• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Na de 13 juni up-date werkt zoekfunctie van Microsoft Office niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Het koste me weer heel wat tijd om te ontdekken wat de oorzaak was van het niet meer functioneren van de zoekfunctie in MsOutlook 2007. Die gebruik ik nl. niet elke dag. Vooral ook omdat hij het op mijn laptop wel nog is blijven doen. Blijkt het toch een van de 13 juni updates te zijn, al weet ik niet welke. Gelukkig had ik 11 juni nog een image gemaakt dus kon ik dit gemakkelijk testen.
Heeft iemand hier toevallig al een oplossing voor? Veiligheidsupdates terugdraaien zie ik nl. ook niet zo zitten.
Of zou MS dit nog repareren? Office 2007 is immers natuurlijk al oud.
 
Zit er geen reparatie optie in Office?
 
Ik denk dat je bij het opnieuw binnen halen van de updates ze een voor een moet installeren en dan kijken of het nog werkt. Werkt het niet meer de laatste update verwijderen en die nog even niet installeren tot we ergens te horen krijgen dat er een fix is uitgekomen.
 
Het was al laat en daarom vergat ik nog wat info te geven:
1) Repareren lukte niet. Hij gaf melding van een aantal gemiste files (een stuk of 5). die heb ik hier en daar verzameld en allemaal in de doelmap geplaatst (office.nl-nl) maar dat loste niets op. Vervolgens het Outlook deel verwijderd, gereboot en vervolgens weer geïnstalleerd. Dit leek goed te gaan maar toe startte Outlook helemaal niet meer op.
2) Je komt via Google veel teksten tegen over problemen tussen Office en Win10: o.a. hier: https://support.microsoft.com/en-gb...nofthesecurityupdateforoutlook2007june13,2017
De link kon ik zo snel niet terug vinden maar in die link werd KB3191898 als verdachte genoemd. Die ga ik nu verwijderen en kijken wat die doet.
3) Ik wil ook niet te veel in mijn systeem rommelen en hoop dat MS het alsnog oplost.
4) Ik moet ook Smart Switch van Samsung nog testen want als ik de voorgaande versie gebruikte blokkeerde die Outlook en moest ik eerst rebooten voordat ik die kon opstarten. Volgens mij heeft de nieuwste versie dat hersteld maar zoals gezegd, dat moet ik nog testen. Mss dat die te diep ingrijpt of alsnog iets blokkeert, al vind ik dat niet waarschijnlijk.
Die is het dus niet. Ik denk idd dat ik ze maar even allemaal moet verwijderen en opnieuw beginnen.

Het valt allemaal niet mee. Nadat ik die KB3191898 had verwijderd en teruggezet geeft hij in de lijst met geïnstalleerde updates geen datum en andere info weer. Dan kan ik dus niet zien welke de gisteren geïnstalleerde updates waren. Ik zet even mijn gisteren gemaakte image terug en laat het maar even zo in de hoop dat MS het oplost. Anders wordt het middel erger dan de kwaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je bij het opnieuw binnen halen van de updates ze een voor een moet installeren en dan kijken of het nog werkt.
In Windows 10? Dat kon bij Windows 7. Daar kon je vinkjes weghalen en bepaalde updates verbergen. Maar ik dacht dat zoiets in Windows 10 niet meer mogelijk was.
Je krijgt bij Windows 10 gewoon alle updates binnen.

@Veng: weet je zeker dat de zoekfunctie in Outlook 2007 niet meer werkt door een update van Patch Tuesday juni 2017? Jij hebt gevonden dat KB3191898 als verdachte wordt genoemd. Ja, dat klopt, maar die update schijnt andere problemen op te leveren: sommige bijlagen kunnen niet meer direct in Outlook geopend worden. Zie hier: klik!
Ik heb nog geen verband gezien tussen KB3191898 en een niet werkende zoekfunctie.
Waaraan merk jij dat de zoekfunctie niet meer werkt? Krijg je een foutmelding of zie je enkel "Geen treffers gevonden".
In het laatste geval kun je kijken of alle items in Outlook wel geïndexeerd zijn. Zie onderstaande afbeelding:

5943cd8c59ae4-Indexstatus.png


Wanneer je op Indexstatus klikt krijg je te zien of er nog items geïndexeerd moeten worden:

5943cdea6ab15-Nog_te_indexeren.png


Dat indexeren gaat bij mij niet geweldig. Ik heb Outlook een tijdje aan laten staan. Het resultaat: na een uur is het aantal niet-geïndexeerde items niet minder geworden, maar juist gegroeid van 632 items naar 2309 items. Dat schiet niet op zo.
De zoekfunctie van Outlook werkt daardoor bij mij ook nauwelijks. Er wordt heel weinig gevonden.
Zelf ga ik daar helemaal niets aan doen, want ik ben nooit een fan van Outlook geweest. Ik moest het op mijn werk gebruiken, maar thuis gebruik ik liever Thunderbird. Daarvan werkt de zoekfunctie vlekkeloos en razendsnel.
Outlook 2007 heb ik alleen op een oudere pc geïnstalleerd, voor het geval iemand daar vragen over zou stellen.
Mocht bij jou het niet (goed) werken van de zoekfunctie ook liggen aan de gebrekkige indexering, dan zou je dit artikel kunnen raadplegen over het resetten van de indexering: https://support.office.com/en-us/ar...-catalog-213a2728-0ef4-427a-9bb2-aed329a59b17

Jij vroeg ook welke updates er geleverd werden op Patch Tuesday van juni. Dat waren deze voor Windows 10 Pro (32 bit), waarop Microsoft Office 2007 Enterprise staat:

5943d18ebddf3-Geschiedenis_van_updates_16-6-2017.png


Ik merkte geen verschil in de zoekfunctie van Outlook 2007 voor of na die updates. Die was bij mij in beide gevallen beroerd.
 
Ik heb standaard altijd de Windows Search in Windows op uitgeschakeld staan.
Wil ik dan een eerste keer zoeken in Outlook - krijg ik de melding dat de Windows Search is uitgeschakeld en zoeken daardoor langer duurt.
Maar het zoeken zelf naar e-mails is bij bij mij geen enkel probleem.
 
@porrelaar: "weet je zeker dat de zoekfunctie in Outlook 2007 niet meer werkt door een update van Patch Tuesday juni 2017?"
Ben daar vrij zeker van. Een image van de vorige dag levert nl. geen problemen op.

"Jij hebt gevonden dat KB3191898 als verdachte wordt genoemd. Ja, dat klopt, maar die update schijnt andere problemen op te leveren: sommige bijlagen kunnen niet meer direct in Outlook geopend worden."
Klopt. Ik wilde alleen de mogelijkheid open laten dat diezelfde up-date mss meer problemen gaf. maar dit "Nadat ik die KB3191898 had verwijderd en teruggezet" was idd niet erg duidelijk. KB3191898 verwijderen loste idd niets op.

"Krijg je een foutmelding of zie je enkel "Geen treffers gevonden"
Ik krijg enkel de melding: "Geen treffers gevonden"
Hierop heb ik gesearched en gevonden dat ik een volledig nieuwe indexatie moest proberen. Ook dat leverde niets op. Al lijkt het logisch dat daar een verband met het probleem ligt.

"Ik merkte geen verschil in de zoekfunctie van Outlook 2007 voor of na die updates."
Bij mijn laptop doet het probleem zich ook niet voor. Vandaar dat ik aan punt 4 dacht want SS staat niet op de laptop (en ga ik er dus ook niet opzetten want dan kan ik daar eventueel zoeken.)

"4) Ik moet ook Smart Switch van Samsung nog testen want als ik de voorgaande versie gebruikte blokkeerde die Outlook en moest ik eerst rebooten voordat ik die kon opstarten. Volgens mij heeft de nieuwste versie dat hersteld maar zoals gezegd, dat moet ik nog testen. Mss dat die te diep ingrijpt of alsnog iets blokkeert, al vind ik dat niet waarschijnlijk."
Ik kan de link niet leggen maar ze hebben in de laatste versie wel iets met Outlook gedaan: Eerst moest ik die afsluiten om Smart Switch de gelegenheid te geven outlook.pst te laden als ik mijn agenda wil synchroniseren. Dat hoeft nu niet meer. Alsnog Smart Switch verwijderen lijkt mij geen waterdichte oplossing. Als hier de oorzaak ligt is het onheil waarschijnlijk toch al geschied.

Nog als aanvulling: het zoeken naar files in de verkenner loopt wel goed.
 
@Abraham54 gebruik jij ook Outlook 2007 of gebruik jij een nieuwere versie van Outlook?

@Veng Op mijn 9 jaar oude Dell pc, waar Office 2007 op staat, heb ik nu -net als jij- opdracht gegeven tot opnieuw indexeren. Man, man man, wat gaat dat indexeren langzaam. En als ik verder ook maar iets doe op die pc, dan krijg ik de melding: "Het indexeren gaat langzamer vanwege gebruikersactiviteiten." Huh, langzamer? Het indexeren staat dan helemaal stil! Mogelijk heeft indexeren zo'n lage prioriteit dat daarmee direct gestopt wordt wanneer je de pc voor iets anders wilt gebruiken. Kan misschien ook afhangen van de hardware in je pc.
Sterker nog, zelfs wanneer ik met die pc helemaal niets anders doe, zie ik toch af en toe die melding "Het indexeren gaat langzamer vanwege gebruikersactiviteiten."
Tijdens het opnieuw indexeren hoor je Outlook af te sluiten, las ik. Ik heb Outlook zojuist toch stiekem even opgestart om te zien hoever de indexering daar gevorderd was: "Nog 2894 items in alle geopende postvakken"
Als het indexeren in dit tempo doorgaat dan duurt het nog wel een week of twee. Ik stop ermee en zet de Dell uit. Het is toch maar een pc voor erbij.
 
@Abraham54: Ik gebruik Office/Outlook professional 2007.
Bij mij duurde het indexeren enkele uren (met Sandybridge processor).
Maar je kunt via de taskmanager een hogere prioriteit aan een service toekennen.
Klik op de sevice rechtsklik "naar details" en vervolgens rechtsklik en kies voor prioriteit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Veng - de door mij beschreven ervaring geldt zowel voor Office 2003, Office 2007, Office 2010 als ook Office 2013.
 
Ik zie nu in Outlook dat hij niet klaar is met indexeren. Nog 31 items in persoonlijke mappen. Mss is dat de oorzaak. Hoe ik dat doorbreek weet ik echter niet. een indexatie op os nivo leek niet de oplossing.
 
Kreeg je bij het opnieuw indexeren op OS niveau na een paar uur dan wel de melding dat het indexeren klaar was?
Ik heb die oude Dell pc net uitgezet. Ik heb hem 7 uur lang laten indexeren, terwijl ik verder niets met die pc deed. Wat mij opviel was dat het indexeren steeds langzamer ging.
In de laatste 2 uur had hij slechts 50 items geïndexeerd. De teller stond nu op precies 7100 geïndexeerde items. Hoe ver de pc was met het indexeren van de e-mails in Outlook heb ik niet meer nagekeken. Uit dat ding!
Maar als er bij jou nog slechts 31 items in Outlook niet geïndexeerd zijn, dan zullen alleen die items niet gevonden worden bij een zoekopdracht, lijkt mij.

In Thunderbird (op mijn nieuwste pc) werkt de zoekfunctie voortreffelijk, maar eigenlijk gebruik ik die zoekfunctie niet zo vaak. In Thunderbird heb ik zelf veel mappen, submappen en subsubmappen aangemaakt, waar ik de te bewaren mails naar toe sleep. Ieder familielid met wie ik regelmatig mail, heeft zijn eigen map. Zo vind ik meestal snel een mail terug.
 
Het indexeren op os nivo werd bij mijn weten gewoon afgerond. Ik kan ook gewoon in de verkenner zoeken. het lijkt er op dat dit een indexeringsfunctie binnen outlook is. Hij zoekt in elk geval alleen binnen aangegeven mappen. Het is logisch dat hij geen resultaten geeft zolang hij niet klaar is met indexeren. Daar moet ik het probleem dus zien op te lossen. Eerst ging het om 22 items. Na wat zaken, die ik toch niet goed begreep, te hebben aangeklikt ("vage" zoekmappen in de mail tab verwijderd) is het aantal plotseling opgelopen naar 34 items. (In "persoonlijke mappen" en alle "geopende postvakken")
 
Was je deze website al tegengekomen: https://lookeen.com/blog/how-to-fix-outlook-2007-search-problems

Ik heb net nog even gekeken op de pc waarop Office 2007 staat. Om 11:33 uur moesten er in Outlook nog 2543 items geïndexeerd worden.
Om 11.47 uur (dus 14 minuten later!) was het aantal nog te indexeren items niet verminderd, maar juist opgelopen tot 2613 items.
Ik zal die computer een tijdje aan laten staan, met Outlook geopend, maar er verder niets mee doen. Tja, dat had ik gisteren ook al gedaan, maar zonder gunstig resultaat.
 
Ik kwam op het idee om even op mijn laptop te kijken hoe daar de indexeringsstatus is: "Nog 4000 te gaan".
Op de laptop kan ik echter wél zoeken, dus daar ligt het probleem blijkbaar niet.
Weer terug bij af.
 
Ik kijk af en toe even naar links, naar de monitor van de oude Dell, en dan controleer ik de indexstatus van Outlook. Het aantal nog te indexeren items loopt nog steeds op... :(
Af en toe probeer ik eens een zoekopdracht. Soms lijkt die te lukken. Dan krijg ik 5 of 6 treffers, maar dan weet ik dat er minstens 30 treffers horen te zijn voor dat woord. Dus hoe geslaagd is dan die zoekopdracht?
 
Volgens mij mis ik op mijn laptop geen items na een zoekopdracht.
 
Mss heb ik de oorzaak gevonden (al blijft het een long shot): Via deze link: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/2769651/outlook-search-returns-no-matches-found kom je in een venster (bv. methode 2 of 3) "Indexerings opties", waarbij je onder in het venster een probleemoplosser kunt starten. Die probleemoplosser geeft bij mij als reactie: "Onjuiste machtigingen voor Windows Search-mappen. Niet opgelost"

Dat komt mij bekend voor omdat ik na het updaten van Microsoft Visual Studio gemerkt heb dat bepaalde mappen regelmatig write protected zijn. Ik heb echter niet bijgehouden welke dat zijn en heb ook een keer geprobeerd alle files in een keer vrij te laten geven.
Alle machtigingen resetten heeft echter wat voeten in aarde: https://answers.microsoft.com/en-us...-default/9da312d2-c99b-4283-a275-e74d93dcc366 (echter oude post uit 2010)
Straks puzzelen/searchen we verder.
 
Veng ik was te laat met dit te lezen maar de indexeringsopties is meestal de oplossing van dit probleem. Mocht het niet verholpen zijn dan kan je altijd eens een nieuw Outlook profiel aanmaken. (Dat moet via het configuratiescherm.) En kijken hoe het dan gaat.
 
Onverwacht kan ik nu toch weer beperkt zoeken. Hij vindt echter lang niet alles. Sommige items helemaal niet. Andere echter wel terwijl dat gisteren niet mogelijk was.
Vreemd allemaal. Mss toch nog eens opnieuw indexeren (zijn wel 212.000 items!)
Ik heb gevonden hoe je een nieuw profiel aan maakt, maar ik neem aan dat ik dan ook al mijn agenda-items, e-mail accounts en e-mails kwijt ben. Dat ik daar dus maatregelen voor moet nemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan