• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Mesh netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

nlreiniernl

Gewaardeerd
Lid geworden
10 jun 2007
Berichten
1.122
Waarderingsscore
139
Ik ben aan het kijken om een mesh netwerk aan te leggen. Nu heb ik meerdere apparaten in huis staan welke bekabeld aangesloten zijn. Als voorbeeld de zolder; daar komt 1 UTP-kabel vanaf de router op de eerste verdieping binnen. Daar hangt een switch waar de apparaten op worden aangesloten.

Als ik een mesh netwerk aan wil leggen heb ik precies die ene UTP-kabel nodig. De vraag is dan ook kan ik vóór het mesh apparaat een switch aansluiten zodat de apparaten gewoon bekabeld internet kunnen houden?
 
Ik heb zelf 3 Deco's via Ziggo in gebruik.
Daarbij heb ik de hoofd Deco op het modem aangesloten en daarachter een switch zitten.
Van uit de switch heb ik 3 apparaten met kabel aangesloten en dat werkt hier zonder problemen.
De rest van de Deco`s zijn zonder kabel aangesloten.

Het is niet helemaal hoe jij het wil hebben, maar jou optie zou denk ik ook kunnen, kijk eens naar het voorbeeld onderaan in link. (ik neem aan dat elke mesh ongeveer het zelfde werkt)
 
kan ik vóór het mesh apparaat een switch aansluiten zodat de apparaten gewoon bekabeld internet kunnen houden?
Lijkt mij wel, de switch is slechts een doorgeefluik. Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen?
Evt. kun je die router op de eerste verdieping ook nog als switch laten werken indien nodig.
 
Lijkt mij wel, de switch is slechts een doorgeefluik. Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen?
Evt. kun je die router op de eerste verdieping ook nog als switch laten werken indien nodig.
Momenteel zit het als volgt:

Netwerk tekening.jpg

Het liefst laat ik het modem in bridge staan en laat ik de router op de eerste ook gewoon zo staan. Als ik naar de informatie op internet en ook de link van Aarie bekijk lijkt het er op dat die Deco's "achter elkaar" gehangen moeten worden. Dus van Deco 1 naar 2, en van 2 naar 3. Als je op de eerste verdieping begint gaat dat niet. Je kan niet van de eerste naar zolder toe en van zolder naar de begane grond.
Dat is eigenlijk het hele ding waar ik niet zeker van ben of het werkt.

EDIT: nu ik er zelf naar zit te kijken kan ik ook toch de router naar beneden halen. Als ik dat doe kan ik de Deco's wél in serie aan elkaar hangen. Maar goed dat zou te makkelijk zijn :p
 
Je kunt altijd op de eerste verdieping de Deco zonder kabel gebruiken en de hoofd Deco en die op zolder wel aan kabel te gooien. Werkt hier zonder problemen.

Je dient dan wel de Deco's 1 voor 1 aan te sluiten en te verbinden, te beginnen met de hoofd Deco.
 
Allright ik heb de boel aangesloten en het werkt. De router heb ik naast het modem gezet. Ik denk dat dit niet perse hoeft maar dit kwam beter uit en dan heb ik het spul die het internet regelt bij elkaar bij het ISRA-punt.
Voor de mensen die met de zelfde vraag zitten:

Je hoeft de Deco's dus niet aan elkaar te koppelen. Elke Deco sluit je gewoon via UTP op het lan-netwerk aan. Wel heb ik de instelling van de Deco op Access Point gezet i.p.v. Router (gezien 't feit dat ik een eigen router gebruik).

Situatie is nu als volgt:

Modem begane grond -> router begane grond-> Deco 1
Router begane grond -> switch eerste verdieping -> Deco 2
Switch eerste verdieping -> switch zolder -> Deco 3

Ik heb een 300 Mbps lijn van Ziggo en haal overal via wifi tussen de 280 tot 310 Mbps.
 
Dat ziet er goed uit :)
Welke Deco heb jij nu gehaald?
Ik heb zelf de Deco MR4 en had versie 1.4.3. Build 20200918 Rel. 74289 er bleken al 2 nieuwe versie uitgebracht te zijn, maar ik kreeg in de app te zien dat hij up to date was.
Ik heb handmatig de laatste versie erop gezet.
Zie de handleiding mocht jij dit ook moeten doen en het via de app niet werkt.
 
Zie het topic nu pas. Ik denk dat je het goed hebt geregeld op deze manier.

Het maakt niet uit waar je de Mesh aansluit je wifi kijkt gewoon welk punt het dichtstbij is, die wordt gekozen. Je had ook zonder problemen een switch aan kunnen sluiten voor het apparaat.
 
Dat ziet er goed uit :)
Welke Deco heb jij nu gehaald?
Ik heb zelf de Deco MR4 en had versie 1.4.3. Build 20200918 Rel. 74289 er bleken al 2 nieuwe versie uitgebracht te zijn, maar ik kreeg in de app te zien dat hij up to date was.
Ik heb handmatig de laatste versie erop gezet.
Zie de handleiding mocht jij dit ook moeten doen en het via de app niet werkt.
Dag Aarie, ik heb de Deco M5 (3-pack).

Zie het topic nu pas. Ik denk dat je het goed hebt geregeld op deze manier.

Het maakt niet uit waar je de Mesh aansluit je wifi kijkt gewoon welk punt het dichtste bij is, die wordt gekozen. Je had ook zonder problemen een switch aan kunnen sluiten voor het apparaat.
Ik heb ook een extra switch aangeschaft en dat werkt inderdaad prima.
 
Dag Aarie, ik heb de Deco M5 (3-pack).
Hallo Reinier,

De laatste versie is 1.6.0 maar ik lees dat meerdere mensen problemen hebben.

Mocht jij handmatig moeten upgraden, kun je er misschien mee wachten.
Dan is 1.5.4 de laatste versie.
 
Hallo Reinier,

De laatste versie is 1.6.0 maar ik lees dat meerdere mensen problemen hebben.

Mocht jij handmatig moeten upgraden, kun je er misschien mee wachten.
Dan is 1.5.4 de laatste versie.
Ik zit op 1.5.7. Zal de update nog niet uitvoeren, bedankt.
Btw die versie die jij linkt is ook een beta versie.
 
Ik las dat de bèta al 3 maanden uit was.
Want hij is in augustus uitgebracht.
Maar goed gezien de vele klachten beter wachten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan