• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Netwerk tussen 2 Windows10 computers, het lijkt zo makkelijk....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luvene

Junior lid
Lid geworden
14 nov 2013
Berichten
80
Waarderingsscore
0
Hoi,

Het lijkt zo simpel maar bij mij werkt het niet. Ik heb op beide computers dezelfde WORKGROUP ingesteld en ik gebruik als profiel een particulier netwerk op beiden, dus geen gast of openbaar, Verder staat uiteraard Netwerkdetectie aan als ook Bestands- en Printerdeling inschakelen aan op beide computers. Ik heb op dit moment op beide computers nog niets gedeeld maar ik kan op PC 1 wel PC2 alvast zien. Omgekeerd kan ik op PC2 niet PC1 zien. Op PC1 werk ik wel met een Microsoft account en op PC2 werk ik zonder Microsoft account. Kan me haast niet voorstellen dat het daaraan ligt maar you never know.

Wie kan me alvast op weg helpen met het een en ander, ben er alweer uren mee zoet wat tot frustraties leidt.

Alvast bedankt en groet,
Johan
 
Dit weet je nog niet? : klik
 
Wat wil je dan delen?
 
Gewoon bestanden onderling, dus dat ik op beide PC's een en ander kan benaderen en eventueel oversturen van de een naar de ander. Ik heb net wat uitgeprobeerd om een map op PC2 als deelbaar in te stellen. Echter, er komt met geen mogelijkheid een tekentje in het icoontje van de verkenner als teken dat de map gedeeld is.......................... Als ik in de verkenner klik van PC2 op Netwerk dan zie ik die map ook niet terug in het Netwerk. Dat is toch erg vreemd, te meer omdat wanneer ik kijk in de verkenner op PC1. Dan zie ik onder Netwerk zowel de mappen welke ik heb gedeeld op PC1 MAAR OOK de map op PC2!!!
 
Wat ik ook probeer en ik heb echt alles wel geprobeerd, ik krijg het niet voor elkaar om PC1 op PC2 zichtbaar te maken. Wel PC2 op PC1. Ook heb ik het wel voor elkaar gekregen om op PC2 in Netwerk aldaar de map zichtbaar te krijgen maar dus niet diezelfde map op PC1.

@Swaken, goed bedoeld man maar dit zijn allemaal standaard zaken en dat weet ik echt allemaal wel. Bovendien gaat het hier ook om WiFI en ik heb bedraad maar voor de rest zal het hetzelfde zijn.

Ik heb ook een aantal services op beide PC's i.p.v. op handmatig op Automatisch starten (vertraagd) gezet en daarna nog wat trucen geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.

Het zal toch niet zo zijn dat ik op PC2 ook een Microsoft account moet hebben? Je gaat je van alles in je hoofd halen. Alweer de hele dag bezig.

SCHAKEL EERST ENKELE SERVICES IN!
Met de April 2018 Update starten een aantal services niet meer automatisch met Windows op. Het is hierdoor niet meer mogelijk om via de werkgroep bestanden over het netwerk te delen met andere computers, of om toegang te krijgen tot gedeelde bestanden op andere computers binnen de werkgroep. Ook blijkt sommige netwerkapparatuur hierdoor niet meer toegankelijk. Voor velen een flinke kater! Het gaat om één of meerdere van de volgende services:

  • Computer Browser
  • DNS Client (indien mogelijk)
  • Function Discovery Provider Host
  • Function Discovery Resource Publication
  • Network Connectons
  • Peer Name Resolution Protocol
  • Peer Networking Grouping
  • Peer Networking Identity Manager
  • SSDP Discovery
  • TCP/IP NetBIOS Helper
  • UPnP Device Host
Door middel van trial-and-error is te achterhalen welke van deze services ingeschakeld moeten worden. Dit gaat via het Win-X menu, optie Computerbeheer, Services en toepassingen, Services, wijzig het opstarttype waar mogelijk van Handmatig naar Automatisch (vertraagd starten) en start Windows opnieuw op. De services die geen effect hebben, kan je beter weer op Handmatig zetten.

Zijn de computers in het netwerk na deze handeling nog steeds niet zichtbaar? Schakel dan alle computers uit, zet één computer weer aan en verwijder vanuit de Windows Verkenner alle bestanden in de map C:\Windows\ ServiceProfiles\ LocalService\ AppData\ Roaming\ PeerNetworking (activeer eerst op tabblad Beeld de optie Verborgen items). Schakel vervolgens deze computer weer uit en herhaal de procedure voor al andere computers in het netwerk.
 
Bovendien gaat het hier ook om WiFI en ik heb bedraad maar voor de rest zal het hetzelfde zijn.

Ga dat maar eens aan Microsoft uitleggen, want die denken dat iedereen nu wi-fi gebruikt en geen bekabeld meer .Wat is de bedoeling van Microsoft ? Alles In The Cloud !
 
Dat kan voor een deel best zijn maar ik kan me niet voorstellen dat het met bedraad netwerk niet zou kunnen.
 
Ach, alle bedrijven en instellingen die met Windows werken zijn bedraad......

En hier ook waar het prima werkt.

Bij instellingen, Ethernet en rechts bij de geavanceerde opties staat het ook goed?
 
Ik moet iets toegeven :blush::blush::blush:Omdat je voor ieder gebruikersaccount de instellingen voor het netwerk moet specificeren voor zowel openbaar als voor particulier als ook netwerkdetectie ben ik daar de mist ingegaan.....

De ene keer logde ik in met mijn administrator account en dan weer met mijn gebruikersaccount op beide PC's. Ik raakte compleet in de war. Kwam er per toeval achter.

Het is nu al voor een groot deel opgelost maar nog niet helemaal.

Op PC1 kan ik het complete netwerk zien wat ik heb gedeeld in de diverse mappen op zowel PC1 als ook op PC2. Op PC2 kan ik nu ook PC1 zien maar als ik daar op klik dan krijg ik "Geen toegang tot \\WIN10PC"

Foutcode 0x80070035
Kan het netwerkpad niet vinden.

Ik ben er bijna maar nog niet helemaal. Suggesties hoe dit op te lossen? Laat weten svp!
 
SMB1 staat ingeschakeld bij de Windows onderdelen?
 
Ik heb het zojuist voor elkaar gekregen maar wel heel raar................. Ik klikte op een gegeven moment net onder de gedeelde map in de verkenner en toen kwam de gedeelde map wel naar voren.... Het is nu opgelost maar wat een ongelooflijk gedoe. Dank voor de support.
 
Het is echt een ramp om tussen 2 Windows 10 PC's bestanden te delen. Het lijkt zo makkelijk en ik doe precies wat er gezegd word maar nu lukt het weer niet..... Het meeste word wel gewoon gezien.

Ik kan van PC1 naar PC2 alles zien, De naam van de PC inclusief de gedeelde mappen en ik kan de bestanden binnen die mappen ook benaderen.

Echter, van PC2 naar PC1 zie ik de naam van PC1, ook zie ik de gedeelde mappen maar op het moment dat ik op de map klik krijg ik een melding van "Geen toegang tot \\WIN10-groot\share_groot.

Ik heb de machtiging ook gegeven, heb exact hetzelfde gedaan op de andere PC (1) en daar kan ik wel alles benaderen.
 
Hoi hoi, dank voor je niet aflatende hulp, word zeer gewaardeerd. Dat bericht in de link van Microsoft, daar kom ik niet verder mee, al tig keer geprobeerd. Het blijft gewoon erg vreemd. Zeker omdat ik wel vanaf PC1 alles kan zien en ook benaderen (!) van PC2, dus ook de bestanden. Omgekeerd zie ik dus vanaf PC2 wel PC1 inclusief de shares maar is het niet te benaderen en de manier van delen en machtigingen toekennen heb ik op beide PC's hetzelfde gedaan. Vreemd dat het dus wel allemaal goed gaat vanaf PC1 maar niet vanaf PC2. Beiden W10 home en 64 bits.

Wat betreft dat SMB1 verhaal. Zie plaatje. Er staan drie checkboxen waarvan de eerste 2 zijn aangevinkt. Op beide PC's heb ik dezelfde aangevinkte onderdelen aangevinkt staan. Neem aan dat de eerste dan uit moet. En hoe zit het de tweede en derde. Op beide PC's aanzetten? Heel graag weer je reactie. Het zal me lukken en het was al eerder gelukt maar helaas door een of andere update of whatever krijg ik het niet meer voor elkaar. Er zijn er meer in de wereld die elke keer maar weer problemen hier mee hebben. Gelukkig ben ik niet de enige, er is zat te vinden op Internet.
 

Bijlagen

  • SMB1.png
    SMB1.png
    33,5 KB · Weergaven: 1
Services - HomeGroupListener en HomeGroup Provider
Stel beide desnoods op Automatisch in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan