• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

netgear router en 2.4 ghz en 5 ghz

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zyrie

Nieuw lid
Lid geworden
4 mrt 2021
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Goedemiddag allemaal,

Ik gebruik thuis een netgear orbi systeem voor mijn internet. Deze is aangesloten op mijn Ziggo router waarvan ik de wifi heb uitgezet dus feitelijk in bridge mode.

De netgear router zend een 2.4 en een 5ghz signaal uit en pakt automatisch het beste signaal. Op zich prima systeem echter....

Ik heb enkele wifi camera's die ik wil verbinden deze zijn echter 2.4 GHz compatible en geven aan dat ik het 5ghz signaal moet uitzetten. Dit kan echter niet op de netgear.

Heb gelezen dat je wel degelijk (in de SSID?) iets kunt wijzigen waardoor je router 2 onafhankelijke signalen uitzend dus een 2.4 en een 5ghz netwerk. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen want naar mijn idee kan dit niet zomaar in het netgear router menu.

Benieuwd naar jullie reacties!

Mvg
René
 
Wat voor camera's zijn het? Want voor een 2.4 ghz apparaat zou de aanwezigheid van een 5 ghz signaal, zelfs met dezelfde wifi naam, niet uit mogen maken.

Als ik het zo lees heb je het nog niet gewoon geprobeerd, kijken of het wel werkt. Dat zou mijn eerste stap zijn. Als blijkt dat het toch problemen geeft, dan kan je altijd nog oplossingen bedenken als extra wifi netwerken maken.
 
Hoi,

Jazeker wel geprobeerd. Zijn Alie expres wifi camera's. Krijg direct de tekst te zien dat ik op een 5ghz netwerk zit en moet switchen naar 2.4 GHZ bij poging tot verbinden. M.a.w. verbind dus niet. Wel testje gedaan bij iemand die enkel een 2.4 ghz netwerk heeft en daar kon ik direct verbinden.
 
ok, duidelijk. De camera's melden zich aan op het 5 Ghz netwerk, wat hij niet zou moeten doen.
Welke apparatuur heb je precies, Merk en type?
Welke Orbi set en welke router gebruik je?
Welke Ziggo router heb je?
Wat is het merk en type van de camera's?
 
Bij een Arris connectbox van Ziggo kan je onder 'Geavanceerde instellingen - Beveiliging' verschillende SSID's ingeven.
 
Die router heeft de optie van een gasten netwerk, maar ik kan niet vinden of je die kan limiteren op alleen 2.4 ghz. Kan jij eens in de instellingen kijken of dat kan?
 
Hoi Kan inderdaad een gastennetwerk instellen maar heb geen keuze om hier 2.4 en of 5ghz te limiteren.
 
Kijk eens of je iets hebt aan deze video.
 
Had ik ook gevonden ..kan iemand dat misschien in Nederlands en met stappen plan uitleggen wat te doen??
 

Hier wordt uitgelegd hoe je dit kunt, dit heb ik vertaald met Google Translate.

Update naar de nieuwste firmware
Dit werkt goed met oudere firmware, maar het is verstandig om deze up-to-date te houden.

Bezoek http://192.168.1.1/adv_index.htm
Klik op Beheer> Firmware-update en klik vervolgens op Alles bijwerken.

Orbi-firmware 2.0.0.74 is de nieuwste versie op het moment van schrijven (16 oktober 2017).

Stap 1: log in op uw Orbi met telnet
Schakel Telnet in op http://192.168.1.1/debug.htm
Typ de volgende opdracht in Terminal op uw Mac (of de opdrachtregel op uw Windows-pc):
telnet 192.168.1.1
Log in op het beheerdersaccount met uw Orbi-beheerderswachtwoord.

Stap 2: Controleer uw SSID's met telnet

Nadat u zich met telnet bij uw Orbi hebt aangemeld, voert u de volgende twee opdrachten in en drukt u na elke opdracht op Return:

config krijgt wl_ssid
config krijgt wla_ssid

De uitvoer blijft hetzelfde totdat je wla_ssid in de volgende sectie wijzigt. Als ze al anders zijn, kun je hier stoppen. Je hebt al aparte SSID's voor je 2,4 GHz (wl_ssid) en 5 GHz (wla_ssid) netwerken.
 
Stap 3: Stel een aparte SSID in voor uw 5 GHz-netwerk
Terwijl u nog met telnet bent aangemeld bij uw Orbi:

Voer de volgende opdrachten in en druk na elke opdracht op Return. (Vervang "NAAM VAN UW 5 GHz-NETWERK" door de werkelijke naam die u wilt gebruiken voor de SSID van uw 5 GHz-netwerk. Laat de aanhalingstekens niet weg.)

config set wla_ssid = "NAAM UW 5GHZ-NETWERK"
config commit

Om te bevestigen dat de SSID van uw 5 GHz-netwerk (wla_ssid) correct is ingesteld, en dat deze anders is dan de SSID van uw 2,4 GHz-netwerk (wl_ssid), voert u de volgende opdrachten in en drukt u na elke opdracht op Return:

config krijgt wl_ssid
config krijgt wla_ssid

De output zou nu anders moeten zijn. Je hebt nu aparte SSID's voor je 2,4 GHz (wl_ssid) en 5 GHz (wla_ssid) netwerken.
Voer de volgende opdracht in en druk op Return:

Step 4: Disable telnet

After your Orbi has restarted, disable telnet on http://192.168.1.1/debug.htm
 
Ik gebruik thuis een netgear orbi systeem voor mijn internet. Deze is aangesloten op mijn Ziggo router waarvan ik de wifi heb uitgezet dus feitelijk in bridge mode.

Onjuist. Je hebt de wifi van je router uitgezet. Dat betekent dit niet dat de boel ook in de bridge modus staat.

In bridge modus gebruik je als je bijvoorbeeld een eigen router wilt gebruiken. Daarmee schakel je bijna alles van de, in dit geval Connectbox, uit. Wifi, DHCP, DNS. Zelfs de LAN poorten gaan uit. Alleen de WAN poort blijft open.

Om jou systeem goed te laten werken is het afsplitsen van je netwerk denk ik voldoende. Controleer nog wel even of je ook daadwerkelijk beide wifi radio's in de Connectbox uit hebt staan.

Eventueel kan je ervoor kiezen om aan je 2.4 Ghz netwerk geen DHCP te koppelen maar enkel te werken met vaste IP adressen. Op die manier voorkom je dat er met het verbinden van andere apparaten problemen ontstaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan