• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Met welke NAS zijn goed de rechten in te stellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dieseltje

Nieuw lid
Lid geworden
11 jun 2019
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Hallo allen, voor onze vereniging ben ik op zoek naar een thuis cloud ( NAS ).
De bedoeling is dat er meerdere gebruikers ( ca. 6 ) op deze cloud gaan inloggen met verschillende rechten.
De cloud komt bij mij thuis te staan en de gebruikers wonen ergens anders en gaan inloggen via internet.

De ene gebruiker wil ik rechten geven om te plaatsen, verplaatsen, hernoemen, deleten, downloaden enzo --- ( alle rechten = admin ) terwijl drie andere gebruikers alles mogen doen behalve downloaden en deleten.
Weer andere gebruikers mogen alleen maar kijken en niets bewerken of downloaden. ( alleen lezen )
Kortom, bestaat er een NAS die zodanig is in te stellen dat gebruikers niet alle rechten hebben om met bestanden te doen wat ze willen?
Het moet een database worden met vele duizenden foto’s, pdf’s, word en exel bestanden die door verschillende mensen wordt onderhouden en in te zien.

We zijn al aan het stoeien met een Synology DS216play met de laatste nieuwe software DSM 6.2
maar we krijgen het niet voor elkaar om een gebruiker de rechten te geven van:
WEL: map aanmaken, bestanden plaatsen, bestanden bewerken ( beschrijving of foto exif ), bestanden verplaatsen in juiste map MAAR NIET: deleten en downloaden.
Zodat we met meerdere personen een grote database kunnen maken zonder dat er per ongeluk bestanden verloren gaan,
momenteel doen we dit al met behulp van Stack ( TransIP ), maar hier zijn geen rechten in te stellen per gebruiker en we verliezen bestanden :-(
De vraag is: met welke NAS kunnen deze rechten wel goed worden ingesteld?
 
Op een Synology is zoiets wel te regelen. eerst de instructies even handmatig dan een artikel:

Log in op de synology.
Open de File Station.
Maak een map aan.
Klik daarop met de rechter muisknop en kies Eigenschappen.
Klik dan op Machtiging en daarna op Maken.

Daar kan je echt alles per gebruiker instellen.

Wel in het Engels maar zie ook: DiskStation Manager - Knowledge Base | Synology Inc.
 
Ik weet niet of er een SOHO NAS is waarop je de machtigingen zó uitgebreid kunt instellen. Meestal betekent bijv. Write rechten ook Delete/Edit rechten. Dus iemand die bestanden/mappen kan aanmaken, kan deze ook verwijderen/wijzigen.
Even snel lezend in deze link kun je met slim indelen ook op een QNAP het gewenste resultaat waarschijnlijk wel behalen.
 
Hans,

Lees mijn link eens over de Synology, die al in bezit is, kan je alle gewenste zaken mee regelen.
 
Dank voor jullie reactie Rubensky en Hans60 ! , ik ga met jullie opmerkingen aan de gang en kom bij jullie terug. Tot later
 
Hallo Rubensky, ik ben op de door jou aangegeven manier bezig geweest in de Sonology NAS ( heb helaas geen QNAP Hans60 om op uit te proberen ).

Als ik voor Beheer: uit, Lezen: alles aan en Schrijven: alles aan behalve verwijderen kies,
kan ik idd bestandsnaam nog aanpassen, maar kan wel bestanden verwijderen ( gaan naar prullenbak ) en verplaatsen van bestanden gaat niet ( melding geen rechten )
Ik heb beide verwijder vinkjes opties geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar alle handelingen te kunnen blijven doen behalve verwijderen :sob:

1.jpg
 
Dan moet je bij Type niet voor toestaan maar voor weigeren kiezen. En dan de vinkjes bij verwijderen aan. Dan worden als het goed is de handelingen van verwijderen geweigerd.
 
Dank Rubensky voor je adviezen, maar wat ik ook probeer, geen effect.
Als ik type verander in weigeren kom ik als gebruiker helemaal niet in de gedeelde map, dus wat er loos is weet ik niet maar misschien zetten we de NAS eerst maar eens terug in fabrieksinstellingen. Mogelijk heb ik ergens iets aan of uitgevinkt wat de boel verstoord. Wordt vervolgd ...
 
Heb je al eens gekeken naar de basisrechten die een gebruiker heeft?

En houd er rekening mee dat je helemaal in de hoogste map moet beginnen met het instellen van de rechten. Als daar een en ander goed staat kan je verder naar beneden.
 
Hi Rubensky, de boel staat weer in fabrieksinstellingen en nu gaat het wat beter.
Gebruikers kunnen nu geen bestanden verwijderen, wel kopiëren naar andere map ( maar geeft dubbele bestanden ) en wat nu nog niet lukt is bestandsnaam wijzigen en bestanden verplaatsen.
Vrees dat het niet te doen is wat ik wil ( alle lees/schrijfrechten, behalve verwijderen en downloaden )
Weet iemand of dit bv. met een Qnap wel te doen is, zoals Hans60 zegt?
 
Wat jij wilt is denk ik bijna niet te doen. Je hebt daar echt een server voor nodig. Ik durf zelfs te betwijfelen of deze uitgebreide rechtenfuncties in een Windows gebaseerde NAS aanwezig zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan