• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Monitor 75Hz draait op 60Hz, kan mijn pc wel 75Hz aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeoG

Bekend gezicht
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
153
Waarderingsscore
2
Hallo,

Ik heb zojuist (eindelijk) een nieuwe monitor aangesloten. Een "ASUS BE249QLBH computer monitor 60,5 cm (23.8'') 1920 x 1080 Pixels Full HD LED Flat Zwart".

Ik vind het een mooie monitor maar ik heb 2 dingen die me niet zo aanstaan.
1) Ik vind de kleuren niet erg helder, daar kan ik aan wennen maar had liever een wat levendiger beeld gehad.
2) Ik zie beweging in de monitor op lichte vlakken. Ik zie schuine strepen die vanaf rechts boven naar linksonder lijken te bewegen, een beetje als een stroompje water. De hoek t.o.v. verticaal schat ik op zo'n 15 graden. Hier wil ik niet aan wennen, sterker nog als dit lang duurt dan gaat het behoorlijk irriteren voorspel ik.

Ik heb in mijn scherminstellingen gezocht en zag dat de refresh rate 60Hz is, de monitor zou 75Hz moeten aankunnen maar ik zie nergens een optie om 75Hz in te stellen.

Heb ik een hardwareprobleem/beperking aan de PC zijde of moet het toch kunnen? De specs zijn:

mvg,

Leo
 
Hallo Leo,

Het kunnen twee dingen zijn (waarvan ik denk dat je grafische kaart het probleem is), in je speccy staat dit:

Graphics
SyncMaster (1680x1050@59Hz)
Generic Non-PnP Monitor (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4400 (ASUStek Computer Inc)
XenSource Citrix Indirect Display Adapter (Undefined)

Je hebt daar je oude monitor nog tussen staan, dat hoeft geen probleem te zijn, maar je nieuwe monitor is als generieke monitor geinstalleerd. Kan dus zijn dat je computer niet weet dat die monitor 75Hz aan kan.


Daarnaast is je grafische kaart volgens mij een ingebouwde op je moederbord en bij Intel zie je dit overzicht: Intel® Core™ i3-4150 Processor (3M Cache, 3.50 GHz) Product Specifications
Als je dan kijkt naar de sectie Processor Graphics, dan zie je daar dit staan:

  • Max Resolution (HDMI 1.4)‡4096x2304@24Hz
  • Max Resolution (DP)‡3840x2160@60Hz
  • Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡3840x2160@60Hz
  • Max Resolution (VGA)‡1920x1200@60Hz
Dat houdt in dat geen enkele poort meer dan 60Hz kan aanleveren, ik denk dus dat het probleem in je PC zit. Een andere grafische kaart kan nog uitkomst bieden, al is de vraag of het die investering waard is of dat je dan beter naar een nieuwe computer zou kunnen kijken.

Groeten,
YdieresiS
 
bedankt!

Ow, ik had moeten melden dat ik twee monitoren gebruik, waarvan 1 oude.

Maar als ik het Intel verhaal zie dan is het wel duidelijk vrees ik. (de computer doet alles wat ik wil nog zo goed, dit zou het eerste euvel zijn)

Zou het "streepjesprobleem" over zijn bij 75Hz? (de monitor kan nu nog terug, anders ga ik volgend jaar een nieuwe pc samenstellen en hou ik de monitor)

mvg,

Leo
 
Laatst bewerkt:
De *.inf geïnstalleerd?
Is het geen PNP meer maar een Asus.

Je kunt er een graka, b.v. een GT1030 of RX550 indrukken, geeft een prima beeld en 60Hz is algemeen en prima, die lijnen komen door traag geheugen, de interne wordt nu ook gebruikt door de Intel GPU.

Hoef je niet gelijk de hele PC te vervangen.
 
Ik zou ook investeren in een goeie grafische kaart, zoals LP al voorstelde hierboven. We weten natuurlijk (nog) niet wat je zoal doet op de pc (films, games, graphic design, huis/tuin/keuken,...). Afhankelijk daarvan kan je beslissen welk type van videokaart je dient aan te schaffen. Ik zou daar ook niet te veel op besparen, kan je later meenemen naar een nieuw systeem. Let wel, sommige grafische kaarten hebben een "betere" voeding nodig waar zo'n zes- of achtpins stekker bij zit.
 
Ik heb de *.inf inmiddels geïnstalleerd, had ik nog niet gedaan.

Ik had al plannen (omdat ik een keer een PC zelf wil bouwen) om volgend jaar een nieuwe PC te bouwen, die ga ik doorzetten.

Ik had al wat bekeken (tijd geleden alweer inmiddels) en begreep dat een AMD (bepaalde modellen) een volwaardige on board GPU heeft met 2Gb geheugen. Ik denk dat dat voldoende is voor mijn gebruik. Ik internet veel, kijk en luister veel YT en modelleer zo nu en dan iets in 3D t.b.v. mijn 3D-printer.

Hier 2 systemen die ik had samengesteld, wellicht alweer verouderd:
Intel:



1​
midi tower​
Cooler Master N300​
COOLER MASTER​

€ 49.00​

€ 49.00​

1​
Moederbord​
PRIME B365M-K SOCKET 1151​
ASUS​

€ 74.90​

€ 74.90​

1​
SSD​
Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD​
Western Digital​

€ 99.00​

€ 99.00​

1​
CPU​
Intel® Core™ i3-8300​
Intel​

€ 125.50​

€ 125.50​

1​
CPU cooler​
Intel Standaard CPU Koeler​
Intel​

€ 9.95​

€ 9.95​

1​
Geheugen​
HyperX 8 GB DDR4-2666 Kit werkgeheugen​
HyperX​

€ 44.49​

€ 44.49​

1​
Voeding​
Elite V3 power supply unit 500 W ATX Zwart PSU / PC voeding​
COOLER MASTER​

€ 44.15​

€ 44.15​

1​
HDD​
Seagate HDD 3,5" 2TB ST2000DM08 Barracuda​
Seagate​

€ 56.90​

€ 56.90​

AMD:



1​
midi tower​
Cooler Master N300​
COOLER MASTER​

€ 49.00​

€ 49.00​

1​
Moederbord​
ASUS PRIME B450M-A/CSM​
ASUS​

€ 86.05​

€ 86.05​

1​
SSD​
Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD​
Western Digital​

€ 99.00​

€ 99.00​

1​
CPU​
AMD Ryzen 3 3200G processor​
AMD​

€ 99.00​

€ 99.00​

1​
CPU cooler​
Intel Standaard CPU Koeler​
Intel​

€ 9.95​

€ 9.95​

1​
Geheugen​
HyperX 8 GB DDR4-2666 Kit werkgeheugen​
HyperX​

€ 44.49​

€ 44.49​

1​
Voeding​
Elite V3 power supply unit 500 W ATX Zwart PSU / PC voeding​
COOLER MASTER​

€ 44.15​

€ 44.15​

1​
HDD​
Seagate HDD 3,5" 2TB ST2000DM08 Barracuda​
Seagate​

€ 56.90​

€ 56.90​

Kan ik weer een jaar of 6 vooruit hoop ik.(en ik zie nu dat de cooler voor de AMD een andere zal moeten zijn denk ik)

mvg,

Leo
 
Tja, als je te veel geld hebt.......
En waarom al die verschillende firma's?
Bij Azerty kun je ze zelf samenstellen linken.

Met dat werk kan de huidige nog prima mee overweg en een GPU in een CPU is vele male minder dan een dedicated graka, wordt weer het interne geheugen gebruikt
 
Ok, die kaart zou het wel eens kunnen worden.
Ik heb alleen even hulp nodig met het verwerken van de specs.

LP zegt dat het strepen door langzaam geheugen komt (ik neem aan het RAM geheugen op mijn MB (798Mhz), in de CPU is geen geheugen gebakken voor de geïntegreerde GPU?)

De snelheid van het geheugen is 800Mhz, dat is net zo snel/langzaam als het huidig aanwezige RAM geheugen of dit geheugen moet meer kunnen doen per cycle dan het RAM geheugen? Of een hogere inschakelduur hebben omdat het alleen maar gegevens naar de GPU hoeft te pompen en verder geen vragers heeft?
 
in de CPU is geen geheugen gebakken voor de geïntegreerde GPU?)
Nope, waar zou dat dan moeten zitten?
En je hebt 2 monitoren? dan zou een kaart met 4GB beter presteren.
 
Ok, ik zou graag een kaart hebben met VGA en HDMI (ik heb een HDMI naar VGA adapter, beide monitors gebruik ik met VGA kabel).
Ik heb letterlijk nog nooit een DVI stekker in een DVI contrastekker kunnen steken, ook niet met veel (veel) kracht, ik doe iets fout denk ik.
Of ik moet nog een displaypoort naar VGA adapter kopen.

Ik heb alleen nu geen 4-polige power kabel meer over aan mijn kabelboom.
Ik heb nu:
1x kaartje met extra USB-poorten
1x SSD
1x HDD 1TB
1x HDD 0,5TB

Wel heb ik nog een 6-polige stekker aan de kabelboom hangen. Wat moet ik hebben?
 
Ik heb letterlijk nog nooit een DVI stekker in een DVI contrastekker kunnen steken, ook niet met veel (veel) kracht, ik doe iets fout denk ik.

Het is ook nooit een goed idee om dat met (veel) kracht te doen. Vooral niet omdat er verschillende DVI aansluitingen zijn: KLIK. Als het niet past dan is daar een reden voor... Let er dus op dat je de juiste kabels aanschaft.
 
Ik heb letterlijk nog nooit een DVI stekker in een DVI contrastekker kunnen steken, ook niet met veel (veel) kracht, ik doe iets fout denk ik.
Je kan geen DVI-I kabel in een DVI-D connector steken ? Kijk maar naar deze plaatjes:
 
De TS heeft een HDMI vaar VGA die hij gebruikt dus het DVI verhaal is niet van toepassing.
 
Het was een waarschijnlijke verklaring waarom hij nog nooit een DVI stekker in een connector heeft kunnen steken. Het is geen oplossing.
 
Ik heb ook verloopstekkertjes van DVI naar VGA maar de versies komen niet overeen.

Bij de verloopstekkertjes zitten er bij de platte lip nog 4 pennen, bij DVI-D (PC) passen deze niet.
1 is DVI-A en de ander DVI-I dual link zo te zien.

Maar ik gebruik idd HDMI (PC) naar VGA en de VGA aansluiting op het moederbord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan