• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nederlands toetsenbord met spaanse taal, het wil niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Kloosterman

Nieuw lid
Lid geworden
25 nov 2017
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Ik heb mijn oude Nederlandse laptop met normale qwerty (VS) aan een Spaanse vriend geschonken. Het lukt me om de Spaanse taal te installeren op Windows 10 en als standaard in te stellen ipv de Nederlandse taal die er natuurlijk daarvoor op stond. Echter nu wordt de toetsenbord instelling bij opstarten steeds Spaans en dat werkt natuurlijk niet met een NL toetsenbord. Dus elke keer moet dat weer veranderd worden na het opstarten. Dat gaat wel snel (Windows + Spatie) maar niet echt elegant.

Kortom: hoe zorg ik dat de laptop opstart met Spaans maar standaard met de NL toetsenbord indeling?
 
Je moet zorgen dat er slechts 1 toetsenbordindeling geïnstalleerd is: alleen Verenigde Staten (internationaal). Want dat is de toetsenbordindeling die we in Nederland gebruiken.
Het kan via de app Instellingen, maar het kan ook via het Configuratiescherm.

Via het configuratiescherm:
  • Klik op het vergrootglas (= Zoeken in Windows) dat naast de startknop staat. Type dan Configuratiescherm. Alleen conf typen zal al voldoende zijn. Klik op het gevonden resultaat: Configuratiescherm.
  • In het configuratiescherm kies je (rechtsboven) voor Weergeven op: Grote pictogrammen.
  • Klik dan op Taal.
  • Klik achter de weergavetaal op Opties
  • In het volgende venster kijk je wat er staat onder Invoermethode.
  • Daar mag slechts 1 invoermethode staan: Verenigde Staten (internationaal)
  • Klik op de andere invoermethode om die te selecteren en klik daarna op Verwijderen.
  • Klik daarna onderaan op de knop Opslaan.
 
Je hebt me heel goed op weg geholpen, ik ben er uit, maar het instellen werkt iets anders dan dat je beschrijft. Eerst dien je namelijk bij de taalvoorkeuren via opties (rechts) een invoermethode toe te voegen (VS internationaal bij de Spaanse taal) en dan pas verschijnt de optie om de andere indeling die er was (Spaans) te verwijderen. En ja, opslaan, de kleine knop onderaan, mag je niet over het hoofd zien, anders verandert er niets...

Bingo, het werkt! Dank je wel.
 
Mijn nederige en welgemeende excuses voor mijn onvolledige handleiding...
Gelukkig was je zelf zo slim om een invoermethode (de enige echte juiste) toe te voegen, Dick! ;)

Graag gedaan en tot een volgende keer.
 
Aangezien dit probleem is verholpen, zal ik er een slotje op doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan