• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Melding 'Invalid configuration information' bij opstarten laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Loes11:11

Junior lid
Lid geworden
15 dec 2019
Berichten
68
Waarderingsscore
1
Hallo

Als ik inlog op mijn Dell laptop krijg ik de melding
'Invalid configuration information - please run setup program
Time of day not set - please run setup programma
To continue press F1 key
To change setup options press f2 key
To run onboard diagnostics press f5 key'

Met f1 start de laptop opnieuw op en kan ik inloggen.
Kan iemand mij helpen hoe ik de melding eruit krijg.

groetjes,
Loes
 
Ouder model laptop, zeker?

Je zou eerst eens kunnen proberen op F2 te drukken en dan save te doen, misschien dat het werkt.

Maar negen van de tien keer komt deze foutmelding doordat het batterijtje dat de instellingen van de bios vasthoud leeg is. Dus dat batterijtje moet vervangen worden. Klinkt simpel en zou dat ook zijn als hert een desktop was, omdat daar een gewone knoopcel op het moederbord zit.

Helaas zijn er bij laptops nogal wat variaties daarop en je moet de laptop openschroeven. Welke laptop heb je precies? Je mag ook de Service tag hier neerzetten, dan kijken we wel even.
 
Er valt te lezen
"Ongeldige configuratie-informatie - voer het installatieprogramma uit' Tijd van de dag niet ingesteld - voer het setup-programma uit Druk op de F1-toets om door te gaan Om de instellingsopties te wijzigen, drukt u op de toets f2 Druk op de f5-toets om de ingebouwde diagnostiek uit te voeren'"

Probeer eens de F5 toets
En ik denk hetzelfde als Enigma147 dat het BIOS batterijtje moet vervangen worden .
Staat de BIOS datum een paar jaar terug naar het verleden ?
 
Of , als cmos wel goed is, gewoon minuut of 5 er even uit, help vele euvels vaak.
 
Dank voor het reageren.

Ik heb een Dell latitude.
Wat is een Service tag en waar kan ik het zien.

Hoe kan ik de Bios datum lezen?
 
Dank voor het reageren.

Ik heb een Dell latitude.
Wat is een Service tag en waar kan ik het zien.
Staat meestal op een sticker aan de onderkant.

service-tag-windows-laptop-jpg.151057


Hoe kan ik de Bios datum lezen?
Door in de bios te gaan. Daar kan je het zien. Ook staat dan meestal de tijd en datum in Windows niet goed, dus die tijd is ook de bios tijd.
 
Service Tag: BRZ6XP1

Ik moet nog even kijken in de Bios maar als ik de laptop afsluit, het stroom eraf haal en later weer de laptop opstart wordt de datum en tijd vermeld van het moment van afsluiten. Dat is niet wanneer ik de stroom erop laat staan. Dus ik hoef denk ik niet in de bios te kijken.
 
Nee, dat is niet meer nodig.

Onderstaande is nodig om de batterij te vervangen. Dit is iets wat je als leek wel kan vergeten.
Gezien de leeftijd van de laptop, hij is geleverd op 20 december 2011, dus ruim 10 jaar oud, zou ik niet meer investeren in de laptop.

 
Oké, dan ga ik door met de laptop zolang als die het nog doet.

Dank je voor je hulp Enigma. En ook de anderen dank voor het adviseren.

Loes
 
Ik zou eens proberen hem afleveren bij een goede Computerzaak, zij zien meteen wat er te doen is.
🤔
 
Nee, helaas. Dat helpt hier, en niet alleen hier, vrijwel nooit.
Beetje ongelukkig misschien me uitgedrukt "helpt bij mij i.i.g. veel problemen vaak" wat júúústerr.
Ps "En niet alleen hier" Ik voel me outnumbred, en wist niet eens dat ik in een strijd verwikkeld zat.
 
Ik corrigeer dit soort foute aanwijzingen vaak omdat het mensen verkeerde dingen leert. Ook omdat mensen het topic via zoeken maanden later terugvinden en misschien gaan denken dat het wel helpt.

Als een computer na een gewone herstart nog steeds hetzelfde euvel vertoont helpt het op een uitzondering na, niet. De enige uitzondering: bij een extreem hitte probleem en vijf minuten afkoelen nodig is.

Laat ik het even uitleggen
Als ik inlog op mijn Dell laptop krijg ik de melding
hier is al de eerste aanwijzing. "Als ik inlog"
'Invalid configuration information - please run setup program
Time of day not set - please run setup programma
To continue press F1 key
To change setup options press f2 key
To run onboard diagnostics press f5 key'
iedereen die veel met computers werkt herkent deze melding. Het is een standaard melding dat om een of andere reden dat de bios geen configuratie kan uitlezen en dat de klok niet ingesteld is.

Omdat deze melding bijna meteen komt nadat de computer is aangezet, nog voor windows wordt geladen, is het duidelijk dat er met "als ik inlog" het aanzetten van de computer bedoeld wordt. Het aanzetten gebeurt vaak nadat de computer al tijden uit heeft gestaan. Als het na het herstarten gebeurt dan zeggen mensen dat wel. Dus daarom heeft het 5 minuten uitzetten van de computer geen nut.
 
Of als cmos wel goed is, gewoon minuut of 5 er even uit. Woordje "ER" over hoofd gelezen denk ik. Cmos batterijtje er even uit 5 minuten , is wat ik zei (Hoorrrrrr). Niet dat zeker weet dat dat nuttig is, maar dat is wat daar dus eigenlijk stond.
 
Of als cmos wel goed is, gewoon minuut of 5 er even uit. Woordje "ER" over hoofd gelezen denk ik. Cmos batterijtje er even uit 5 minuten , is wat ik zei (Hoorrrrrr). Niet dat zeker weet dat dat nuttig is, maar dat is wat daar dus eigenlijk stond.
Heb jij in het filmpje van mij gezien wat je moet doen om, in jouw woorden, "even" de batterij eruit te halen moet gebeuren?

Maar ik houdt er verder over op, het is wel duidelijk dat we er anders over denken.
 
Je/u zei toch dat ik zou hebben gezegd de pc helemaal even 5 minuten uit, niet waar? dat wilde ik alleen even rechtzetten, want was niet wat ik had gezegd. En idd, filmpje had ik gemist, als wist dat nogal probleem was om cmos eruit te halen, had ik opmerking (natuurlijk) niet gemaakt. Excuus daarvoor, voor wat toe doet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan