• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Muis en toetsenbord werken niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Allemaal hartelijk dank voor het willen meedenken. Ik denk dat ik windows opnieuw ga installeren.
Voordat je dat gaat doen, kun je misschien kijken of het in veilige modus wel werkt, vandaar uit kun je dan weer dingen verwijderen en hopelijk lost het dan jou probleem op.

Voordat u de veilige modus opent, moet u de Windows Recovery Environment (winRE) invoeren. Hiervoor moet je je apparaat herhaaldelijk uitschakelen en vervolgens inschakelen:


  1. Houd de aan/uit-knop gedurende 10 seconden ingedrukt om uw apparaat uit te schakelen.
  2. Druk nogmaals op de aan/uit-knop om uw apparaat weer in te schakelen.
  3. Zodra u ziet dat Windows is gestart ( sommige apparaten geven bijvoorbeeld het logo van de fabrikant weer bij het opnieuw opstarten) houdt u de aan/uit-knop gedurende 10 seconden ingedrukt om uw apparaat weer uit te schakelen.
  4. Druk nogmaals op de aan/uit-knop om uw apparaat weer in te schakelen.
  5. Houd de aan/uit-knop gedurende 10 seconden ingedrukt als Windows opnieuw start om uw apparaat uit te schakelen.
  6. Druk nogmaals op de aan/uit-knop om uw apparaat weer in te schakelen.
  7. Laat je apparaat volledig opnieuw opstarten. Je schakelt over naar winRE.

Vanuit de winRE volg je de volgende stappen om door te gaan naar de veilige modus:


  1. Selecteer in het scherm Kies een optieDe optie Problemen oplossen > Geavanceerde opties > Opstartinstellingen > Opnieuw opstarten.

    Scherm Een optie selecteren in de Windows Herstelomgeving.


    Scherm Problemen oplossen in de Windows Herstelomgeving.


    Het scherm Geavanceerde opties in de Windows Herstelomgeving.


    Scherm Opstartinstellingen in de Windows Herstelomgeving.
  2. Nadat uw apparaat opnieuw is opgestart, ziet u een lijst met opties. Selecteer optie 5 in de lijst of druk op F5 voor de veilige modus met netwerkmogelijkheden.
 
Misschien heb je hier iets aan:

chkdsk eventueel meerdere keren proberen.

En voordat je opnieuw installeert wel beseffen dat de schijf waarschijnlijk op zijn retour is.

Vergat ik (maar waarschijnlijk werkt het in de herstelprompt niet): devmgmt.msc voor device management.
 
heb je toevallig nog een toetsenbord en muis met een inmiddels wat verouderde toetsenbord en muis aansluiting?

als je computer deze nog heeft zou je die kunnen gebruiken.
(wel opnieuw opstarten met de stekers er in anders werken ze niet)
 
Excuses, het was helemaal niet mijn bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten. Heb ook totaal geen ervaring met forums. Ik weet alleen uit het verleden dat ik weleens een vraag op een forum gepost heb en vervolgens pas na een maand een antwoord kreeg of zelfs helemaal geen reactie. Ik wist dus nu ook niet of en hoe jullie zouden reageren. Wat blijkt: beide forums hadden een hoog (meedenk)niveau wat ik niet vantevoren kon inschatten.
Vervolgens kwam uit beide wel verschillende (!) antwoorden, die mij alleen maar verder geholpen hebben bij het vinden van een oplossing en mijn kennis verder hebben aangevuld. Dus waarvoor mijn dank!
 
Tip voor een volgende keer, meld gewoon dat je ook op een ander forum ook bezig bent, dan met link naar dat topic. Dan heeft er waarschijnlijk niemand problemen mee šŸ˜ƒ
Maar is jou probleem nu verholpen?
 
Ik ga in het weekend verder met de tips. Ik laat zeker de resultaten horen.
 
Dan wachten wij het af.
 
Beste allen,
Ik heb dit weekend even nog alle aangegeven oplossingen uitgeprobeerd, maar niets kon het probleem oplossen (foutmeldingen bleven en de muis en toetsenbord doen het nog steeds niet). De optie uit het forum Muis en toetsenbord werke niet meer - Computerforum PC Web Plus om Hirens bootcd te gebruiken heb ik nog niet uitgeprobeerd omdat ik geen lege usb stick kon vinden. Ga ik deze week achteraan.
Wel heb ik geprobeerd om in de WindowsRE omgeving , mijn windows 10 opnieuw te installeren, met de optie "Installeren maar met behoud van mijn persoonlijke bestanden". De computer begon hiermee (een balkje liep onderaan mee), maar halverwege (na zo'n 20 min) stopte hij met de mededeling: ā€œEr is een probleem met het opnieuw installeren van uw pc. Er is niets gewijzigdā€ en kwam ik weer terug in de WindowsRE omgeving. Zou dit erop kunnen duiden dat de harde schijf een beschadiging heeft en misschien vervangen moet worden?
 
Probeer op de site van de fabrikant van de harddisk een tooltje te vinden om de SMART gegevens uit te lezen. Daarin vind je de meeste info over de gezondheid van de schijf.
 
Oh... je hebt natuurlijk nog geen muis en toetsenbord ā˜¹ Moeilijk uitlezen dan, tenzij je de schijf in of aan een andere PC koppelt.
 
Hoe oud is die PC ? Kan het zijn dat de BIOS batterij leeg is, meestal na zo'n 6-10 jaar ?
Heb je al eens in het BIOS gekeken bij "Legacy USB". Die dan inschakelen. Die instelling wordt alleen niet onthouden als die batterij leeg is, maar wel zolang de PC aan staat.
 
Zal ik ook gaan uitproberen. De pc is ongeveer 6/7 jaar oud.
 
Heb je al eens een bedrade muis geprobeerd ipv draadloos mocht dat het geval zijn.
Ik had zelf bij mijn laptop dit aan de hand van de week, muis deed niets en touchpad was uitgeschakeld.
 
Hoe oud is die PC ? Kan het zijn dat de BIOS batterij leeg is, meestal na zo'n 6-10 jaar ?
Heb je al eens in het BIOS gekeken bij "Legacy USB". Die dan inschakelen. Die instelling wordt alleen niet onthouden als die batterij leeg is, maar wel zolang de PC aan staat.
Beste allen,

Ik ben dit weekend weer achter de pc gekropen en heb alle aangedragen oplossingen uitgeprobeerd. Ik heb dit ook gepost op Muis en toetsenbord werke niet meer - Computerforum PC Web Plus
- de tip van usb legacy: ik kon deze optie niet vinden in het BIOS (deze computer heeft nog geen UEFI). Bij USB kon ik alleen kiezen tussen USB enabled of disabled. Hij stond op enabled en daar heb ik hem ook op laten staan. Was bang dat ik anders mijn recovery usb stick niet meer zou kunnen gebruiken.
- opgestart met de HirensbootCD, zoals aangedragen op het andere forum.
* Ik heb Checkdisk GUI gedraaid op de windows partitie. Ik heb zowel de optie ā€œfix errors on diskā€ als de optie ā€œlocate bad sectorsā€ uitgevoerd. Na beide scans kreeg ik de melding: scanned the file system and found no problems. Er waren 0 kb in bad sectors.
* Ik heb GSmart control uitgevoerd. Ik kreeg een heel scherm met allerlei gegevens over de schijf. Op het tabblad zelftests, heb ik de short en de uitgebreide test gedaan. Beide gaven geen fouten.
* Ook heb ik HDD scan uitgevoerd (ook met SMART); ook hier alles groen.

Zijn hier nog bepaalde conclusies uit te trekken? Volgens mij lijkt de harde schijf dus toch in orde en zou een herinstallie van Windows het probleem moeten oplossen.
 
Wel heb ik geprobeerd om in de WindowsRE omgeving , mijn windows 10 opnieuw te installeren, met de optie "Installeren maar met behoud van mijn persoonlijke bestanden". De computer begon hiermee (een balkje liep onderaan mee), maar halverwege (na zo'n 20 min) stopte hij met de mededeling: ā€œEr is een probleem met het opnieuw installeren van uw pc. Er is niets gewijzigdā€ en kwam ik weer terug in de WindowsRE omgeving. Zou dit erop kunnen duiden dat de harde schijf een beschadiging heeft en misschien vervangen moet worden?
Alleen zit ik dus nog met bovenstaande vraag die ontstond vanuit de WindowsRE omgeving.....
 
Heb je naast chkdsk ook wel een chkdsk /r uitgevoerd ? In je eerste bericht werd toch gemeld dat er een beschadiging in het bestandssysteem is, en dat is iets anders als b.v. een beschadigd oppervlak/sectors.

Wat kan is dat een repareeractie met die schijf wel de fysieke fouten heeft rechtgezet, maar dat de data die er op stond wel verloren is gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook proberen vanuit de prompt in normale windows het on-board keyboard te starten.
Windows logo + R, en dan type je OSK

Had je al safe mode geprobeerd ?

Hier staat een korte lijst met wat Windows programma's die je vanuit de prompt kan starten, zoals control panel (Control)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan