• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Mijn C-schijf aardig vol, hoe opruimen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dokters

Bekend gezicht
Lid geworden
2 okt 2011
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Via
> Instellingen > Systeem > Opslag
gezien wat er in zit, als je dat optelt kom je lang niet aan de capaciteit (zie bijlage)
Weet iemand waar dat in zit, zijn dat verborgen bestanden en kunnen die opgeruimd?
 

Bijlagen

  • Opslag C-schijf.JPG
    Opslag C-schijf.JPG
    77 KB · Weergaven: 17
De opslagcapaciteit van je C schijf is 109 GB. Daarvan is 91,4 GB gebruikt. 18,2 GB is nog vrij. Samen is dat 109,6 GB. Dat klopt alvast.
Als ik de verschillende onderdelen die daaronder genoemd worden, bij elkaar optel, dan kom ik toch echt op 91,4 GB uit. Dat is de ruimte die nu gebruikt wordt.

Je C partitie (of schijf?) begint inderdaad aardig vol te lopen. Je kunt ruimte vrijmaken door programma's te verwijderen die je weinig of nooit gebruikt. Kleine programma's verwijderen zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.
 
Nog een handige tool:
Treesize. Daarmee kan je precies zien welke mappen/bestanden veel ruimte in beslag nemen.

TreeSizeFree-DirectoryTree-Pure.png

De gratis editie is meer dan voldoende voor thuisgebruik.
je kan het downloaden vanaf:
 
Ook kun je Windows schijfopruiming gebruiken.
Typ schijfopruiming in de zoekfunctie en open die, klik op systeembestanden opschonen, wacht
tot hij klaar is met berekenen, dan geeft hij aan hoeveel je daarmee kunt opruimen.
Zo kun je bijvoorbeeld veel ruimte maken door Windows update te legen.
 
Mijn idee: koop een nieuwe SSD van 160 of 250 GB (of groter), maak een kloon daar naartoe, en vervang daarmee je huidige schijf.
120GB is wat krap tegenwoordig, tenzij je elk half jaar wil gaan herschikken.
Het laatste stuk vrije ruimte wordt ook vele malen herschreven onder een OS met volle schijf. Dus de kans dat je die schijf uitput is ook groter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan