Meer bezoekers op je website dankzij zoekmachineoptimalisatie

ikki007

NCF Goeroe
#1
[hand]Je hebt het vast wel eens meegemaakt: heb je eindelijk je website klaar, staat hij op pagina 3 van de zoekresultaten van een zoekmachine, onvindbaar dus. Je wilt natuurlijk veel bezoekers en wanneer je bezoekers wilt zullen ze je moeten kunnen vinden. Hoe kan je ervoor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten vermeld wordt, en op die manier meer bezoekers ontvangt?

[IMGL]http://i41.tinypic.com/34t22qv.png[/IMGL]Er zijn tegenwoordig vele zoekmachines te vinden, maar Google domineert de markt met een aandeel van ruim 65 procent. Zoekmachine Bing van Microsoft, na Google en Yahoo de zoekmachine met het grootste marktaandeel, groeit in een stijgende lijn en heeft momenteel bijna 15 procent in handen. Al deze zoekmachines hebben continu bots actief, ook wel webcrawlers genoemd, die websites indexeren.

Gelukkig gebruiken deze zoekmachines geen subjectieve selectieprocedure om de volgorde van de zoekresultaten te bepalen, maar complexe algoritmes. Het voordeel hiervan is dat je je website kan optimaliseren om hoger te scoren, dit wordt zoekmachineoptimalisatie genoemd. Vaak afgekort tot SEO: Search Engine Optimization. De algoritmes die gebruikt worden door zoekmachines zijn over het algemeen onbekend, maar er zijn veel factoren bekend die invloed hebben op het algoritme. Het is een tijd mogelijk geweest dat mensen door middel van ongeoorloofde methoden de resultaten in hun voordeel benvloeden. Het gebruik hiervan wordt ‘Black hat SEO’ genoemd. Zoekmachines bestraffen dergelijke methoden door het tegengestelde effect toe te passen: een lagere positie in de zoekresultaten. Aan de andere kant staat ‘White hat SEO’, geoorloofde optimalisatietechnieken om hoger te scoren in de zoekresultaten. Een aantal van deze white hat optimalisatiemethoden zullen hieronder besproken worden.

1 Zorg dat de teksten op je website uniek geschreven zijn. Als je content van andere websites kopieert zal de geloofwaardigheid van je website dalen. Behalve een unieke tekst is het ook belangrijk dat de tekst goed scoort. Dit kan bereikt worden door per tekst aan een duidelijk onderwerp vast te houden en verschillende trefwoorden terug te laten komen. Belangrijk hierbij is is dat je een trefwoord niet te snel achter elkaar gebruikt, dit kan voorkomen worden door gebruik te maken van synoniemen van het trefwoord.

2 Hanteer relevante benamingen voor alle locaties op je website. Een URL als voorbeeld.nl/nieuws/website-gelanceerd/ is duidelijker voor een bezoeker dan voorbeeld.nl/index.php?module=news&id=12, maar nog belangrijker: zoekmachines indexeren ook de trefwoorden in de URL en zoekmachines kunnen niet goed omgaan met GET parameters in een URL. Geoptimaliseerde URL’s worden ‘vriendelijke URL’s’ genoemd en dit kan bereikt worden met behulp van de mod_rewrite module voor Apache en Ionic’s ISAPI Rewrite Filter (IIRF) voor IIS. Via reguliere expressies worden URL’s intern herschreven naar het juiste bestand en op die manier kan je aan de binnenkant van je website wel gebruik maken van GET parameters.

3 Speel in op trefwoorden die bezoekers gebruiken in hun zoekterm. Laat populaire trefwoorden terugkomen in belangrijke pagina-elementen zoals de titel van de pagina en headings (<h1>, <h2>, <h3>) boven teksten. Dit kan zelfs invloed hebben op de keuze voor een domeinnaam. Het stukje tekst over de website wat mensen vaak te zien krijgen bij de zoekresultaten wordt bepaald binnen zogeheten meta tags, en de titel van de pagina door de title tag. Als een zoekwoord hierin voorkomt wordt deze dikgedrukt weergegeven. Het is dus essentieel om deze trefwoorden effectief te kiezen. Het invoeren van niet-relevante tekst of extreem veel trefwoorden heeft een averechts effect, dit is een welbekende black hat SEO techniek.

4 Zorg ervoor dat een zoekmachine de weg kan vinden op je website. Dit doe je door een sitemap aan te brengen. Dit is een overzicht waar al je pagina’s met bijbehorende URL’s staan. Aangezien de meeste zoekmachines een beperkt aantal links zal volgen kan je deze het beste op belangrijkheid sorteren. Een sitemap is vooral handig wanneer je website gemaakt is in Flash of wanneer links worden opgebouwd via Javascript. In die gevallen kan een zoekmachine de links normaliter niet vinden. Een sitemap kan ook in een XML bestand gedefinieerd worden, vervolgens kan je door een bestand robots.txt in de root van je website te plaatsen aangeven waar de sitemap te vinden is. Een zoekmachine kijkt standaard of dit bestand aanwezig is en in dit bestand kunnen ook uitzonderingen opgegeven worden. Op die manier kan je bestanden en mappen uitsluiten van indexering, de locatie van de sitemap specificeren en een crawl-delay opgegeven. Een crawl-delay is het aantal seconden dat een zoekmachinebot moet wachten alvorens een volgende pagina te openen. Het is zelfs mogelijk om specifieke regels op te stellen per zoekmachinebot.

[IMGR]http://i39.tinypic.com/8wa24z.jpg[/IMGR]5 Hoe meer websites naar jouw website verwijzen door middel van een link, hoe groter de kans is dat je een bezoeker ontvangt via zo’n link op een andere website. Maar wat heeft dat te maken met zoekmachineoptimalisatie? Het is een heel belangrijk punt binnen zoekmachineoptimalisatie aangezien Google gebruik maakt van het fenomeen PageRank. Deze methode ordent pagina’s op internet naar belang door te kijken hoeveel pagina’s naar een bepaalde pagina. Mathematisch kan je het vergelijken met een gerichte graaf waarbij elke pagina op het internet een knoop voorstelt. Elke link van pagina X naar pagina Y is in de graaf een boog van knoop X naar knoop Y. Hoe meer pagina’s naar Y linken hoe belangrijker deze pagina wordt beschouwd. De PageRank van pagina Y wordt niet alleen bepaald door hoeveel pagina’s naar Y linken, maar ook door de PageRank van deze verwijzende pagina’s. De PageRank van een pagina wordt berekend met de volgende formule, dit is een versimpelde versie van de werkelijke geheime formule:


Hierbij stelt PR(X) de PageRank van een pagina X voor en C(Tn) het aantal uitgaande links van pagina Tn. T1 … Tn zijn pagina’s die verwijzen naar pagina X en d is een dempingsfactor van ongeveer 0.85. Je kan de PageRank van je website dus verhogen door andere pagina’s te laten verwijzen naar jou. In het werkelijke algoritme is een unieke verwijzing, dus een lage C(Tn)-waarde, op een pagina het best. Een bekende black hat SEO techniek is het extreem veel uitwisselen van links naar elkaar, echter herkent Google dit en brengt deze verwijzingen niet in rekening.

Goed gevonden worden in de zoekresultaten is erg belangrijk om veel bezoekers op je website te krijgen. Als je net begint word je snel ondergesneeuwd in de zoekresultaten door andere websites, dit is niet heel gek als je kijkt naar het PageRank-principe. Een zoekmachine heeft tijd nodig om je website te indexeren en het uitwisselen van links heeft ook tijd nodig. Toch kan je er zelf veel aan doen om beter te scoren in de zoekresultaten door je site te optimaliseren voor zoekmachines. Kies zorgvuldig trefwoorden waarop je gevonden wilt worden en optimaliseer je site hiervoor. De website zal hoger eindigen in de zoekresultaten en, het belangrijkst, de bezoekersaantallen zullen stijgen.

© ikki007[/hand]
 
Bovenaan Onderaan