• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Mount verwijderen uit fstab

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matrioshki

Junior lid
Lid geworden
7 mrt 2020
Berichten
85
Waarderingsscore
2
Ik heb sinds een paar dagen een Linux computer met mint.
Bevalt me erg. Zoek nu graag commando's op om hier dan van te leren. Nu zou ik graag mijn Synology auto- mounten. Dit was al gedaan door de verkoper maar ik heb een bedraad netwerk aangesloten (daarvoor wifi), Waardoor mijn ip adres is veranderd (denk ik?)
Ik zou graag de vorige mount points verwijderen en nieuwe toevoegen.
Heb hiervoor 2 tutorials gevonden, zowel voor unmount als mount en het aanpassen van fstab.
Maar de tutorial van fstab unmount zegt iets over een folder verwijderen.
Waardoor ik het commando niet durf uitvoeren. Omdat het over de synology gaat.
Hier de 2 tutorials:
 
Bedankt voor je reply.
De synology is bereikbaar en alles is goed ingesteld op de nas.
Nu is de nas weer gekoppeld zonder iets te doen.
Zie foto:
Hij is te groot om hier op te laden:
IMG-20210829-131251
 
Mij is het even niet duidelijk. Bedoel je dat de 3 nfs shares ook bereikbaar zijn vanaf Linux Mint? Of is dit nog de originele fstab? Vervang anders overal het ip-adres, dan zou het moeten lukken.
 
Enkel downloads is niet bereikbaar in mint. Soms lukt het mint niet om met de nas te koppelen. Ik heb zo de indruk dat de computer niet heel goed is geconfigureerd. Zie namelijk veel foutmeldingen in het logboek.
Failed and unable is iets dat daarin veel te zien is
 
Ik wil je er op wijzen dat Downloads aan een andere map gekoppeld is namelijk /media/NAS/Downloads. Als die map geen inhoud heeft probeer dan de mount regel voor Downloads aan te passen, met name als die een optie timeo= heeft. Het kan namelijk zo zijn dat de timeout te kort is. In dat geval laat je de timeo optie gewoon weg. Dan zal de default timeout gelden, die is denkelijk wel lang genoeg. Maak wel eerst een backup van fstab.
 
Het is nu net dat wat ik niet begrijp.
Hoe pas je een regel aan?
Hoe selecteer je een regel?
Moet ik deze markeren?
Er staan onder wel instructies maar ik ben bang om iets verkeerd te doen gezien fstab een belangrijk onderdeel is.
Zal zometeen eens een video er van bekijken. Misschien dat dat meer duidelijkheid schept.
Dat de map media/nas/downloads niet bestaat weet ik.
De verkoper heeft de nas toegevoegd.
Maar had de indruk dat hij hier niet echt in ervaren was.
 
Laatst bewerkt:
De makkelijkst te bedienen editor voor linux mint is waarschijnlijk Joe. Je typt dan joe fstab en fstab wordt geopend in de editor. Zie

How to use joe, the editor | PowerRuby

Daarna kun je fstab editen (wijzigen) en als je klaar bent, Save&Exit met Ctrl-KX.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan