• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

NAS is niet vindbaar op elke Wifi inlog.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijn1974

Junior lid
Lid geworden
1 mei 2016
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik zit met een netwerk kwestie in mijn maag en ik kom er niet uit.

Ik heb een WD My Cloud NAS. Deze is via een UTP kbel aangesloten op de Netgear Wifi router.
Op verschillende devices heb ik deze NAS als netwerkdrive ( N: ) erbij staan in 'deze computer'.
Dit werkt prima. geen probleem tot zover.

Echter zijn wij met 7 gezinsleden thuis, waaronder een paar online-gamers.... een flinke belasting op de router kan ik mij zo voorstellen. Soms is de communicatie met de NAS zo traag dat letterlijk minuten duurt voordat hij een venster met inhoud toont.
Sinds gisteren heb ik een nieuwe laptop (ASUS Vivobook) en daarmee zou ik graag via de 5G Wifi verbinden met de Router. Echter als ik dat doe is de NAS onvindbaar... alsof hij niet in het netwerk zit.
We hebben 3 wifi SSid's op 1 router.
nr.1: 2.4Ghz.
nr.2-gast 2.4Ghz.
nr.3- 5Ghz.

Vanaf hier begrijp ik het niet meer.
De NAS zit met een kabel aan de Router... het wifi deel komt daarna pas.
Waarom kan ik de NAS niet vinden als ik via een andere Wifi SSid binnenkom op dezelfde router?



Wie kan mij hier mee op weg helpen om de NAS ook onder de andere wifi SSid's te vinden?
Laat maar weten welke info je nog meer nodig hebt, alvast bedankt.

mvg,
Martijn.
 
De nas heeft als het goed is een ip adres. Kan je hem wel pingen vanaf de nieuwe laptop?

En heb je de router al eens uit en weer aangezet? Dat wil vaak ook helpen.
 
De router heb ik inderdaad al opnieuw opgestart, maar dat maak geen verschil.

De NAS is te pingen (7ms) als ik verbonden ben met SSid nr.1.
Echter als ik verbind met Wifi SSid nr.2 en nr.3 dan krijg ik 'Request timed out'. De NAS is dan onvindbaar.
 
Waarom heb je 3 verschillende wifi SSID's? En in welke ip reeksen hangen deze netwerken? Want, als je NAS in een andere ip reeks hangt ga je hem nooit vinden.
 
Ik heb 3 verschillende SSid's Omdat er ook gast netwerken tussen zitten.
Die kan ik onafhankelijk van de anderen uitzetten, dat wordt hier thuis wel gebruikt.
Op het standaard netwerk zitten ook de beveiligingscamera's, thermostaat enz. Die moeten uiteraard verbonden blijven.

De router staat in de juiste reeks, alle apparaten zijn hier op afgestemd, 192.168.1...
Ik kan niet vinden welke reeksen de afzonderlijke SSid's hebben.



mvg,
Martijn.
 
Oke duidelijk. Je ziet de NAS ook staan in je router? En kan hem op je andere computers wel bedienen.

Welke melding krijg je dan als je het op de computer probeert waar het niet lukt? Kan je daar eens een screenshot van sturen?
 
Ja, de NAS staat wel in de router maar is alleen te bedienen/benaderen/zichtbaar op PC's via SSid 1.


De router zelf (192.168.1.1) is ook niet te benaderen via SSid 2 of 3. Ping timed ook out.

Als ik via SSid 3 verbind, en dan de NAS adresseer (als zijnde netwerk drive N: ) krijg ik het volgende;

Ik heb met de laptops, tab's, foons en pc wel internettoegang met alle 3 de SSid's.


mvg,
Martijn.
 
Het ’gast’ netwerk geeft geen toegang tot het lokale netwerk, daar is het gastennetwerk voor ontwikkeld. Welk ip-adres krijgt je apparaat als je inlogt via 5GHz netwerk?
 
Het ’gast’ netwerk geeft geen toegang tot het lokale netwerk...

En dat blijkt de gouden sleutel te zijn. :blush:

Ik heb de 5GHZ versie van het standaard wifi ingesteld, en daar werkt de NAS wel op, ondanks een andere SSid.
Ineens is het duidelijk en verklaarbaar. Het was inderdaad het 'gast' netwerk wat het tegenhield blijkbaar.

Mijn dank is groot.

EDIT:

Ik haal nu 46 Mbit, op een 50 Mbit abbo 👍
Prima.



mvg,
Martijn.
 
Laatst bewerkt:
You’re welcome! Mooi dat het weer werkt!
 
Als het goed is krijgen de apparaten die met je gasten netwerk zijn verbonden in een aparte scope. Daarom vroeg ik naar je reeksen.

Fijn dat het nu weer werkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan