• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuws Mogelijk toch langer windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou nee. Er is hoop dat W10 door dit beta kanaal langer zal bestaan.
Maar dat is alleen maar hoop. Ook in dit artikel staat vermeld dat vooralsnog de end of support datum van W10 op 14 oktober 2025 ligt.

Dus geen enkele garantie dat het langer is. Misschien beter even de titel aanpassen naar "Mogelijk toch langer Windows 10".

@jockers, @Black Tiger,
ik zie het ietsjepietsje anders. Het is geen hoop of verwachting, maar zoals de situatie nu is dan gáát Microsoft Win 10 security updates langer uitbrengen.

Stukje tekst :

Microsoft laat consumenten betalen voor Windows 10-beveiligingsupdates na 2025​

Microsoft laat consumenten betalen voor het krijgen van beveiligingsupdates voor Windows 10 als de support ophoudt in oktober 2025. Tot nu toe konden alleen bedrijven betalen voor Extended Security Updates.
Microsoft zegt nu nog niet hoeveel dat gaat kosten. Dat consumenten kunnen gaan betalen voor Extended Security Updates, staat in een blog van Microsoft over het geplande einde voor Windows 10. Het ESU-programma voor consumenten staat ook op een faq-pagina van Windows.
Veel desktops en laptops draaien op Windows 10. Het einde van de support met gratis updates staat gepland voor oktober 2025. Dat is iets meer dan tien jaar na de release van Windows 10 en ongeveer vier jaar na de release van Windows 11. Het Windows 7-ESU-programma kostte rond 280 dollar per machine voor drie jaar. Hoeveel dat bij Windows 10 zal zijn, is nog onbekend.

maar zoals de situatie nu is dan gáát
Dat mag wel zo zijn, maar eerst zien en dan geloven.

In elk geval als dat zo is dan is dat voor de meesten toch niet interessant. Want de meeste mensen zullen zo'n bedrag echt niet gaan betalen voor een paar jaar langer.
Dat is zowat per jaar het bedrag wat het OS ongeveer kostte in aanschaf.

En los daarvan, vermoed ik dat een heel best aantal machines volgend jaar wel zo'n beetje aan het einde van de levenscyclus zal zitten en bij vervanging komt er toch Win 11 op. Ik denk daarom dat het aantal users dat Win 10 heeft en dit persé wil blijven draaien, wereldwijd dagelijks met X-tallen afneemt. Wat bedrijven betreft ligt dit wellicht compleet anders. Zo hebben ze bij mij op het werk tot in de eeuwigheid Office 2003 gedraaid, terwijl er allang opvolgers uitwaren.

En hoe zou dat na oktober 2025 met updates van W 11 gaan met die "niet geschikte"oudere pc's die door Rufus etc. momenteel inmiddels Windows 11 hebben?

Volgens mij : Niet

Zo hebben ze bij mij op het werk tot in de eeuwigheid Office 2003 gedraaid, terwijl er allang opvolgers uitwaren.
Men hoeft ook niet altijd gelijk het nieuwste van het nieuwste te hebben. Ik draai ook nog altijd met Office 2013 terwijl er nieuwere zijn en twee van mijn zussen met 2007 of 2010.
Wordt met name gebruikt voor Outlook. En dat voldoet nog altijd prima aan de eisen.
Office 2003 is voor een bedrijf wel wat aan de oude kant ja.

Ik denk daarom dat het aantal users dat Win 10 heeft en dit persé wil blijven draaien, wereldwijd dagelijks met X-tallen afneemt.
Dat denk ik ook, daarom schreef ik ook dat die kosten voor de meeste mensen niet interessant zijn of te duur.
Die zullen eerder dan eindelijk upgraden naar Windows 11 of een alternatief.

Een van mijn dochters heeft nu mijn oude i7-7700k en dat ding is echt nog wel snel genoeg voor W11. Valt ook binnen de vereisten. Alleen zou ze dan een nieuw moederbord moeten gaan open want dat valt niet binnen de eisen van Microsoft. Iets wat ik zelf overigens belachelijk vind, maar ja.
Zij doet er eigenlijk alleen mee gamen, dus wat er daarmee gaat gebeuren weet ik niet, maar er gaat geen nieuw moederbord in komen denk ik.

Een van mijn dochters heeft nu mijn oude i7-7700k[...]. Valt ook binnen de vereisten.
Nee, volgens mij wordt de i7-7700k helaas niet ondersteund. Er is een Intel processor van de 8ste generatie of nieuwer nodig voor Windows 11, volgens Microsoft. Er zijn voor de i7 een paar uitzonderingen. Zo zijn de volgende i7 processors van de 7de generatie geschikt voor Windows 11:
i7-7800X
i7-7820HQ[1]
i7-7820X

[1] Only select devices that shipped with modern drivers based on Declarative, Componentized, Hardware Support Apps (DCH) design principles.

De i7-7700K staat dus niet bij de ondersteunde Intel processors. Hier vind je de complete lijst met ondersteunde Windows 11 processors: https://learn.microsoft.com/en-us/w...pported/windows-11-supported-intel-processors

Ach, mijn flaptop gaat volgend jaar zijn 6e of 7e verjaardag vieren (hoop ik....) en dan heb ik eind zomer een prima excuus om de baas (mijn vrouw ;) ) ervan te overtuigen dat we nu toch écht een nieuwe moeten gaan kopen.

Ik heb geen baas. Ik ben eigen baas. ;)
Mijn Windows 11 desktop heeft een i5 processor van de derde generatie. Hij viert binnenkort zijn 12de verjaardag. Windows 11 draait er uitstekend op. Ik moet wel ieder jaar door wat hoepels springen om de nieuwe onderdelenupdate te kunnen installeren. Zo moet ik komend najaar eerst het progje StartAllBack verwijderen omdat Microsoft besloten heeft dat 24H2 niet geïnstalleerd kan worden, als dat progje geïnstalleerd is. Hetzelfde geldt voor het progje ExplorerPatcher.
Meer info daarover o.a. hier: https://www.szyunze.com/windows-11-update-microsoft-might-block-startallback/

Hoe het gaat lopen na 14 oktober 2025? Geen idee. Dat merk ik vanzelf wel tegen die tijd.

Nee, volgens mij wordt de i7-7700k helaas niet ondersteund.
Klopt, ik keek eerder hier:
en daar staat:
Processor 1 gigahertz (GHz) of sneller met 2 of meer cores op een compatibele 64-bits processor of systeem op een chip (SoC).
Maar nadat ik mijn bericht geschreven had schoot me te binnen dat dit niet accuraat kon zijn aangezien veel hogere vereisten werden gesteld. Zoals inderdaad op de link die jij noemde.

Maar ik had geen zin meer het aan te passen, want toen me dat te binnen schoot kon het niet meer en het maakte toch niet uit, want het moederbord kon het niet aan en zoals gezegd zou er ook geen nieuw moederbord gekocht gaan worden.
Vind het sowieso belachelijk dat een 7700K buiten de boot valt. Maar goed, ik vind nog wel meer wat Microsoft doet belachelijk, zoal het idee om methodes om Microsoft accounts tijdens installatie te omzeilen middels lokale accounts tegen te gaan.

Mijn huidige pc is een i5 van de 13de generatie en ook het mainboard kan W11 aan. Heb al twee keer gezeur gehad of ik niet wilde upgraden, een keer dat ik het op tijd zag en annuleren klikte, dus er is wel sprake van pushen, althans minstens 1x. Vermoedelijk zal ik wel een van de laatsten zijn die over gaat.
Of er moet echt nog iets komen waarvan ik vind van "yes, dat moet ik hebben".

Is dat niet iets van vandaag en morgen en heeft dat weinig of mogelijk niets te maken met de einddatum van Win 10 updates in oktober 2025?

Ik vermoed dat die ondersteuning langer zal duren gezien de investering die nu gedaan wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan