• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Netwerk verbeteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

fabber

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2011
Berichten
655
Waarderingsscore
0
Hoi allemaal,

Na al een aantal keer hier voortreffelijk geholpen te zijn, hoop ik dat dit ook deze keer weer lukt.

Het zit namelijk zo, zo nu en dan is het internet wat ik via het netwerk 'binnenkrijg' ongelofelijk traag. Waar dit precies door komt durf ik niet te zeggen, mogelijk door het verkeerde gebruik of de verkeerde instellingen van de apparatuur? Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Voorlopig hebben wij in de meterkast een Ziggo-modem staan met een wifi-netwerk, daarop aangesloten staat op de 1e verdieping een router (TP-Link Archer C5).

Mochten jullie nog meer info nodig hebben dan geef ik deze graag. Anders hoor ik graag mogelijke oplossingen hiervoor.

Mvg,
 
Wordt de TP-Link ook voor wifi gebruikt?
Anders kun je beter het modem op bridgemode zetten en dan de wifi van de TP-Link ook voor beneden gebruiken.
Ik heb zelf een Ziggo abonnement waarvan modem op bridgemode staat met een Sitecom er achter en ervaar een veel stabieler wifi dan via het Ziggo modem.
 
Als je een Speedtest doet welke snelheid krijg je dan? En komt die overeen met de snelheid die je zou moeten halen?
 
Ziggo modem herstarten heb ik al zo vaak gedaan, maar uiteindelijk levert dat structureel geen resultaat op.

Als ik het goed begrijp heb ik de stappen die omschreven worden in 'twee routers in een netwerk' al gevolg bij één van mijn vorige topics (Router vervangen)

Ik heb het abonnement Z2 bij Ziggo, wat zou moeten resulteren in een 150Mb/s downloadsnelheid en 15Mb/s uploadsnelheid.

Het modem en de router worden nu beide voor wifi gebruikt. Als het de oplossing is om de wifi-modus van het modem uit te zetten dan is dat een optie, alleen wil ik daarvoor zeker weten dat daar het probleem ligt. Over het algemeen zit ik juist op de wifi van de TP-Link en is die voornamelijk traag en gaat het niet om de wifi van het modem.

Zojuist een speedtest gedaan met mijn laptop op meerdere plekken in het huis.
Dit gaf het volgende resultaat via de TP-Link router:
Down: 27,83 Up: 15,48 (Zolder)
Down: 66,21 Up: 15,58 (1e Verdieping)
Down: 64,86 Up: 15,42 (Begane Grond)

Via het modem:
Down: 8,52 Up: 1,76 (Zolder)
Down: 30,54 Up: 15,50 (1e Verdieping)
Down: 40,30 Up: 15,54 (Begane Grond)

Zoals je ziet komt dat niet echt overeen met de beloofde snelheden van 150Mb/s en 15Mb/s, zeker het verval bij de TP-Link Router tussen de 1e verdieping (waar de Router staat) en de zolder vind ik opvallend.
 
Heb je het modem ook via het kleine gaatje gereset?
Daarom kun je beter bridge mode gebruiken.
Die zet de wifi van het modem uit. Zodat dit elkaar niet in de weg zit.
Dit zou je eens kunnen testen of dit beter werkt. Anders Ziggo bellen, want 15 mbit is te weinig op een 150 mbit pakket.
 
Wat houdt de bridge mode precies in?
Kan je mij misschien uitleggen hoe ik dat in kan stellen?
En maakt het daarbij verschil dat ik de stappen heb gevolgd zoals omschreven in 'twee routers in een netwerk'?
 
Collega Aarie25 omschreef het in een topic over de bridge modus netjes:

Dit verandert er in bridge-modus
  • Alle wifi-opties van het modem gaan uit.
  • De DHCP-server en NAT-instellingen vervallen.
  • De firewall schakelt uit.
  • Je kunt Wifispots niet meer gebruiken.
  • De LAN-aansluitingen 2 t/m 4 gaan uit.
------------ einde citaat hieronder mijn eigen bijdrage:

Wat er met de bridge modus dus gebeurt is dat het apparaat waar de internetlijn op binnenkomt een doorgeefluik wordt naar je eigen router. Die plaatst je er dan achter en daar stel je alles op in. Men gebruikt hem meestal omdat de eigen router beter werkt. Meer mogelijkheden heeft en je vrij bent in je keuze.

De door de provider geleverde apparaten zijn meestal super basic zonder goede mogelijkheden. Zeker wanneer je aan de gang wilt met port forwarding en dergelijke loop je vaak al tegen problemen aan.
 
Wat houdt de bridge mode precies in?
Kan je mij misschien uitleggen hoe ik dat in kan stellen?
En maakt het daarbij verschil dat ik de stappen heb gevolgd zoals omschreven in 'twee routers in een netwerk'?
Kom jij uit een Upc gebied?
Maar Ziggo kan dit ook voor jou doen.
Als je belt kunnen zij gelijk jou lijn controleren of die wel goed is. Dit i.v.m. traag internet.
 
Inderdaad opvallend te noemen. Wat voor apparaat heb jij als modem/router staan van Ziggo? En op welke wijze komt de verbinding binnen?

Als laatste ben ik het met Aarie25 eens Ziggo bellen voor een meting.
 
Die bridge modus klinkt interessant, omdat ik inderdaad het idee heb dat de twee draadloze netwerken elkaar storen.
Ben dus in de instellingen van het modem op zoek gegaan naar de bridge modus.
Hier had ik de optie om deze te enablen en te disablen, en daaronder een vak om het mac-adres in te vullen van het apparaat wat het dan zou overnemen. Maar geloof niet dat ik het goed heb gedaan, want hij zend nog steeds een draadloos signaal uit.

Ik kom niet uit een UPC gebied, al jarenlang Ziggo hier.
Ik heb een Ubee als modem van Ziggo.
Wat bedoel je met op welke wijze komt de verbinding binnen? Zijn er andere manieren dan via een gewone kabel...?

Wat misschien nog relevant is om te vertellen:
Het modem en de router zijn bedraad op elkaar aangesloten met een Cat5 kabel. Deze is eigenlijk niet te vervangen door een nieuwe omdat die door allerlei niet (meer) bereikbare bochten gaat. Dus misschien is die 60 Mb/s wel de max daardoor. Ik wil dan alleen wel het verval tussen de 1e verdieping en de zolder oplossen.
 
Dan kun je beter even Ziggo bellen.
Want alleen mensen uit het oude Upc gebied, kunnen zelf bridgemode aanzetten.
Controleer gelijk of de wifi dan uit gaat. Dit hoort automatisch te gebeuren, maar dat gebeurd niet altijd. Dit kan Ziggo ook uitzetten
Een cat 5 kabel is voldoende, want die kan net als een cat6 tot 1000 mbit. Maar is hij wel geïsoleerd?
 
Je moet er inderdaad voor zorgen dat de modem (die je in Bridge modus wilt zetten) met de kabel is verbonden met je router. Let op dat je de kabel in de Wan poort van de modem en van de router stopt. Soms zijn die een andere kleur.

Is er geen specifieke WAN poort? Dan moet je kiezen voor LAN 1. Dat is belangrijk want bij je modem worden de andere poorten uitgeschakeld!

Je kan de bridge modes zelf activeren. Wel moet je eerst handmatig de Wifi en de DHCP uitschakelen.
Als je Ziggo ervoor belt dan moet je het als nog zelf controleren.

Bij mij hebben ze het pas ook gedaan (ik dacht lekker makkelijk ik had ze toch aan de telefoon. Ze hadden alles uitgeschakeld zoals het hoort maar waren vergeten de Bridge modus te activeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan