• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Mobiele telefoon gehackt, een paar vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar hoe is het mogelijk dat degene die dus spooft.
Spoofen is een technisch truukje, er zijn zelfs sites die dat aanbieden, waardoor je kunt doen alsof je het telefoonnummer van een ander gebruikt. SMS wordt ook via telefoonnummer verzonden dus is feitelijk het zelfde truukje.
Je kunt daar met je telefoon niets tegen doen. Men is nu wel aan het kijken naar wetgeving en technische mogelijkheden om spoofing te voorkomen maar dat zal nog wel lang gaan duren voordat zoiets er is.

2-staps verificatie kan goed zijn, zolang je maar 100% zeker weet dat het correct is.

Als je het bestand/ de mail opent op je mobiel of laptop of tablet. Dan kunnen al die apparaten toch geïnfecteerd worden met het virus etc?
Een apparaat wordt niet geinfecteerd bij het openen van een mail, maar dat kan wel gebeuren bij openen van bijv. een bijgevoegd bestand of een link waar je op klikt.
Het voordeel van een e-mail op laptop bekijken is dat je daar met de muis op de link kunt gaan staan zonder er op te klikken en dan zie je wel de daadwerkelijke link verschijnen in de statusbalk van je programma.
Ik kan bijv. een link sturen naar www.virus.nl terwijl als je er op klikt, je uit komt op www.ikbeneenhacker.nl (gewoon voorbeeldje). Als je met de muis dan op de eerste link gaat staan, dan zie je de tweede link wel ergens verschijnen en weet je dus dat die nep is.

Misschien is er ook zo'n mogelijkheid bij GSM, maar dat weet ik niet zeker want ik gebruik gsm niet voor mail.
Maar ook al is zo'n mogelijkheid er ook bij gsm, als je er met je vinger op zit, klik je sneller dan met een muis schuiven.
Dus het kan soms veiliger zijn als er enige twijfel is.
 
@Aarie25

1. Dus op Google drive gedeelte klikken. Back-up van gegevens selecteren. En bij Google One: nu back-up laten maken? Selecteren?
Klopt, dan kun je daarna altijd even in loggen op Google Drive om te kijken of hij jou contacten heeft opgeslagen.
 
@Aarie25 Dank voor de tip.

Ik zag trouwens kortgeleden iets heel vreemds op mijn mobiel... Namelijk 2 a 3 onbekende mail adressen die werden aangeraden om ergens in te loggen. 😕Hoe kan dit?? Het zijn letterlijk een voor en achternaam van degene qua naam denk ik. Is toch raar?? Is het dan zo , dat er ooit op mijn mobiel is ingelogd met deze e-mail adressen?

Iemand een idee?
 
Is wel vreemd, maar je kan er niet direct iets mee. Houd het in elk geval scherp in de gaten.
 
Namelijk 2 a 3 onbekende mail adressen die werden aangeraden om ergens in te loggen. 😕Hoe kan dit?? Het zijn letterlijk een voor en achternaam van degene qua naam denk ik. Is toch raar??
De vraag is alleen, waar zag jij die email adressen?
 
De vraag is alleen, waar zag jij die email adressen?

@Aarie25 Ik heb even terug gekeken. En het was zichtbaar bij een online haarproducten winkel. Waar ik o.a. soms wat bestel...

Vind het nog steeds vreemd. 😖
 
@Aarie25 & @Rubensky
Ik had nog een paar vragen:

Als je je mobiel opnieuw opstart. Word een hacker er dan uitgegooid?

Paar dagen terug zat ik een YouTube filmpje te bekijken. En opeens dook er iets op van dat: Google Assistent is ingeschakeld met een koptelefoon..
Ik had mijn oordopjes in. Maar ik maak geen gebruik van Google assistent.
Hoe is dit te verklaren?
 
Verwijder de geschiedenis van de browser eens en kijk dan of je nog iets vreemds ziet, ook kun je Firefox eens gebruiken en kijken of daar ook die adressen zijn te zien.

Het kan zijn dat het automatisch gebeurd.
Omdat jij oordopjes hebt aangesloten.
Met Google Assistent gebruik je je telefoon en apps eenvoudig handsfree.

Ga na instellingen-apps en zoek daar Google Assistent en zet die daar uit.
Dit kun je trouwens met veel apps doen die je niet gebruikt.

Een hacker die toegang heeft tot een telefoon gooi je er niet zomaar uit.
Dan moet je een fabrieks reset doen en alle wachtwoorden op een veilige computer doen.
Scan eens met Kaspersky en Malwarebytes, te vinden in de Playstore.
 
Vertrouw je het niet? Dan is een reset van je telefoon echt de beste optie.
 
Verwijder de geschiedenis van de browser eens en kijk dan of je nog iets vreemds ziet, ook kun je Firefox eens gebruiken en kijken of daar ook die adressen zijn te zien.

Het kan zijn dat het automatisch gebeurd.
Omdat jij oordopjes hebt aangesloten.
Met Google Assistent gebruik je je telefoon en apps eenvoudig handsfree.

Ga na instellingen-apps en zoek daar Google Assistent en zet die daar uit.
Dit kun je trouwens met veel apps doen die je niet gebruikt.

Een hacker die toegang heeft tot een telefoon gooi je er niet zomaar uit.
Dan moet je een fabrieks reset doen en alle wachtwoorden op een veilige computer doen.
Scan eens met Kaspersky en Malwarebytes, te vinden in de Playstore.

@Aarie25 Hoe verwijder je de geschiedenis van de browser?
Ik heb zelf geen pc/laptop. En moet je dat echt zo doen na een fabrieks reset?
En raak ik foto's, afbeeldingen etc kwijt na een fabrieks reset? Neem aan van wel. Ik kan deze toch overzetten op een geheugen kaart?

Zijn Kaspersky en Malwarebytes gratis in de Playstore? En zijn deze versies wel veilig?

Ik had nog een paar vragen:
1.Kan het dat als de hacker nog in mijn mobiel zit.
Kan hij of zij oproepen/ gesprekken door schakelen naar iemand anders ? Zeg maar dat je gewoon een ander aan de lijn krijgt dan naar wie je in werkelijkheid denkt te bellen?

2.En kan een hacker mee kijken als je op je mobiele data zit. En dus op het internet zit daarmee?
 
Vertrouw je het niet? Dan is een reset van je telefoon echt de beste optie.

@Rubensky
Een fabrieks reset toch?
Hoe red ik mijn foto's dan? Hoe zet ik ze op de geheugen kaart?

En als ik de reset doe. Dan gaat de hacker eruit?
Maar hoe houd ik hem of haar eruit?
Zegmaar voorkomen dat ik opnieuw gehacked word?

En is het belangrijk om apps die ik gebruik uit de Playstore. Om die ten allen tijden te updaten zodra er een nieuwe update voor beschikbaar is?
Ik ben namelijk bang dat het een manier is zodat de hacker in mijn mobiel komt..

En hoe kan een hacker mee lezen wat ik allemaal op WhatsApp type etc??
 
De geschiedenis wis je door rechtsboven eerst op de 3 puntjes te drukken en daar staat geschiedenis tussen, die kiezen en dan vind je van zelf de wis optie. Dit is dus geen fabrieks reset!

Ze zijn gratis, zo niet dan meestal de eerste 7 dagen wel. Genoeg tijd om een scan te doen :)
Natuurlijk zijn ze veilig, anders zou ik het niet voorstellen 😉

Een hacker kan zeker meekijken met alles wat jij doet. Maar dan zou jou batterij ook snel leeg moeten lopen, want spionage apps verbruiken veel batterij.
 
Foto's kan je even op de PC zetten door dat je telefoon met een kabel aan je computer te verbinden.
 
@Aarie25
De geschiedenis wis je door rechtsboven eerst op de 3 puntjes te drukken en daar staat geschiedenis tussen, die kiezen en dan vind je van zelf de wis optie. Dit is dus geen fabrieks reset!

Ze zijn gratis, zo niet dan meestal de eerste 7 dagen wel. Genoeg tijd om een scan te doen :)
Natuurlijk zijn ze veilig, anders zou ik het niet voorstellen 😉

Een hacker kan zeker meekijken met alles wat jij doet. Maar dan zou jou batterij ook snel leeg moeten lopen, want spionage apps verbruiken veel batterij.

Bedankt. Ik heb 1 van de voorgestelde antivirusprogramma 's geïnstalleerd.
Maar deze geeft aan dat er geen Malware op mijn mobiel zit...maar dit vertrouw ik niet.
Ik heb een proefversie van een paar dagen. De app geeft wel een goede weergave van alle apps op mijn mobiel.

Ik voeg er een screenshot bij. Want het viel mij al heel lang op dat er bepaalde apps op mijn telefoon zitten. Met rare namen als: shell. Waarom zou ik een app op mijn mobiel moeten hebben met de naam shell? Ik heb niks met benzine etc..

En als het hier niet om malware gaat. Dan om wat wel?

Nog wat vragen:
1. Is het belangrijk om mijn apps op de mobiel ten allen tijden op tijd te updaten? Of is dit niet belangrijk?
2. Is het mogelijk dat een hacker mee kan kijken. Ondanks dat je op je mobiele data zit? En kan je mobiele provider ook mee kijken?

Ik ben er vrijwel zeker van. Dat iemand mee kijkt qua wat ik op mijn mobiel allemaal doe etc.

Ik ben bereid om te betalen voor een goede antivirus etc.
 
Foto's kan je even op de PC zetten door dat je telefoon met een kabel aan je computer te verbinden.
@Rubensky

Het is mij gelukt om mijn foto's etc op een sd kaart over te zetten.

Ik had een back-up gemaakt van mijn mobiele gegevens voordat ik een antivirus/ anti malware scan had uitgevoerd.

Moet ik weer eerst een scan doen. Om de huidige back-up te vervangen voor dus een gescande versie?
Zodat het zegmaar veilig is?
Of maakt dit niet uit?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220311-132326_Malwarebytes.jpg
    Screenshot_20220311-132326_Malwarebytes.jpg
    295,5 KB · Weergaven: 3
Shell is een onderdeel van Android. Ook te zien aan het Android poppetje wat erbij staat. Zo staan er meer apps op die een telefoon nodig heeft.

Zeker is het belangrijk om apps bij te werken van uit de Playstore, want daar worden ook lekken gedicht.

Een provider kan niet op jou telefoon meekijken, alleen jou internet gebruik. Maar die gaan dat echt niet zonder reden van iedereen door kijken. Alleen als bijvoorbeeld de Politie daar om vraagt.
Een hacker daarin tegen kan dat wel. Maar zoals eerder al gezegd, reset jou telefoon naar fabrieksinstellingen en wijzig dan alle wachtwoorden, dan ben je gelijk een stuk veiliger.
Als je dan ook niet zo maar op vreemde linkjes klikt dan wordt het nog beter. Ook kun je met een betaalde anti virus alle apps met een code vergrendelen, kan er niet iemand zo maar in.
 
Shell is een onderdeel van Android. Ook te zien aan het Android poppetje wat erbij staat. Zo staan er meer apps op die een telefoon nodig heeft.

Zeker is het belangrijk om apps bij te werken van uit de Playstore, want daar worden ook lekken gedicht.

Een provider kan niet op jou telefoon meekijken, alleen jou internet gebruik. Maar die gaan dat echt niet zonder reden van iedereen door kijken. Alleen als bijvoorbeeld de Politie daar om vraagt.
Een hacker daarin tegen kan dat wel. Maar zoals eerder al gezegd, reset jou telefoon naar fabrieksinstellingen en wijzig dan alle wachtwoorden, dan ben je gelijk een stuk veiliger.
Als je dan ook niet zo maar op vreemde linkjes klikt dan wordt het nog beter. Ook kun je met een betaalde anti virus alle apps met een code vergrendelen, kan er niet iemand zo maar in.
@Aarie25
Oo echt waar?! Ik wist niet dat Shell een onderdeel was van Samsung. Toch blijf ik het een vreemde app vinden.

Oke , Dank voor het advies.

Dus een provider ziet alleen hoeveel internet ik verbruik? En niet precies wát ik op het internet doe?

Oke. Na fabrieksherstel is het ook gewoon veilig om de wachtwoorden te wijzigen op het mobiel zelf?

O das goed nieuws. Dat wist ik niet.
Kan dat ook met de apps Kaspersky en Malwarebytes?
 
Nee is een onderdeel van Android, dus Google.

Hij kan zien wat jij op het internet doet, maar zo lang de overheid geen intresse heeft in jou, heb je weinig tot niks te vrezen.

Ja normaal ben je dan veilig of er moet malware zijn gebruikt die zich niet laat verwijderen, maar dat zal in een geval van een hacker niet zo snel gebeuren.

Ja dat kan met 1 van beide apps.
Maar gezien de oorlog zou ik zelf Kaspersky links laten liggen en kiezen voor bijvoorbeeld Bitdender of Eset. Maar dat ligt bij jou zelf natuurlijk.
 
Nee is een onderdeel van Android, dus Google.

Hij kan zien wat jij op het internet doet, maar zo lang de overheid geen intresse heeft in jou, heb je weinig tot niks te vrezen.

Ja normaal ben je dan veilig of er moet malware zijn gebruikt die zich niet laat verwijderen, maar dat zal in een geval van een hacker niet zo snel gebeuren.

Ja dat kan met 1 van beide apps.
Maar gezien de oorlog zou ik zelf Kaspersky links laten liggen en kiezen voor bijvoorbeeld Bitdender of Eset. Maar dat ligt bij jou zelf natuurlijk.
@Aarie25
Is Bitdefender, Eset of Malwarebytes het beste en veiligste?
Ik heb zelf al een tijd Bitdefender erop staan. Maar ben niet tevreden daarover.

Heb Malwarebytes geïnstalleerd. Lijkt oke.
Werken deze antivirus programma's op alle telefoons? Zoals Huawei, Motorola en de IPhone?

En wat voor soort Malware laat zich niet verwijderen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan