Hij functioneert heerlijk. Hij doet alles wat ik wil doen. het windows 8 verhaal dat bevalt me helemaal niet, maar daar kan de pc niks aan doen -_- Windows 8 is gewoon niet mijn ding.

Ik zit alleen met een probleem. De hardeschijf is opgedeeld in 3 schijven;
C:60 gb
D: 1,75 TB
E: 60 GB

De C schijf is vanzelfsprekend de boot schijf. De E is voor recovery. D schijf is de grootste en dus de werkruimte. Ik loop er echter tegenaandan de koppeling van C en D niet lekker gaat. Alles wat je instaleert kiezen wij voor D, maar niet bij alle programma's kan dit ook (bijv. Google Earth).

Wij zitten nu steeds op het punt dat onze C schijf helemaal vol is, terwijl we alles op D opslaan en er op C alleen windows staat. We kunnen zelfs niks opslaan op het bureaublad omdat dit dan op de C schijf wordt gezet.

Nu dacht ik dat het een opgedeelde hardeschijf was. Ik heb het programma EaseUs Partition Manager geinstaleerd. Nu kan ik van de D schijf wel ruimte afhalen, maar deze niet toevoegen aan C. Nu ben ik dus bang dat er misschien toch twee verschillende hardeschijven in zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee? zo is het in iedergeval niet werkbaar helaas.
Ik hoor het heel graag!
 
****ten eerste:
dien jij van de (E) recovery partitie af te blijven ....
kom je daaraan dan kan het dus zijn mocht je ooit de pc terug naar de fabrieksinstellingen zetten , dat deze recovery niet meer opstart !

**2de punt
de (C) van 60 GB is een SSD schijfje welke inderdaad je besturingssysteem bevat ...

wat jij dient te doen is op de (D) 2mappen aan te maken welke je ook terug vind op de ( C )
deze zijn Program Files en Program Files (86 ) in deze mappen ga jij dan in het vervolg de programmas installeren en dus niet meer in de C:/Program Files jij kiest in het vervolg voor D:/Program Files

opmerking :
indien je dus een 64bit systeem gebruikt maak je beiden mappen aan op de ( D )
indien je dus een 32 bit systeem gebruik maak je enkel de Program Files (86 ) aan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt alleen maar ruimte aan C toevoegen als die ruimte aansluit op de C-partitie.

Dus:
|--C--||--D--||--vrije ruimte--||--E--| kan alleen maar vrije ruimte aan D toevoegen.

Als je dus D kleiner maakt, komt de vrije ruimte na D. Vervolgens dien je D te verplaatsen, zodat de vrije ruimte vr D komt, zodat deze situatie ontstaat:
|--C--||--vrije ruimte--||--D--||--E--|

Dit kun je bijvoorbeeld doen met GParted
Je dient dan wel vanaf de CD/USB op te starten.

Daarnaast kun je je persoonlijke mappen en bestanden naar D: verplaatsen. Menno Schoone heeft hier een mooie handleiding voor gemaakt.
 
@ EMI: ik kom ook niet aan de E partitie. Die intensie heb ik ook niet. We installeren alle programma's al op d/programmfiles

@gollem: ik heb dat al geprobeerd, maar dan lukt het nog niet. Had de vrije ruimte na c staan, maar dan kan ik het er nog niet aan toevoegen. Krijg meer en meer het idee dat er twee verschillende schijven in zitten (al kan dat Volgensmij niet).

Alle persoonlijke mappen en andere dingen die je zelf kunt benvloeden staan allemaal op de D. Alleen Windows staat volgens ons op de c en nog wat kleine dingetjes (driver van printer e.d.)
 
sorry ik zag het heb de fout gemaakt ..
geef de volledige naam eens van je Medion +nummer
 
Geeft niet. Dacht al ;)

Kan ik die ergens anders vinden dan op de doos? anders kruip ik dadelijk een keer even de vliering op. weet aardig wat van computers qua werken ermee maar op systeem gebied ben ik echt een leek.
 
Je kunt in schijfbeheer zien of je 1 of meerdere harde schijven hebt. Als de partities naast elkaar staan, is het n schijf. Staan de partities niet naast elkaar, dan heb je meerdere schijven.

Dus:
|--C--||--D--||--E--| = n schijf

|--C--|
|--D--||--E--| = twee schijven

|--C--||--D--|
|--E--| = twee schijven

|--C--|
|--D--|
|--E--| = drie schijven
 
een beter over zicht hier .. je heb dus 2 schijven in je Medion ..zoals ik het zie een SSD van 60GB en een 2TB schijf opgedeeld in 2 partities
51c4a7751dcd8-Ashampoo_Snap_2013.06.21_21h18m47s_001_.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus zoals ik begrijp is er niks te doen aan mijn ruimte probleem?
(Als er 2 schijven in zitten)
 
de ( C ) kun je niet vergroten tenzij je de SSD van 60GB vervang door een grotere SSD
in dat geval moet je dus de huidige SSD kunnen klonen naar de grotere SSD...

lees hier meer over het klonen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oeh dat is jammer. Een grote ergernis voor een pc van 800 euro. Denk je iets goeds gekocht te hebben, blijkt dat zwaar tegen te vallen...

Bedankt voor jullie hulp!
 
Ik heb geen ervaring met SSD, maar had je al een schijfopruiming uitgevoerd? Vooral de herstelpunten willen nogal eens ruimte innemen. Sowieso wordt er elke maand een gemaakt bij Windows Update, en daarnaast nog n bij elke installatie van een nieuw softwarepakket.
Als alles naar wens werkt, kun je alle behalve de laatste verwijderen.
 
Ja dat doen we wekelijks. Net vanmiddag nog gedaan. maar dat hebben we zo vaak gedaan dat dat nog maar 4 mb scheelt
 
Hmm... dat schiet dan niet op, nee...
Je zou eens met een programma als FolderSize kunnen kijken waar nu de grote ruimtevreters zitten...
 
Dat is een goeie! Ga ik zeker proberen! Ken de het niet. Bedankt voor de info. Zal morgen eens even kijken
 
Ik heb folder size geinstalleerd en dit komt eruit;
http://i415.photobucket.com/albums/pp238/pluisje88/printscreen_zps4da08bad.png

Best schokkend eigenlijk. Ik heb al een user gewist, maar dat scheelt nog maar 400 mb.
Help :(
Had net zo weinig plek dat je nog niet eens een programma eraf kon gooien, en inerenet wilde ook niet meer opstarten. Ik weet zo langzaamerhand echt niet meer wat ik er nog af moet gooien. Heb alles al verwijderd wat ik kon..
 
Ik denk dat je in de Windows directory niet al te veel kunt winnen, maar in de Users wel. Menno Schoone heeft een mooie handleiding geschreven hoe je de map Users zoveel mogelijk kunt verplaatsen.
Daarnaast valt "Bestanden" op in de lijst. Waar verwijst dit naar?
Ook in de map "Program Files" valt het nodige te winnen. De-installeer de software die nu op C: staat en herinstalleer de software naar D:.

Tenslotte kun je ook eens een keer het programma TFC (Temp File Cleaner) eens laten draaien. Denk erom dat je na afloop even herstart, want niet alle services willen correct starten zonder herstart.
 
controleer eens of de optie aanstaat om een herstelpunt aan te maken ....
indien zo kun je de percentage verminderen naar bijvoorbeeld 2% inplaats van 10 of 15%
wellicht dien je herstelpunten te verwijderen ....

51cdadaf6f48a-Ashampoo_Snap_2013.06.28_17h26m33s_001_.png
 
@gollem ; naast windows staat er niks op c. Snap daarom ook niet dat dit zo groot is.

@Emi: deze stond al standaard op 0

wat bestanden is weet ik eerlijkgezegd niet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan