• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Mijn laptop maakt krakerig geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

JorritK

Nieuw lid
Lid geworden
28 jan 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Hallo,

Sinds een paar weken maakt mijn laptop (HP Zbook 15, 6 a 7 jaar oud) een soort kraak-achtig geluid, ik merk ook dat hij sinds toen wat trager is geworden en soms vastloopt. De laptop heeft het altijd perfect gedaan, maar is wel aan de oude kant, daarom begin ik mij een beetje zorgen te maken. Volgens het internet kan het een voorteken van een falende hard drive zijn, maar ik vind dat het geluid niet perse overeenkomt met het 'standaard geluid' van een falende hard drive die ik op internet kan vinden. Ik weet dus niet precies hoe ernstig dit is. Bijgevoegd is een opname van het geluid
Wat denken jullie? Alle tips zijn welkom :)

Groetjes,
Jorrit
 

Bijlagen

  • Computer geluid.mp3
    463 KB
Begin met een test.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat heb ik gedaan, kwam uit dat de drive helemaal healthy is..
 
Miss. is de schijf bezig met indexeren o.i.d., kijk eens in taakbeheer bij processen.

Al eens aan een SSD gedacht?
 
Dat is wel degelijk het geluid van een slepende schijf, hetzij een CDRom hetzij een HDD die begint te verslijten. Ik zou ook het zekere voor het onzekere kiezen en switchen naar een SSD. Die zijn tegenwoordig zeer betaalbaar en geven een serieuze boost aan je laptop.
 
Slecht geluid. Zit een te regelmatig ritme in, ik heb nooit zoiets gehoord.
Hoe vol is die schijf ?

Kan je (via msconfig) in veilige modus opstarten en luisteren ?

Je kan ook in Taakbeheer kijken of er echte schijfactiviteit is vanuit Windows, want het lijkt een beetje alsof dit door de schijf zelf wordt uitgevoerd.
 
Dat is volgens mij je ventilator die stuk is/sleept. Als je zegt dat die regelmatig uitvalt, wordt die mogelijk veel te warm omdat de koeling niet (meer) voldoet.

Check zeker even de juiste code van de laptop, maar Replacedirect claimt deze voor de Zbook 15 wel te kunnen leveren:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan