• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Moederbord sloopt ram?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nlreiniernl

Gewaardeerd
Lid geworden
10 jun 2007
Berichten
1.122
Waarderingsscore
139
Hoi allen,

Ik had een oude PC staan welke ik een nieuw moederbord en CPU heb gegeven.
Ram had ik nog liggen dus zo gezegd zo gedaan.

PC geassembleerd, opstarten, niks nada geen beeld niks.
PC heeft denk 5 minuten aangestaan en ik ben toen maar wat onderdelen gaan uitsluiten. Tot mijn verbazing was het RAM echt niet normaal heet.

Het betreft DDR4-ram, welke nadat deze 2 bankjes in die PC hebben gezeten, beide overleden zijn. Mijn eigen PC start namelijk met die 2 bankjes namelijk ook niet op.

Ik dacht laat ik eens een DDR4-bankje uit mijn eigen PC in dat nieuwe moederbord doen. En je raadt het al, dat rambankje ligt nu ook op het kerkhof.

Echter heb ik geen idee wat hier gaande is... DDR4 draait op 1.2V, DDR3 op 1.35V of 1.5V dus te veel stroom zou het niet kunnen zijn?

Het gaat om het Asrock B450M PRO moederbord i.c.m. DIT geheugen.
Het geheugen uit mijn eigen PC is DIT geheugen.
 
het verkeerde geheugen op een mobo heeft normaal alleen tot gevolg dat het systeem een foutmelding geeft en niet opstart.
als die mobo geheugenbankjes opblaast is hij defect
 
Ja dat lijkt mij ook. Ik heb al contact gezocht met de verkopende partij. Het is nu wel de vraag, hoe verder.

Die webshop gaat natuurlijk eerst onderzoeken, mijn zaak in twijfel trekken, dan (hopelijk) tot de conclusie komen dat het moederbord toch defect is.
Als dit het geval is zullen zij het product vervangen. Echter zit ik nu wel met 3 kapotte geheugenbanken.
Ik loop op de zaken vooruit maar ben liever voorbereid, wat kan ik nog doen met de schade aan mijn hardware?
 
In 30 jaar nooit meegemaakt dat een mobo ram laat overlijden.

Wat is het merk en type van de voeding?
 
wat jij schrijft is niet de normale gang van zaken.
normaal krijg je gewoon een andere soms vragen ze je de oude retour te sturen
en sturen ze die eventueel terug naar de leverancier.

uitzoeken of heen en weer mails sturen kost veel tijd en een klant niet helpen bij een defect is niet echt positief voor hun waardering

i
 
In 30 jaar nooit meegemaakt dat een mobo ram laat overlijden.
Het feit dat het RAM zo heet werd duidt toch echt een defect van het moederbord aan. De lage voedingsspanning van het RAM is lager dan de laagste spanning die de voeding levert, dus het moederbord moet dat verder omlaag brengen. En dat blijkt niet te lukken, waarschijnlijk een kortgesloten regelchip.
 
In 30 jaar nooit meegemaakt dat een mobo ram laat overlijden.

Wat is het merk en type van de voeding?
Het betreft mijn voorgaande desktop, waar nooit iets mis mee is geweest. Voeding is dan ook sowieso niet de boosdoener.
Voeding is gewoon klasse A (Corsair CX600-M).

Het feit dat het RAM zo heet werd duidt toch echt een defect van het moederbord aan. De lage voedingsspanning van het RAM is lager dan de laagste spanning die de voeding levert, dus het moederbord moet dat verder omlaag brengen. En dat blijkt niet te lukken, waarschijnlijk een kortgesloten regelchip.
Ja dat lijkt mij dus ook.

De reactie van de webshop:
Tijdens het behandelen van je aanvraag zijn het moederbord de processor en het RAM geheugen allemaal samen getest, hieruit bleek inderdaad dat er ergens een product defect was.

Uit voorzorg hebben we de processor omgeruild voor een nieuw exemplaar waarna we deze nogmaals hebben getest met het moederbord en een test RAM module op van ons service punt, hierbij startte alles direct door naar zowel de Bios als naar Windows.

Nadat we dat hebben getest hebben we nogmaals de set getest met de nieuwe processor, het moederbord en het meegestuurde RAM geheugen hierbij startte de producten niet door naar de Bios en naar Windows.

Omdat we van het RAM geheugen geen aankoophistorie in je account konden vinden en daarbij het product ook niet bij ons is aangeschaft kunnen we voor het geheugen helaas niks voor je betekenen.

Blijft vreemd aangezien alle RAM-bankjes niet kapot waren voordat ik een nieuw moederbord en CPU aanschafte...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ze in de basis met die reactie wel voldoen aan hun leveringsvoorwaarde.
als je zelf een pc in elkaar sleutelt heb je zelf een risico

Maar er is vastgesteld dat een via hun geleverd product de schade aan jouw ram heeft veroorzaakt
Vervangende ram tegen laten we zeggen hun inkoopprijs of 50% van de winkelprijs lijkt mij wel een gepast aanbod dan delen jullie de schade
 
Nou juridisch klopt het helemaal niet. Kijk hier maar.

Probleem is dat ik nooit kan bewijzen dat mijn ram het wel gewoon deed voordat ik het op hun hardware installeerde.
Ik heb nu zelf nieuw ram gekocht, en dus straks 1 bankje over. Dat ene bankje dat nu in mijn huidige PC zit (waar ik nu deze reactie mee typ) komt in die nieuwe PC.

Ik denk dat ik het gebeuren maar film indien ook dat laatste bankje de geest geeft.
 
zo werkt dat met klaar uit de doos producten.
Op het moment dat je zelf meerdere componenten samenvoegt zit het wat anders.
ook met in de basis goede componenten kan je schade maken.

je m.i. genoeg bewijs geleverd dat de door hun geleverde onderdeel defect was en je ram opvreet.
willen ze meer bewijs laat ze dan even een eigen reepje opblazen.

ik neem aan dat je nu een goede mobo met cpu geleverd heb gekregen?
Dat je na de eerste 2 bakjes nog een derde hebt opgeblazen kan je hun ook niet verwijten.
mij lijkt 50% voor vier nieuwe bankje een redelijke deal . (ook twee nieuwe voor je andere kast)
 
Ja dat doen ze dus niet. Hun volledige reactie staat hierboven vermeldt.
Kennelijk heeft dat bord met cpu bij hun geen ram kapot gemaakt. Wat dus uitermate vreemd is aangezien bij mij 3 repen op het kerkhof liggen.

'T zal wel aan mij liggen maar wat heb ik dan fout gedaan?
 
Heb jij dat spul in de kast gemonteerd, en daarna de problemen gekregen ? Zij testen dat zonder kast, dus als jij dat spul thuis weer monteert goed opletten dat er nergens sluiting gemaakt wordt, met te lange schroeven of zo ?
 
Ik maak uit de reactie van de webshop op dat het probleem in de cpu zat niet in je mobo.
Zij hebben niet niet met jouw cpu getest maar met een nieuwe en daarom ook niets opgeblazen.

ik zou zeker wel reageren en geen genoegen nemen met hun halve testen als ze mij niet een stukje tegemoet zouden komen in de schade
 
Heb jij dat spul in de kast gemonteerd, en daarna de problemen gekregen ? Zij testen dat zonder kast, dus als jij dat spul thuis weer monteert goed opletten dat er nergens sluiting gemaakt wordt, met te lange schroeven of zo ?

Ja ik heb het zelf in de kast gemonteerd. Dit was gewoon een oude werkende PC. Sluiting zou kunnen maar lijkt mij niet waarschijnlijk. Ik schroef het bord niet met 10x3 parkers in de kast :p

Ik maak uit de reactie van de webshop op dat het probleem in de cpu zat niet in je mobo.
Zij hebben niet niet met jouw cpu getest maar met een nieuwe en daarom ook niets opgeblazen.

ik zou zeker wel reageren en geen genoegen nemen met hun halve testen als ze mij niet een stukje tegemoet zouden komen in de schade

Zij blijven erbij dat als het RAM schade heeft opgelopen door de hardware geleverd door hen (mobo en CPU), dat dan ook schade aan hun RAM gegeven zou moeten hebben. Dat klinkt logisch maar toch wel wat wrang.

Ze sturen mij gewoon naar de fabrikant van het RAM.
 
EDIT: contact opgenomen met het juridisch loket waarna ik melding heb gedaan bij de geschillencommissie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan