• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Mobiele telefoon gehackt, een paar vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chipmunk

Bekend gezicht
Lid geworden
14 nov 2021
Berichten
158
Waarderingsscore
7
Vragen: 1. Hoe kan een telefoonnummer verdwenen zijn uit mijn mobiel?
Kan dit gebeuren als je een andere simkaart in de mobiel doet? Zo ja, waarom verdwijnen de andere nummers dan niet? Én ook nog eens sms gesprekken met de desbetreffende nummer??
-2. Als je mobiele telefoons meerdere malen gehackt zijn. Is het dan verstandig om bij dezelfde provider te blijven?
-3. Is het gevaarlijk als meerdere , heel veel mensen je telefoonnummer weten?
-4. Is het na een hacker van je mobiel. Gevaarlijk om nog dezelfde g mail account te gebruiken? Ondanks dat je het wachtwoord gewijzigd heb?
-5. Mijn mobiel was eerder ergens vorig jaar gehacked. En sinds februari dit jaar heb ik geen voicemail. En het lukte een medewerker van mijn provider niet om deze opnieuw in te stellen. Weet iemand een verklaring hiervoor?
-6. Krijgt de Sansung S10 nog software updates? Ik vraag mij af of deze meldingen op mijn mobiel wel oprecht zijn. Of dat het een soort mogelijkheid is om opnieuw te hacken.
-7. Ik vroeg mij ook het volgende af: Is een Android toestel of IPhone toestel veiliger? En dus beter bestand tegen gehacked worden?

Offtopic: Ik heb mijn vraag eerder in een verkeerde categorie geplaatst. Excuus daarvoor. En die andere post mogen jullie verwijderen.
 
1. Het komt voor dat de ene keer een nummer wordt opgeslagen op de telefoon en de andere keer op de sim. Dit zelf vaker mee gemaakt, maar nu back-up ik de nummers altijd.
2. Hacken heeft niks met providers te maken, dus over stappen heeft dan weinig zin.
3. Op zich is het niet erg dat andere jou nummer weten, wel zou ik betaalde sms en telefoon diensten uit zetten, zodat daar geen misbruik van kan worden gemaakt.
4. Gmail kun je gewoon blijven gebruiken, met een sterk wachtwoord en 2 staps maakt je het nog veiliger.
5. Zou ik niet weten.
6. Dit kun je zelf controleren.
  1. Open je 'Instellingen' vanaf het startscherm of het app-overzicht.
  2. Scroll naar beneden en ga naar 'Toestel-info'.
  3. Tik op 'Updates handmatig downloaden'.
  4. Als er een update beschikbaar is, kun je deze downloaden en installeren. Dit duurt meestal maar een paar minuten, en hierna is je telefoon weer volledig up-to-date!
7. Een Apple is denk ik veiliger, omdat je dan nog een Apple id nodig hebt om bij gegevens te komen.
 
Controleer vooral ook de apps die je gebruikt. Zet je elke keer dezelfde apps terug? Zo ja, dat kan ook een goede ingang zijn om je telefoon te hacken.
Recent nog heeft Google een hoop apps uit de Google Playstore gehaald, waaronder enkele populaire, waarmee je telefoon te hacken was.
Dus de gebruikte apps is zeker iets wat ik ook eens zou onderzoeken als het al zo vaak gebeurt is.
En niet te eenvoudige wachtwoorden gebruiken.
 
Er is, hoewel dit waarschijnlijk een beetje kut over komt, maar 1 beveiliging tegen gehackt worden, dit ben je zelf. Letterlijk elke hack komt omdat de eigenaar zijn zaken niet op orde heeft, en/of omdat de eigenaar dingen doet waardoor zijn/haar login-gegevens bloot komen te liggen.

Waar haal je eigenlijk de opmerking "Mijn mobiel is een aantal maanden geleden gehacked" vandaan? Hoe weet je dit zo zeker? De meeste (lees alle) onverklaarbare acties komen voort uit verkregen account gegevens. Deze gegevens worden door de eigenaren zelf op sketchy websites zelf ingevuld. Niets, nooit geen hack. Mensen vullen zelf hun login-gegevens in. Daardoor valt het juridisch en technisch niet onder de noemer "gehackt".
 
Er is, hoewel dit waarschijnlijk een beetje kut over komt, maar 1 beveiliging tegen gehackt worden, dit ben je zelf.
Helaas is dat niet waar, een beetje kut, maar de enig mogelijk oplossing zou dan zijn om niet het internet op te gaan.

Letterlijk elke hack komt omdat de eigenaar zijn zaken niet op orde heeft, en/of omdat de eigenaar dingen doet waardoor zijn/haar login-gegevens bloot komen te liggen.
Sorry maar dit is zelfs regelrechte onzin. De meeste hacks, ja. Maar zeer zeker lang niet elke hack.
Even later doe je nog zo'n uitspraak, ik vraag me af waar jij die ideeën vandaan haalt.

Er zijn tegenwoordig zat, ook betrouwbare applicaties, zelfs operating systemen zoals Windows en Apple waarin fouten kunnen ontstaan die kunnen zorgen dat je gehackt kunt worden. Dan kun je nog zo goed opletten als gebruiker en nog zo goed zijn, daar doe je gewoon 0 komma niks tegen.
Dat zou jij, als mijns inziens toch een deskundig persoon, moeten weten en er wel wat meer nuance mag liggen in het statement wat je hier maakt. Want feitelijk beledig je meteen ook elke admin en systeembeheerder nu onterecht met zo'n uitspraak, die totaal niet te verdedigen valt.
 
Helaas is dat niet waar, een beetje kut, maar de enig mogelijk oplossing zou dan zijn om niet het internet op te gaan.


Sorry maar dit is zelfs regelrechte onzin. De meeste hacks, ja. Maar zeer zeker lang niet elke hack.
Even later doe je nog zo'n uitspraak, ik vraag me af waar jij die ideeën vandaan haalt.

Er zijn tegenwoordig zat, ook betrouwbare applicaties, zelfs operating systemen zoals Windows en Apple waarin fouten kunnen ontstaan die kunnen zorgen dat je gehackt kunt worden. Dan kun je nog zo goed opletten als gebruiker en nog zo goed zijn, daar doe je gewoon 0 komma niks tegen.
Dat zou jij, als mijns inziens toch een deskundig persoon, moeten weten en er wel wat meer nuance mag liggen in het statement wat je hier maakt. Want feitelijk beledig je meteen ook elke admin en systeembeheerder nu onterecht met zo'n uitspraak, die totaal niet te verdedigen valt.
Oke misschien inderdaad wat zwart wit, ja.
Echter de eerste opmerking is 110% waar en valide. De persoon achter een systeem is de beste beveiliging. Er is niets dat een systeem beter beveiligd dan de gene die het systeem bedient.
 
Nee, je hebt zeker geen gelijk. Al doe je zelf niets fout dan kan je nog steeds gehacked worden. Zeker met een oudere telefoon of computer die niet up to date is, bijvoorbeeld omdat die geen updates kan krijgen. Ook zitten er foutjes in apps, die ook door hackers misbruikt kunnen worden en malafide versies van populaire apps met Trojans of andere backdoors erin herken je als gebruiker ook lang niet altijd.

Maar als je telefoon al meerdere keren gehacked is geweest, dan zou ik zeker eens kijken naar de apps die geïnstalleerd zijn en eens denken over een virusscanner.

De Samsung S10 krijgt nog steeds updates, dus zou van zichzelf redelijk veilig moeten zijn.
 
De persoon achter een systeem is de beste beveiliging. Er is niets dat een systeem beter beveiligd dan de gene die het systeem bedient.
Dat ben ik wel bijna geheel met je eens. Oplettendheid en tijdig updaten van degene die alles bediend en goed uitkijken, daar begint alles mee. Daarmee kan het meeste (niet alles) voorkomen worden.
 
@Chipmunk Ik heb de lange titel van je topic aanzienlijk ingekort. Nu past hij op één regel. Dat is beter.
 
@Aarie25
1. Hoe en waar maak je een back-up van je nummers?
2. Heeft het ook geen zin als ze mogelijk mijn klantennummer weten?
Ben nummers kwijtgeraakt van mensen waar ik wel contact mee wou houden.
3. Waar en hoe kan je betaalde sms en telefoon diensten uitzetten . Zodat er geen misbruik van kan worden gemaakt?
6. Ik heb het gecheckt en er lijkt een update beschikbaar te zijn. Maar ik las dus een aantal maanden geleden dat de Samsung S10 geen updates meer zou krijgen...Het lijkt om een beveiligingspatch te gaan met uitgifte datum van: 4 november dit jaar. Is dit dan wel een betrouwbare update?
7. Een Apple ID? Is dat hetzelfde als een G mail account op Android? Of is er een verschil?

Dank voor het uitgebreid reageren op mijn post.
 
Controleer vooral ook de apps die je gebruikt. Zet je elke keer dezelfde apps terug? Zo ja, dat kan ook een goede ingang zijn om je telefoon te hacken.
Recent nog heeft Google een hoop apps uit de Google Playstore gehaald, waaronder enkele populaire, waarmee je telefoon te hacken was.
Dus de gebruikte apps is zeker iets wat ik ook eens zou onderzoeken als het al zo vaak gebeurt is.
En niet te eenvoudige wachtwoorden gebruiken.
@Black Tiger : MET dezelfde als terug plaatsen. Bedoel je dan apps die ik standaard en mogelijk al jaren gebruik?
Nooit aan gedacht.
Ja, ik heb maanden terug gelezen dat er veel apps in de Playstore staan die niet oke zijn. Dat mensen apps kunnen maken waarmee er dus gehacked kan worden of alles gevolgd kan worden op je mobiel. Een voorbeeld daarvan als ik het goed heb is: sniffer ofzo in de WhatsApp app.

Maar hoe weet je dan zeker dat er niks mis is met de app die je installeert uit de Playstore?

En ja, ik ben het ook best zat dat ik een paar keer gehacked ben in het verleden.
Heb wel is online voorbij zien komen dat men de besturings systeem van Android heel slecht vinden. En makkelijk te hacken is. Iemand zei ook: Dat Android haar huis niet in komt.

Dank voor de tip. Ik probeer inderdaad moeilijkere wachtwoorden te verzinnen.
 
@nlreiniernl
Mij is ooit als advies gegeven. Om nooit mijn mobiel ergens onbewaakt achter te laten.
Ik weet heel zeker dat ik gehacked ben omdat ik op een gegeven moment geen oproepen meer binnen kreeg. En ook niet in mijn mail kon. Én ook geen e-mails meer binnen kreeg.
Wat abnormaal is voor mij. Omdat ik toentertijd normaliter dagelijks wel belletjes binnen kreeg.

En omdat ik eerder gehacked ben geweest. Dus kan ik het een en ander herkennen.
 
@Aarie25
1. Hoe en waar maak je een back-up van je nummers?
2. Heeft het ook geen zin als ze mogelijk mijn klantennummer weten?
Ben nummers kwijtgeraakt van mensen waar ik wel contact mee wou houden.
3. Waar en hoe kan je betaalde sms en telefoon diensten uitzetten . Zodat er geen misbruik van kan worden gemaakt?
6. Ik heb het gecheckt en er lijkt een update beschikbaar te zijn. Maar ik las dus een aantal maanden geleden dat de Samsung S10 geen updates meer zou krijgen...Het lijkt om een beveiligingspatch te gaan met uitgifte datum van: 4 november dit jaar. Is dit dan wel een betrouwbare update?
7. Een Apple ID? Is dat hetzelfde als een G mail account op Android? Of is er een verschil?

Dank voor het uitgebreid reageren op mijn post.
1. Dit kan met Outlook, maar ook via jou Google account.
2. Dan moeten ze ook jou adres en geboorte datum weten, anders kunnen ze weinig.
Maar bij twijfel kun je altijd overstappen.
3. Dit kan via jou inlog pagina van de provider. (bij de meeste tenminste)
6. Zo lang jij dit via instellingen-systeem-systeemupdate doet is dit zeker veilig.
Dit is bij mij Android 11 de volgorde, bij jou misschien net iets anders.
Dat is vergelijkbaar met een Gmail account, volgens mij alleen moeilijker om in te komen.
 
@Enigma147
Een backdoor is toch iets zoals: Sniffer?
Naar wat moet ik dan zoeken in de apps. Om erachter te komen dat het niet helemaal water dicht veilig is zeg maar?
En welke virusscanner kan je mij aanraden? Gratis en betaalde.
Ik hoop ergens volgend jaar een ander toestel aan te kunnen schaffen.

Ik zag een tijd terug op een website staan dat de S10 geen updates meer kreeg......
 
Ik zag een tijd terug op een website staan dat de S10 geen updates meer kreeg......
Als ik kijk dan is de S10 in februari 2019 uitgebracht, hij krijgt 3 jaar ondersteuning, dus zeker tot februari 2022. Ook krijgt de S10 Android 12.
 
Bedoel je dan apps die ik standaard en mogelijk al jaren gebruik?
Nooit aan gedacht.
Exact. Dus niet de standaard apps die de telefoon er zelf op zet, maar andere apps die jij zelf gebruikt. De meesten zullen goed zijn, maar er kan altijd iets tussen zitten.
Dat is niet zeker te weten, de enige manier is regelmatig controleren.

7. Een Apple ID? Is dat hetzelfde als een G mail account op Android? Of is er een verschil?
Je kunt dat vergelijken. Alleen bij Apple moet je steeds je Apple ID ingeven (of in elk geval het wachtwoord daarvan) voordat je bij gegevens kunt zoals je wachtwoord en apple id bijvoorbeeld. Standaard staat het ook zo ingesteld dat je dan je wachtwoord hiervan moet ingeven voordat je een app uit de Appstore kunt downloaden/installeren.

Belangrijk is sowieso sterk wachtwoord voor dat gmail account en 2-factor authenticatie.
Wees ook voorzichtig met gebruik van openbare wifi netwerken.
 
1. Dit kan met Outlook, maar ook via jou Google account.
2. Dan moeten ze ook jou adres en geboorte datum weten, anders kunnen ze weinig.
Maar bij twijfel kun je altijd overstappen.
3. Dit kan via jou inlog pagina van de provider. (bij de meeste tenminste)
6. Zo lang jij dit via instellingen-systeem-systeemupdate doet is dit zeker veilig.
Dit is bij mij Android 11 de volgorde, bij jou misschien net iets anders.
Dat is vergelijkbaar met een Gmail account, volgens mij alleen moeilijker om in te komen.
@Aarie25
1. Klinkt stom maar ik zie niet waar op Outlook of G Mail. Het liefst sla ik het dan op in Outlook. Betere ervaringen met dit Mail app.
2. Er zijn vele mensen die ik heb gekend. Die weten wat mijn adres is en mijn geboortedatum..
3. Ik zal het nakijken.
6. O oke. Bij beveiligingsupdate is er een nieuwe update beschikbaar zie ik. Software update is up to date.
7. O oke. Nog steeds beetje vaag voor mij. Heb wel online gelezen dat men Apple veiliger vind.
 
Als ik kijk dan is de S10 in februari 2019 uitgebracht, hij krijgt 3 jaar ondersteuning, dus zeker tot februari 2022. Ook krijgt de S10 Android 12.
@Aarie25 Dank voor het nachecken. En de Android 12 wanneer?
 
@Aarie25
1. Klinkt stom maar ik zie niet waar op Outlook of G Mail. Het liefst sla ik het dan op in Outlook. Betere ervaringen met dit Mail app.
2. Er zijn vele mensen die ik heb gekend. Die weten wat mijn adres is en mijn geboortedatum..
3. Ik zal het nakijken.
6. O oke. Bij beveiligingsupdate is er een nieuwe update beschikbaar zie ik. Software update is up to date.
7. O oke. Nog steeds beetje vaag voor mij. Heb wel online gelezen dat men Apple veiliger vind.
1. Telefoon nummers back-up je naar Google drive, via de instellingen van de telefoon.
2. Dan zou ik overstappen, dan weet je zeker dat het veiliger is.
6. deze week is een nieuwe november update geweest, dus dat klopt.
Ook kun je regelmatig in de Playstore lijken of daar alles up to date is, want dat gaat niet altijd automatisch.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan