• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Mobiele telefoon gehackt, een paar vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Via de steker/adapter van jouw telefoon zal vanuit een stekkerdoos geen virus in jouw telefoon kunnen komen. De adapter kan alleen stroom uit de stekkerdoos kunnen halen en deze omzetten in de juiste laadstroom voor jouw mobiel.

Wat wel af word geraden is het gebruik van openbare wifi netwerken omdat al jouw gegevens (inclusief inloggegevens) dan theoretisch gezien onderschept kunnen worden.
@gouwepeer
Bedankt voor deze info.
Weet jij toevallig ook hoe het zit met het gebruik van mobiele data? Daarmee bedoelend of er ook iemand daardoor mee kan kijken?
Bijvoorbeeld je provider of een hacker?
Zo ja, hoe is dit mogelijk?
Ook enig idee als men een antivirus app heeft, hoe een hacker alsnog kan mee kijken in je mobiel??
 
Het enigste wat zou kunnen is dat er gegevens van de telefoon wordt gehaald, maar of dat vaak voorkomt vraag ik mij af.
@Aarie25
Dit kan via een stekkerdoos als je ,je usb oplaad kabel erin steekt voor het opladen van je mobiel?? Hoe kan dit dan precies?
 
De (originele) lader van een telefoon is er niet op gemaakt om data door te laten. Het gebruik van een openbaar netwerk of makkelijk te raden wachtwoord lijkt mij dan eerder aan de orde.
@gouwepeer
Is mobiele data in een mogelijkheid ook een openbaar netwerk?
 
Ik heb even vlug de 9 pagina's doorgebladerd.
Mijn eerste tip voor @Chipmunk :
Controleer of jouw emailadresen wachtwoord ergens is buitgemaakt via have i been pwned?
Het kan ook geen kwaad om het wachtwoord te veranderen. Zorg altijd voor een sterk wachtwoord die voor anderen niet te raden is.

Op dat punt had @Aarie25 het antwoord al gegeven. Maar mogelijk is dat ook een punt waarbij @Chipmunk aan een hack heeft gedacht.
Als ik alles zo door lees vermoed ik dus eerder een buitgemaakte wachtwoord (mogelijk en simpel om te raden, vooral voor een bekende) dan een daadwerkelijke hack.
@gouwepeer
Bedankt voor de aanbevolen website.
Ik heb het gecheckt. En 1 mail adres van mij is wel: gepawned. Er staat dat het is gepawned in 4 data breaches. Wat betekent dit eigenlijk? En wat kan ik doen? Zoiezo het wachtwoord veranderen. En dit klopt trouwens wel. Omdat een tijd terug ik een mail had ontvangen van iemand waar ik niks meer mee te maken wil hebben. Had de mail gelezen en er niet op gereageerd. Vervolgens paar dagen later is de mail verwijderd/ verdwenen.. Niet meer te vinden. En ik had het niet zelf verwijderd.
 
Tot zo ver ik het weet zorgt een vpn er alleen voor dat de bezochte site via een andere ip-adres word bezocht. Maar de toegang tot internet zal dan toch nog steeds via het openbare netwerk gaan. Dus tenzij ik het fout heb zal je daar de eerste zwakke schakel tegen komen.
@gouwepeer
Is een mobiele data ook een vorm van openbaar netwerk?
En hoezo is het de eerste zwakke schakel volgens jou?
 
En 1 mail adres van mij is wel: gepawned. Er staat dat het is gepawned in 4 data breaches. Wat betekent dit eigenlijk?
Dan zal dat emailadres in 4 buitgemaakte databases voor komen.

Is een mobiele data ook een vorm van openbaar netwerk?
Mobiele data gaat rechtstreeks tussen jouw telefoon en de antenne van de provider, wat dus als een betrouwbare verbinding gezien kan worden.
Bij een openbaar netwerk maak je via wifi verbinding met het netwerk van iemand anders, waarbij je geen zekerheid hebt dat er geen dubieuze apparatuur aan het netwerk is gekoppeld.
 
@gouwepeer
Is mobiele data in een mogelijkheid ook een openbaar netwerk?
Bij mobiele date heb je geen openbaar wifi netwerk nodig en is dus veiliger.
Kijk eens voor sim only, zelf zit ik bij Simpel goed en goedkoop.
Dan heb je ook geen usb condoom of andere dingen nodig.
 
@Aarie25

Ik snap dat even niet..
Als het in de belwinkel niet lukt. Dus opnieuw via de instellingen in mijn mobiel dus kiezen voor fabrieksherstel?
De mobiel gaat dan automatisch uit.
Dus snap eigenlijk niet wat je bedoeld met: Als hij uitstaat. En een hard reset dan wel lukt. Hoe is dat dubbel op?
Eerst in de belwinkel vragen of hun jou kunnen helpen, hun kunnen meer dan een telefoon instellen.

Mocht dat niet lukken, dan een reset van uit de instellingen, zoals jij al eerder hebt gedaan, maar die toen niet helemaal goed is gegaan. Ik hoop dat daarna een hard reset zoals in de bericht 160 wel lukt.
 
Dan zal dat emailadres in 4 buitgemaakte databases voor komen.


Mobiele data gaat rechtstreeks tussen jouw telefoon en de antenne van de provider, wat dus als een betrouwbare verbinding gezien kan worden.
Bij een openbaar netwerk maak je via wifi verbinding met het netwerk van iemand anders, waarbij je geen zekerheid hebt dat er geen dubieuze apparatuur aan het netwerk is gekoppeld.
@gouwepeer
Oké.
Maar is de verbinding met de provider ten allen tijden wel veilig?
En kan er via daar niks aan informatie onderschept worden?
Kan iemand van de provider , zelf niet in mijn mobiel komen etc?
 
Bij mobiele date heb je geen openbaar wifi netwerk nodig en is dus veiliger.
Kijk eens voor sim only, zelf zit ik bij Simpel goed en goedkoop.
Dan heb je ook geen usb condoom of andere dingen nodig.
@Aarie25
Ik heb momenteel al een aantal maanden een sim only abonnement.
Ik begrijp het even niet.
Wanneer heb je geen usb condoom en andere dingen nodig? Met een sim only abonnement?

Ik had nog een vraag. Is het verstandig om de Web- en app-activiteit in mijn Google account uit te schakelen? Ik neem aan dat er zo niet gevolgd kan worden wat ik allemaal op internet doe etc.
Ik doe trouwens geen illegale dingen. Maar misschien is het beter in elk geval.
 
Eerst in de belwinkel vragen of hun jou kunnen helpen, hun kunnen meer dan een telefoon instellen.

Mocht dat niet lukken, dan een reset van uit de instellingen, zoals jij al eerder hebt gedaan, maar die toen niet helemaal goed is gegaan. Ik hoop dat daarna een hard reset zoals in de bericht 160 wel lukt.
@Aarie25
Oké, dus voor de duidelijkheid.
Als ze mij niet kunnen helpen.
Dan in instellingen voor de reset kiezen.
En als dat lukt. Nadien alweer een harde reset proberen te selecteren met de knopjes fysiek op de mobiel?
Dit alles na elkaar toch?
Dus dan is het dubbel op.
 
Ik begrijp het even niet.
Wanneer heb je geen usb condoom en andere dingen nodig? Met een sim only abonnement?
Jij had het eerder over dat jij alleen wifi gebruikte,
Aangezien jij nu dus ook een mobiel abonnement heb, goed je dus geen usb condoom te hebben, omdat jij via het mobiel netwerk kunt verbinden.
Die is gewoon veilig.
 
Ik had nog een vraag. Is het verstandig om de Web- en app-activiteit in mijn Google account uit te schakelen? Ik neem aan dat er zo niet gevolgd kan worden wat ik allemaal op internet doe etc.
Ik doe trouwens geen illegale dingen. Maar misschien is het beter in elk geval.
Ik zet dat soort dingen altijd uit.
Jou volgen gebeurt altijd als jij Google producten gebruikt. Firefox geeft al meer privacy, maar Duckduck nog veel meer
 
@Aarie25
Oké, dus voor de duidelijkheid.
Als ze mij niet kunnen helpen.
Dan in instellingen voor de reset kiezen.
En als dat lukt. Nadien alweer een harde reset proberen te selecteren met de knopjes fysiek op de mobiel?
Dit alles na elkaar toch?
Dus dan is het dubbel op.
Ja omdat het de eerste keer niet goed ging, hoop ik dat het zo wel lukt
 
Jij had het eerder over dat jij alleen wifi gebruikte,
Aangezien jij nu dus ook een mobiel abonnement heb, goed je dus geen usb condoom te hebben, omdat jij via het mobiel netwerk kunt verbinden.
Die is gewoon veilig.
@Aarie25
O excuus dat kan ik mij niet herinneren.
Maar ik gebruik al een aantal maanden geen wifi.
Alleen mobiele data.
Toch heb ik het idee dat iemand mee kijkt met wat ik allemaal op mijn mobiel doe...
Enig idee hoe dit dan kan?

Ik vroeg me af of een usb condoom gebruiken, tijdens het opladen veiligheid kan garanderen?
 
Ik zet dat soort dingen altijd uit.
Jou volgen gebeurt altijd als jij Google producten gebruikt. Firefox geeft al meer privacy, maar Duckduck nog veel meer
@Aarie25
Oké. Maar is het niet zo dat met een Android toestel je altijd gebruik moet maken van Google producten??
Ik weet niet hoe het met Apple producten zit..
Met DuckDuck bedoel je de zoekmachine: DuckDuckGo?? Of iets uit de Appstore?
En FireFox kan je downloaden uit de app store? Is het gratis?
 
@Aarie25
Toch heb ik het idee dat iemand mee kijkt met wat ik allemaal op mijn mobiel doe...
Enig idee hoe dit dan kan?

Ik vroeg me af of een usb condoom gebruiken, tijdens het opladen veiligheid kan garanderen?
We vallen een beetje in herhaling.
Zoals al eerder gezegd, de telefoon resetten en alle wachtwoorden wijzigen en dan zou het goed moet zijn. Want je gebruikt nu ook een goede antivirus met vpn. Meer kun je niet doen.
Ja geen smartphone meer gebruiken 😉
 
@Aarie25
Oké. Maar is het niet zo dat met een Android toestel je altijd gebruik moet maken van Google producten??
Ik weet niet hoe het met Apple producten zit..
Met DuckDuck bedoel je de zoekmachine: DuckDuckGo?? Of iets uit de Appstore?
En FireFox kan je downloaden uit de app store? Is het gratis?
Jij had het over het volgen via internet.
Bij Apple lever je ook privacy in, wel iets minder.
Daarom is een andere browser beter.
Firefox kun je gratis downloaden en heeft ook nog een adblocker aanhoord. Dus nog veiliger omdat je dan geen advertenties meer hebt.
 
Ik had nog een vraag. Is het verstandig om de Web- en app-activiteit in mijn Google account uit te schakelen? Ik neem aan dat er zo niet gevolgd kan worden wat ik allemaal op internet doe etc.
Ik doe trouwens geen illegale dingen. Maar misschien is het beter in elk geval.
Als je de app van Albert Heijn op je Android smartphone installeert volgt die jou ook wat jij allemaal aankoopt om je op de juiste moment te herinneren wat je de vorige keer gekocht hebt ,en je te informeren van produkten in promotie die jij meestal koopt . Dat is de bedoeling van jou te volgen . En als je een app installeert word er gevraagd om toegang te krijgen tot je telefoon . Weiger je dat zal de installatie afgebroken worden .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan