• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

NAS of netwerkschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jansen

Gewaardeerd
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
1.333
Waarderingsscore
45
Ik wil graag een externe schijf op m'n switch aansluiten om vanaf alle pc's een backup te kunnen maken of bestanden uit te wisselen.
Wat moet ik daarvoor aanschaffen?
Maximale grootte van de schijf zal 5 GB zijn, maar kan ook minder (of meer, als de prijs het toelaat).
Graag advies!
 
Ik denk dat in jou situatie een NAS de beste oplossing is.

Ik ga er wel vanuit dat je niet 5 GB bedoeld maar 5 TB.

Je kan bijvoorbeeld kiezen voor:
https://tweakers.net/pricewatch/438145/seagate-personal-cloud-4tb.html
Dan heb je wel een enkele harde schijf. Als die het begeeft ben je wel al je data kwijt.

Of bijvoorbeeld:
https://tweakers.net/pricewatch/457164/buffalo-linkstation-520-6tb.html
Je heb dan 2 harde schijven. Die kan je instellen in RAID1. Al je data word dan op beide harde schijven opgeslagen (kopie). Als een van de schijven het begeeft, dan staat op de tweede harde schijf al je data nog.

Nadeel van RAID1 is dat je de helft van de capaciteit maar kan gebruiken, want de andere helft is een kopie. Dus als je 4 TB aan data op wilt kunnen slaan heb je 8 TB capaciteit nodig.
 
Je hebt hier in denk ik een paar keuzes te maken. Je kan een NAS kopen dat is een investering maar bied daarnaast wel een hoop extra mogelijkheden. Tevens kan je dan voor iedere pc of apparaat de backup automatisch laten verlopen.
 
Dank jullie voor de adviezen. Ik ga me eens oriënteren.
 
Een recht-toe-rechtaan uitwendige USB-schijf is natuurlijk wel zo makkelijk als het alleen om opslag van een image gaat.
 
Een recht-toe-rechtaan uitwendige USB-schijf is natuurlijk wel zo makkelijk als het alleen om opslag van een image gaat.

Ja, maar dan moet ik steeds omsteken.
Via het netwerk lijkt me gemakkelijker.
 
Een recht-toe-rechtaan uitwendige USB-schijf is natuurlijk wel zo makkelijk als het alleen om opslag van een image gaat.
Het gaat ook om het delen van bestanden, aldus de startpost. Dan is een NAS wel stukken makkelijker.
 
Ik zou zo'n Buffalo nog niet gratis meenemen! Het enige wat ik daarvan heb gehoord zijn problemen en onveiligheid. Regelmatig zo lek als een mandje.

De veiligheid kan je controleren door te zoeken op het internet. Dat ik de werking niet prettig vind is natuurlijk ook een persoonlijke mening.
 
De genoemde Buffalo lijkt me, ook gezien de prijs, wel wat.
Wie heeft goede ervaringen met de leverancier? Slechte zijn er genoeg...
https://maxict.nl/product/5325415/buffalo-ls520d0602-eu-linkstation-520-6tb-nas-zwart
Niemand als ik het zo lees.

Die leverancier staat er om bekend dat het niet zo prettig zaken doen is. De prijs is, vergeleken met andere aanbieders, ook wel heel erg laag.

Ik zou het niet aandurven. Ik heb er zelf ook nog nooit besteld, en zal dat ook nooit doen.
 
Zelf gebruik ik al jaren naar tevredenheid Synology. Het klopt dat is wel een duur merk, maar ik vind dat je daar ook voor terugkrijgt wat je mag verwachten.

een keer de investering gedaan, nog nooit spijt van gekregen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan