• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

MS Access converteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

thomas cadfael

Junior lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
69
Waarderingsscore
0
Bijna twintig jaar geleden maakte iemand in Duitsland een relationele database voor klassieke muziek, omdat de bestaande databases allemaal uitgaan van populaire muziek. Hij baseerde die op MS Access. Ik heb tot nu toe steeds Office 2004 gebruikt en dat werkte prima. Nu ben ik overgestapt op een nieuwe laptop, Windows 10 en Office 2019, en daarmee werkt deze database niet. MS Access heeft nu een ander formaat (accdb in plaats van dbf). Het is me tot nu toe niet gelukt de database naar het nieuwe formaat te converteren. Kan dat eigenlijk wel en zo ja, hoe dan? Ik heb uiteraard geen zin weer vanaf nul te beginnen, nog afgezien daarvan dat ik zelf niet in staat ben een database te maken.
 
(accdb in plaats van dbf)
DBF is geen office formaat.
Dan heb je hem dus kunnen inlezen met Office 2004. Want .dbf is dBase formaat, geen Access formaat, die maakte gebruik van het .mdb formaat in de oude versies.

Mijn vermoeden is dat je hem het beste in een oudere office (misschien andere pc?) echt kunt converteren naar Access. Daarna kun je hem ook wel weer in Office 19 openen.

Misschien heeft iemand anders hier nog wel eenvoudigere of betere ideeën.
 
DBF is geen office formaat.
Dan heb je hem dus kunnen inlezen met Office 2004. Want .dbf is dBase formaat, geen Access formaat, die maakte gebruik van het .mdb formaat in de oude versies.

Mijn vermoeden is dat je hem het beste in een oudere office (misschien andere pc?) echt kunt converteren naar Access. Daarna kun je hem ook wel weer in Office 19 openen.

Misschien heeft iemand anders hier nog wel eenvoudigere of betere ideeën.
Je opmerking over dbf klopt - mijn fout. De dbase is dus gemaakt in Access en heeft als extensie mdb. Dank voor de correctie.
 
Dit is vreemd, Office 2019 kan zonder problemen een mdb openen en converteren.
Je spreekt echter van office 2004, als ik me niet vergis is de office 2004 versie gemaakt voor Mac en ligt het probleem misschien daar.
 
Als hij nog Access 2004 heeft, kan hij ze misschien wel nog in 2004 converteren naar Access 2004 mdb en dan zou je het wel weer moeten kunnen openen in 2019 als ik het goed gelezen heb.

Dit staat ook in de link van Fredje, maar hier is het Nederlands:
Open de Access 97-database in Access 2003 (of 2004 in jouw geval).
  1. Klik op Extra > Databasehulpprogramma's > Database converteren > naar Access 2002-2003-bestandsindeling.
  2. Voer een naam in voor de database en klik op Opslaan.
  3. Sluit Access 2003 en open Access 2013 (of 19 dus)
  4. Open de database en klik op Bestand > Opslaan als > Access-database (.ACCDB) > Opslaan als > Opslaan.
 
Uit de reacties blijkt dat er nogal wat onduidelijkheid is. Dat is helemaal mijn schuld. uiteraard, want ik ging op m'n herinnering af. Ik heb dus een en ander nog maar eens nagekeken. De laatste versie van Office die ik gebruikt heb is 2007. Als bestandsversie wordt vermeld 12.0.6606.1000 (geen idee of dat van belang is). Ik heb een conversie naar Office 2019 uitgevoerd. Die is in zoverre gelukt dat ik de tabellen te zien krijg. Maar de queries en de formulieren kan ik niet zien. Ik heb dus wel toegang tot de ingevoerde gegevens, maar ik kan geen bewerkingen uitvoeren. En daarmee is die database dus eigenlijk waardeloos geworden, omdat ik die regelmatig moet aanvullen. Ik heb overwogen Office 2007 naast 2019 te installeren, maar heb inmiddels begrepen dat zoiets niet mogelijk is.
 
Zoals jij zelf al aangeeft kun jij geen bewerkingen uitvoeren.

Omdat in Access 2016, Access 2013, Access 2010 en Access 2007 dezelfde bestandsindeling wordt gebruikt, kunt u in Access 2007 een database openen die in Access 2010, Access 2013 of Access 2016 is gemaakt, zonder eerst de opdracht Opslaan als te gebruiken. Access 2016, Access 2013 en Access 2010 bevatten echter nieuwe functies die alleen in Access 2016, Access 2013 en Access 2010 kunnen worden uitgevoerd. Afhankelijk van de functie, kan een van de volgende problemen optreden wanneer u de database in Access 2007 wilt gebruiken:

  • U kunt het object niet wijzigen waarvoor de functie is gebruikt.
  • U kunt het object niet openen waarvoor de functie is gebruikt.
  • U kunt de database helemaal niet openen in Access 2007.
 
Het is net andersom @Aarie25 hij heeft een 2007 database en wil die in 2019 gaan bewerken.

Ik heb een conversie naar Office 2019 uitgevoerd. Die is in zoverre gelukt dat ik de tabellen te zien krijg. Maar de queries en de formulieren kan ik niet zien. Ik heb dus wel toegang tot de ingevoerde gegevens, maar ik kan geen bewerkingen uitvoeren.
Hmmz... dat is vervelend, ik dacht dat dit normaliter wel mogelijk moest zijn.
Wat verdere lezen leert dat dit niet altijd zonder problemen is. Zelfs als je de methode gebruikt om van 2007 eerst naar 2010 te gaan en daarna naar 2013/16/19.

Misschien is de beste methode anders nog om de boel te exporteren naar Excel en dan te importeren in een nieuwe database. Dat is soort van opnieuw beginnen.

Kijk anders bijvoorbeeld hier eens na, misschien is dat iets? In dat geval zou ik wel kiezen voor een mysql database, dan kun je hem online zetten en van overal af benaderen en mysql heeft niet zo snel die conversieproblemen zoals Access dat heeft.
 
Ik zie net dat ik het verkeerd heb, bedankt voor het opmerken.
 
Hmm, mijn access bestand gaat al mee sinds office 2003 schat ik, en is daarna gebruikt in office 2007 wel omgezet van mdb dacht ik naar nu accdb, en gelukkig doet hij het.
Wat @Black Tiger schrijft heb ik dus schijnbaar goed gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan