• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

NAS server verbinding verbreekt soms en hoe inloggen + persoonijke mappen probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hara_mo

Vaak hier
Lid geworden
9 feb 2009
Berichten
596
Waarderingsscore
0
Hey

Ik heb een NAS server genstalleerd. Dit is een Medion P89635 (MD86803) met 2TB harde schijf.

1000Mbps gigabit Ethernet ( RJ-45 (Ethernet 10/100 & Gigabit))
DUAL Core ARM PLX NAS7820 processor (2x 750 Mhz)
usb 2.0
extra info andere bronnen:
RAM 128mb
Flash ROM 128MiB
Kernel Linux 2.6.31.14


Ik heb de dmin account van de NAS server gebruikt om me aan te melden op een windows 7 systeem. windows 7 vraag me of ofwel de windows account te gebruiken om in te loggen of een andere account. Ik neem natuurlijk het laatste en zie dan ook de naam van de NAS server boven het venstertje staan dat zich opent. Ik vul hier de gegevens in (admin gebruiker van NAS server) en ik heb verbinding.

Bij het kopieren van de data van de harde schijf die op de laptop gekoppeld is, valt soms de verbinding weg. Als ik op 'opnieuw proberen' klik, gaat het kopieren weer verder.

Ik hoor hier en daar dat ik moet inloggen met dezelfde accountgegevens als die gebruikt worden bij de windows account. maar ik begrijp niet wat het ene (windows account) te maken heeft met het andere ( account aangemaakt op de NAS server, dat een linux systeem heeft).

Iemand legde me uit dat dit niet waar kan zijn : Linux gebruikt geen windows ACL's dus kan het niet weten welke gebruiker de eigenaar is.

een ander porbleem: ik kan zo goed als alle mappen openen en de inhoud ervan kopieren plakken, maar bepaalde mappen, en ik denk dat het de persoonlijke mappen zijn, heb ik zelf geen toegang op. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Dien ik ergens instellingen te wijzigen,zoja, hoe?

Ik ontdek wel dat de harde schijf vanwaar de data wordt gekopieerd naar de NAS toe, veel fouten heeft, want probeerde eerst een backup te maken van de harde schijf, maar kreeg een foutmelding. CHKDSK heeft beschadigde clusters gevonden en is sinds gisterenavond rond 22u bezig. rond 14 u vandaag is stap 5 van 5 bezig (vrije ruimte controleren) en staat nu op 75%.

Ik ga dan nogmaals een backup maken en hopen dat die geen fouten bevat.

Doel is om de backup ( een groot bestand) op de NAS server te krijgen omdat ik hoorde dat kleine bestanden trager zullen gekopieerd kunnen worden, dus maak ik er n groot bestand van.
 
Als ik mij op de huidige computer (Windows 7 Home Premium) aanmeldt met mijn lokale account (Gollem) en ik heb een NAS waar ik ook een account Gollem op heb gemaakt met hetzelfde wachtwoord als op Windows, blijven het twee verschillende accounts. Als ik alleen nu een netwerkverbinding wil maken met mijn share op de NAS, vraagt de NAS "Wie ben je" en wordt er in eerste instantie door Windows geroepen "Gollem" met het daarbij behorende Windows-wachtwoord. Aangezien dit hetzelfde is als het account op de NAS, hoef ik geen nieuwe credentials op te geven.
Iemand legde me uit dat dit niet waar kan zijn : Linux gebruikt geen windows ACL's dus kan het niet weten welke gebruiker de eigenaar is.
Het is ook geen Linux wat hier reageert, het is de SAMBA server. En dat het werkt, wordt hier dagelijks bewezen.
een ander porbleem: ik kan zo goed als alle mappen openen en de inhoud ervan kopieren plakken, maar bepaalde mappen, en ik denk dat het de persoonlijke mappen zijn, heb ik zelf geen toegang op. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Dien ik ergens instellingen te wijzigen,zoja, hoe?
Kopi?ren van data van een lopend systeem kan niet met alle bestanden. Sommige bestanden staan op slot (omdat ze in gebruik zijn), sommige bestanden zijn niet toegankelijk (omdat ze niet van jou zijn, maar van het systeem). Ga alsjeblieft geen eigenaar van bestanden veranderen, want dan komen we je gegarandeerd opnieuw tegen in een topic in verband met een kreupele Windows.

Als een bronschijf beschadigde bestanden heeft, zal dat eerst gerepareerd moeten worden.

Wil je een kloon maken van een draaiend systeem, dan kun je ook Disk2VHD een VHD maken van een draaiend systeem. Daarnaast zijn er mogelijkheden om een VHD te mounten in een draaiend systeem of zelfs te booten vanaf een VHD (klik).
 
Ik heb chkdsk laten draaien en daarna manueel de mappen gekopieerd. Ik was eerst herbegonnen met een backup te doen van de hele harde shijf (want de eerste backup gaf een foutmelding, daarom chkdsk uitgevoerd), deze was goed bezig maar heb het gestopt. Stel dat na 70% weer een fout komt, dan heb ik voor niets lang zitten te wachten.

Dus begon ik manueel de mappen te kopieren op de NAS. En dit lukte prima op de volgende manier:

harde schijf aangesloten op de laptop via een usb convertor (of hoe noemt dat), mijn externe harde schijf ook. dan de NAS server aangesloten met een gigabit netwerkkabeltje (inbegrepen in de doos) rechtstreeks aan de netwerkpoort van de laptop. de lan netwerkkaart een statisch ipadres toegekend. dan kwam de verbinding tot stand. Ik kon de NAS server zien, en ik kon alle mapppen, ook de persoonlijke openen op de harde schijf. Dus heb ze gekopieerd op de NAS en uitgetest of het de bestanden wel openen. Conclusie: al de belangrijke bestanden zijn mooi op de NAS server (nog de laatste dingen die bezig zijn met kopieren) en gaat makkelijk open.

Dus zoals je zei, omdat de NAS server probeerde mappen te kopieren via de router en de pc waarop de DATA staat aanstond, zal dan daarom niet mogelijk geweest zijn om toegang te hebben op de persoonlijke mappen?

Raar dat het om de beschreven manier wel gaat. Ik zou denken dat die mappen op ??n of andere manier beveiligd zijn maar dus niet.


Nu eens zien of de bestanden ook te lezen zijn via de router? of wordt de beveiliging terug opgeroepen? dan? nee toch h.

Dus als iedereen op het netwerk zijn eigen bestanden op de NAS server zet, en toegang geeft aan iedereen (via instellingen van de NAS server), dan kan iedereen toch de bestanden openen en verwerken enzo?

Ik denk net dat de samba server geactiveerd is op de NAS server maar enkel het volgende:

Type
Hier wordt het type verbinding (Windows/CIFS, web (Web Confi gurator) of
FTP-verbinding) weergegeven waarmee de gebruiker op de NAS-SERVER is
aangemeld.


CIFS Common Internet File System
Het aanbevolen protocol om bestanden te delen voor het Windows-platform,
waarmee gebruikers via de netwerkomgeving gedeelde mappen kunnen openen.
Mac OS X of nieuwere versies ondersteunen eveneens het CIFS-protocol.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan