• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Mobiel mogelijk gehackt? Wat kan ik doen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dasdie jas

Nieuw lid
Lid geworden
11 okt 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
1
Hallo iedereen!

Zoals de titel al aangeeft, heb ik het vermoeden dat mijn mobiel is gehackt. Dit is dus slechts een vermoeden, maar ik heb een waslijst aan vragen hierover aangezien ik nauwelijks iets van technologie af weet. Ik beschrijf eerst hieronder wat er allemaal aan de hand is. (En eerst nog een soort van disclaimer: ik weet heel veel termen niet, hopelijk is het verhaal alsnog te begrijpen.)

Het betreft een Nokia 3.1. Ik had mijn mobiel gisteravond uit gezet en deed het vanochtend aan. Ik heb altijd een blauw licht filter aan, en toen ik deze minder sterk wilde zetten, ging dat niet. Alles ging eigenlijk trager dan normaal, zelfs het scherm aan en uit zetten. Dit is een redelijk nieuw mobieltje (nieuw gekocht in 2018), dus vond ik dat heel raar. Bovendien waren de gebruikelijke wifi-"punten" (zeg maar de router ofzo, ik heb nu even geen idee hoe het heet, sorry) gereset; als ik met de wifi wilde verbinden moest ik eerst opnieuw het wachtwoord invoeren (heb ik niet gedaan). De wifi en het scherm werd ook telkens zonder dat ik iets deed aangezet. Daarnaast ging de batterij de laatste twee à drie dagen sneller op dan normaal (en laadde het ook veel minder snel op).​
Maar wat mij vooral opviel was een klein detail: wanneer ik het scherm aanzet staat er in de hoek welke provider ik heb, maar voor ongeveer een seconde stond er even een andere provider, namelijk KPN. Ik had ergens in augustus een SMS gekregen van (nu achteraf gezien) zogenaamd KPN. Ik had er heel erg lang niet naar gekeken en niet eens op het gesprek gedrukt, tot ongeveer vroeg september (ik klikte erop en drukte weer weg naar het SMS overzichtsscherm).​
Ik maakte mij al zorgen en raakte nu ook nog erg gefrustreerd omdat ik mijn mobiel ook niet uit kon zetten; normaal druk ik op de knop uitzetten en gaat het meteen uit, maar ik drukte heel vaak en er gebeurde niets. Ik vond na een tijdje browsen op internet uit dat ik het mobieltje kon restarten met de knoppen aan de zijkant, dus heb ik dat gedaan en op het scherm waar je dat pin(?)-nummer in moet voeren heb ik mijn mobiel uiteindelijk toch uit kunnen zetten.​
Mijn mobiel staat nu een tijdje uit en ik heb de SD-kaart en SIM-kaarten er voor de zekerheid uit gehaald. Wat ik ook raar vond was dat ik voor het restarten de knoppen had ingedrukt voor de reset, maar er geen "root menu" tevoorschijn kwam (zoals wel beschreven is op de Nokia website). [Excuses voor dit lange verhaal.]​

Ik heb nu vooral veel vragen, ik zet ze hier op een (hopelijk overzichtelijk) rijtje:
  • Is het mobieltje inderdaad gehackt?
  • Zo ja, is het de mobiel zelf of (één van) de SIM-kaart(en)?
  • Als het de SIM-kaart is, kan ik dan een nieuwe aanvragen en is het probleem dan opgelost?
  • Als de mobiel gehackt is, is deze dan nog wel te redden (misschien door een factory-reset of iets anders?)
  • Als de mobiel gehackt is, wat gebeurt er als ik nu (dus zonder de SD- en SIM-kaarten) de mobiel aanzet? Is dat veilig (en überhaupt mogelijk zonder SIM-kaart)?
  • Als de mobiel gehackt is en deze kan (redelijk) veilig aan worden gezet, kan ik dan nog zonder risico voor mijn computer bestanden van mijn mobiel naar mijn computer zetten (dus nog wat bestanden te back-uppen, vooral als een factory-reset het probleem op zou lossen) of zou je dat afraden?
  • [Een soort van bonus vraag, niet heel belangrijk denk ik.] Waarom kwam er geen "root menu" wanneer ik de reset deed en restartte het alleen mijn mobiel? Komt dat menu pas nadat je het pin-nummer invoert (wat ik niet had gedaan)?
(Nogmaals excuses voor als deze vragen nogal dom klinken, ik weet zowat niets af van technologie en ik ben ook nog nooit in zo'n soort situatie als deze beland.)​
Ik heb nog geen contact opgenomen met Nokia, omdat ik weet dat ik vaak (te) snel bezorgd wordt, zelfs wanneer er niets aan de hand blijkt te zijn. Ik wil dus eerst weten of er inderdaad iets gaande is en het probleem misschien al kan worden opgelost voordat ik contact op ga nemen.

Ik hoop dat het antwoord op de eerste vraag 'nee' is en dat ik me voor niets zorgen maak, vooral omdat iemand anders voor dit mobieltje heeft betaald en ik had gehoopt er nog lang mee te werken. Ik wil iedereen alvast hartelijk bedanken voor het lezen en voor eventuele antwoorden en adviezen, ik waardeer het zeer. Ook nog een hele fijne dag toegewenst!
 
Als jij een Nokia hebt, dan krijg je 3 jaar updates, vanaf dat hij in 2018 is uitgekomen.
Dus op zich moet de telefoon veilig zijn.
Het kan ook gewoon zijn dat er met de software ie mis is.
Als er echt een virus op zit, dan zal die waarschijnlijk alleen werken op jou telefoon.
Heb jij al eens gekeken of Malwarebytes en bijvoorbeeld Kasparsky iets vind?
Normaal kun je dat soort apps gratis uitproberen voor 30 dagen.
Te vinden in de Playstore.

Heb jij zelf dingen geopend die jij toe gestuurd hebt gekregen van een vreemde?
Illegale software erop gezet?
Je kunt ook een harde reset uitvoeren door te tikken op Instellingen > Back-up en reset> Fabrieksinstellingen herstellen > Telefoon herstellen > Alles wissen.
 
@Arie: Als de mobiel in 2018 is gekocht is de kans groot dat het model ouder is.

Als aanvulling op de post van Arie25
Voordat je onderstaande door neemt: Verwijder eerst enkele minuten de batterij. Alleen uit en aanzetten is niet altijd voldoende om schoon op te starten.
(Verder ben ik ook maar GSM leek)
  • Is het mobieltje inderdaad gehackt?
    --Je noemt in elk geval wel een aantal alarm signalen die je op sites vndt: accu snel leeg, vreemd gedrag en dat kortstondige KPN logo vind ik ook vreemd (tenzij jouw provider van het KPN-netwerk gebruikt maakt. Mss dat het dan wel kan).
  • Zo ja, is het de mobiel zelf of (één van) de SIM-kaart(en)?
    --Dan waarschijnlijk de mobiel zelf, al bestaat er ook zoiets als "SIM-swapping" maar dat merk je niet aan je gsm zelf
  • Als het de SIM-kaart is, kan ik dan een nieuwe aanvragen en is het probleem dan opgelost?
    --Het zal de SIM-kaart niet zijn, dus zal dit geen oplossing bieden
  • Als de mobiel gehackt is, is deze dan nog wel te redden (misschien door een factory-reset of iets anders?)
    --Bij twijfel je data veiligstellen en als eerste een fabrieksinstellingreset proberen
  • Als de mobiel gehackt is, wat gebeurt er als ik nu (dus zonder de SD- en SIM-kaarten) de mobiel aanzet?
    --Hij zal opstarten maar geen verbindingen maken.
  • Is dat veilig (en überhaupt mogelijk zonder SIM-kaart)?
    --Zonder SIM-kaart gebeurt er niets dus lijkt me dat veilig
  • Als de mobiel gehackt is en deze kan (redelijk) veilig aan worden gezet, kan ik dan nog zonder risico voor mijn computer bestanden van mijn mobiel naar mijn computer zetten (dus nog wat bestanden te back-uppen, vooral als een factory-reset het probleem op zou lossen) of zou je dat afraden?
    --Kijk of je alles op een SD-kaart kunt zetten. Die kun je dan later met je Nokia, andere GSM of computer op malware scannen.
  • [Een soort van bonus vraag, niet heel belangrijk denk ik.] Waarom kwam er geen "root menu" wanneer ik de reset deed en restartte het alleen mijn mobiel? Komt dat menu pas nadat je het pin-nummer invoert (wat ik niet had gedaan)
    --Voor dat root-menu heb je geen pin nodig. Dat moet direct verschijnen. Vraag is of je idd de juiste knoppen en volgorde hebt gebruikt voor de factory reset.
 
Laatst bewerkt:
@Arie: Als de mobiel in 2018 is gekocht is de kans groot dat het model ouder is.

Ik heb even gekeken -> Release datum juli 2018 en Android One aanwezig dus 3 jaar updates.
 
Ik heb gisteren laat in de middag mijn mobieltje weer aangezet (zonder de kaarten [en helaas kan je van Nokia 3 modellen niet handmatig de batterij verwijderen dus dat heb ik niet er even uit kunnen doen]) en het werkte weer zoals die altijd werkt (niet meer traag, de batterijduur is weer top en de gebruikelijke wifi-punten waren weer ontgrendeld), dus ik denk dat ik me weer zoals altijd te bezorgd maakte om niets. Ik heb alsnog meteen wat om mijn mobiel zat geback-upt en een gratis anti-virus app gedownload. Ik heb nu ook weer de SD kaart erin gezet en dat geeft ook nog geen problemen.

Ik ben nog wel twijfelachtig over de stand van mijn SIM-kaart; ik heb mijn mobiel vanmiddag nodig (Wifi is genoeg) dus wil ik de kaart er voor de zekerheid niet inzetten in het geval dat het probleem daar ligt. Ik denk echter dat ik ook hierover weer te bezorgd ben, maar dat zie ik vanavond wel wanneer ik dan de kaart erin ga zetten.

Hartelijk bedankt voor jullie hulp, het is erg fijn advies te ontvangen en om antwoord te krijgen op mijn overbezorgde vragen, en excuses voor dit vals alarm :D


Aangezien ik nog nieuw ben, weet ik nu alleen niet hoe ik in het onderwerp/titel dat rode "probleem" vakje kan veranderen (of hoe ik überhaupt de titel zou kunnen veranderen als ik dat had gewild?) omdat het probleem nu waarschijnlijk opgelost is.
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat alles toch goed is.
Mocht je twijfelen over jou simkaart, dan zou je een nieuwe kunnen bestellen.
Ook kun je even meerdere anti virus laten lopen om zeker te zijn of het schoon is.

Ik heb dit topic op opgelost gezet, aangezien jij dat niet kan doen :)

Liever te bezorgd, dan echte problemen.
Geen dank hoor!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan