• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Netwerk via de ouderwetse manier

Status
Niet open voor verdere reacties.

perloc

Enthousiast
Lid geworden
27 jan 2014
Berichten
2.224
Waarderingsscore
3
Het opzetten van een netwerk blijft me intrigeren, temeer daar de uitgebreide discussie over mijn problemen een netwerk te realiseren, waarvan een draadje in dit forum, op niets is uitgelopen.. Daarin was eenmaal sprake meen ik, als terloops, een netwerk op te zetten via de ouderwetse manier, dus zonder een workgroup aanmaak. Ik heb dit ook op andere sites gezien. Maar geen uitleg daarvan!!
Kan iemand mij uitleggen wat die ouderwetse manier inhoud, dus hoe je die realiseert?
In het verleden heb ik diverse keren een netwerk gehad tussen winXP computers. Dat lukte toen nog wel zonder al te grote problemen.
Hier stuit ik steeds op termen als "Netwerk opzetten tussen twee Win7 computers" en "Op deze computer is geen netwerk mogelijk" (En dat in het Engels). Het lijkt erop dat Win7 alleen maar een netwerk kan realiseren tussen gelijke broeders. Ik moet een neywerk hebben tussen een Win7 en een Win10. Is dat wel/niet mogelijk? Dus Win7 moet een map kunnen lezen en schrijven op de Win10
Wie wil hier zijn schouders eens onder zetten.
perloc
 
Kan iemand mij uitleggen wat die ouderwetse manier inhoud, dus hoe je die realiseert?

Wat bedoel jij met de ouderwetse manier ? Met de ouderwetse manier versta ik een bekabeld thuisnetwerk .
De hedendaagse manier is draadloos (wifi) maar kan in combinatie met bekabeld .
Zonder workgroup ? Dat is dus zonder werk of thuisgroep , rechtstreeks met elkaar verbinden via de router .Dat werkt ook maar moet je iets weten van rechten en machtigingen .
 
Swaken: "Dat is dus zonder werk of thuisgroep , rechtstreeks met elkaar verbinden via de router". Daar zeg je het!! waar ik naar op zoek ben. Is dat niet de ouderwetse manier?
Hoe doe je dat?
En de moeilijke, en voor mij tot nu onmogelijke manier is via een NNNNNetwerk. Dat laat ik aan de netwerk manager over!
perloc
 
@perloc ,inderdaad dat is de ouderwetse manier zoals het in windows xp was . De computer die je ging delen moest je jou in Windows XP aanmelden als beheerder van de computer , en dat kon dan windows op te starten in veilige modus en aan te melden met het administrators account . Niet vergelijken met een gebruiker met administratorsrechten . Een gebruiker met administratorsrechten kan nog altijd niet de computer beheren maar kunnen wel de rechten overgedragen worden naar een gebruiker met een administratorsaccount .
Lees hier meer .
https://support.microsoft.com/nl-be...ownership-of-a-file-or-a-folder-in-windows-xp

En deze werkwijze kan ook nog altijd uitgevoerd worden op latere windows systemen na XP . Men moet zich dan aanmelden als computerbeheerder (verborgen administratorsaccount) , en rechten en permissies schenken aan andere computers in het netwerk .
 
Tja, die link gaat over WinXP. Als ik al grote problemen heb met een site waarin een beschrijving voor deze Win7 laptop, die weer geheel anders is dan de Win7 waar ik mee tob, dan weet ik wel hoe dit uitpakt.
Ik heb talloze malen meegemaakt dat er een menu is om iets in te stellen en dat dan vastliep omdat een item niet, of heel anders is dan het systeem waar ik mee werk. Win 7 is vaak bij lange na niet Win7.
Dus de ouderwetse manier is ook niet zo eenvoudig. Als ik al lees "... opstarten in de veilige modus..." dan weet ik het wel. Dat is ook onwerkbaar.
perloc
P.s. waar is de tijd dat ik zomaar verbinding kon maken met een andere computer!!
 
In windows xp kon je jou aanmelden met het verborgen adlinistratorsaccount , het account met de hoogste rechten waarmee je het systeem beheert .
In Windows 7 lukt dit niet meer en moet je het administratorsaccount activeren en hiermee dan annmelden op de computer . Hiermee ga je dan het systeem beheren en kun je beheerdersrechten overdragen en machtigingen instellen .
Om het verborgen administratorsaccount te activeren .


1. Klik linksonderaan op de windows Startknop en type cmd in het zoekvak.
Rechtslik in de lijst met resultaten met de rechtermuisknop op cmd en klik op Als administrator uitvoeren.
2. Typ net user administrator /active:yes bij de opdrachtprompt en druk op Enter.

Type hierna Exit en laat de computer opnieuw opstarten .
Je zal nu zien dat het verborgen administratorsaccount zichtbaar is . Als dit nog niet beveiligd is met een wachtwoord , doe dit dan . Onthou dit wachtwoord , schrijf het ergens op en leg het ergens goed weg .

Om het terug te verbergen .
Typ net user administrator /active:no bij de opdrachtprompt en druk op Enter

Lees dit eens goed door .
https://support.microsoft.com/nl-be...rors-when-you-access-or-work-with-files-and-f
 
Nadat ik die opdracht "net user..." heb uitgevoerd kreeg ik een lijsi van het gebruik van dit commando. username, password, options etcetera.
Ik heb de "exit" gegeven, maar niet de boot. Mijn laptop is op de achtergrond al uren bezig met iets anders. Als ik dat onderbreek heeft ie uren voor niets staan te werken.... Dus dat wordt morgenvroeg.
En waar wordt dat verborgen adm. account zichtbaar? Ergens in control panel?
Er zijn twee manieren: òf 1 een stappenplan. òf 2. ik moet begrijpen wat ik doe.
Ik begrijp het nog niet en er is geen stappenplan.

Ik heb ook de link geopend en doorgelezen.
De header luidt: "toegang geweigerd ......" Bij mij worden geen mappen of files (meer) geweigerd!! Alles opent.
Er wordt alleen maar toegang geweigerd (in het verleden) om de shared map te openen op de Win10 laptop vanuit deze Win7 laptop.
perloc
 
Swaken: Ik gebruikte een eigen account, zover ik me herinner. Geen MS account.
"Met toegang geweigerd , word bedoelt dat je de map(pen) wel ziet maar je geen machtigingen hebt om de inhoud van de map te lezen of naar de map te schrijven ."
Precies!! Access denied.
Op beide computers waren 2 gedeelde mappen te zien, de eigen map en de map over het netwerk
Van Win10 had ik het zover dat hij wel de map op de Win7 kon openen, maar van de Win7 heb ik nooit de map op de Win10 kunnen openen: access denied. En dat had ik juist nodig.

Beide links gaan over Win10. Maar het probleem zit erin dat ik een map in win10 niet kan openen. Dus zit het probleem dan niet in de Win7 ?
Desondanks, (ik zal er maar nog meer uren in steken, er zit al meer dan 100 uur in!) zal ik Win10 bij gelegenheid eens gaan instellen. Ik heb namelijk nog meer tedoen.
Ik kon terug hierop....
Alvast bedankt!!
perloc
 
Tja, Swaken, je bent van goede wil, maar de link die je hebt gestuurd is allang gesneden koek voor me. Het is geen kwestie van mappen delen. De mappen wederzijds zijn met alle vinkjes read/write enzovoort aangevinkt. Dus dat is het niet.
Zo kom ik niet verder. Als je nu nog steeds niet begrijpt wat ik bedoel met
"Kan iemand mij uitleggen wat die ouderwetse manier inhoud, dus hoe je die realiseert?"
Dan ben ik aan het einde. Welbedankt.
Dit draadje kan gesloten.
perloc
 
Zo kom ik niet verder. Als je nu nog steeds niet begrijpt wat ik bedoel met
"Kan iemand mij uitleggen wat die ouderwetse manier inhoud, dus hoe je die realiseert?"

ik begrijp maar al te goed wat je bedoelt . Heb je ook "Geavancanceerd delen" gelezen .
Bij geavanceerd delen , ga je computers en gebruikers machtigingen geven en hier moet je zeer goed opletten met wat je bezig bent .
Je deelt de windows 10 computer in het netwerk . Geavanceerd delen ga je de rechten en machtigingen geven aan gebruikers van de Windows7 computer .
Als je daar aan Iedereen machtigingen geeft , betekent dan ook iedereen , ook het gastaccount als dat geactiveerd is .
https://www.pcleek.com/tips/tips-voor-windows/569-harde-schijf-of-partitie-delen-in-netwerk

Het dialoogvenster: Gebruikers of groepen selecteren verschijnt. Klik op: Geavanceerd.
 
De ouderwetse manier... Zoals jij die omschrijft is eigenlijk de manier waarop het zou moeten. de Workgroup (te schrijven als WORKGROUP) is eigenlijk een vergemakkelijkte manier om een netwerk op te zetten. Je zou ze allemaal moeten verbinden in dezelfde IP Range en dan gedeelde mappen maken.

Waar begin ik dan. Met het controleren of je alle apparaten die je met elkaar wilt verbinden van A naar B en van B naar A kan pingen. Lukt dat dan ben je al een heel eind.
 
Tja, Swaken, je bent van goede wil, maar de link die je hebt gestuurd is allang gesneden koek voor me. Het is geen kwestie van mappen delen. De mappen wederzijds zijn met alle vinkjes read/write enzovoort aangevinkt. Dus dat is het niet.
Zo kom ik niet verder. Als je nu nog steeds niet begrijpt wat ik bedoel met
"Kan iemand mij uitleggen wat die ouderwetse manier inhoud, dus hoe je die realiseert?"
dan ben ik aan het einde. Welbedankt.
Dit draadje kan gesloten.
perloc
 
Ik heb je een tip gegeven is dit een teken dat je ook daar niets meer mee gaat doen?
 
Swaken: met deze link die je gaf:
https://www.schoonepc.nl/windows10/werken_met_gebruikersaccounts.html
komt ergen aan het begin dit voor:
"....met een ‘ouderwets’ lokaal gebruikersaccount te werken....".

Rubensky: Ik wil het voorlopig maar een tijd laten rusten. Ik word teveel opgehouden door dit gedoe.
Vroeger werden vragen beantwoord met een instructie/oplossing. Die tijd is voorbij: tegenwoordig worden vragen beantwoord met een link naar het Internet.
Ik kan zelf ook heel goed zoeken op Internet. En het voordeel is dan dat een link in het Engels is, zoals op mijn systeem.
Dus sluiten maar dit draadje.
Welbedankt voor de antwoorden.
MVG perlo
 
OK, als ik het niet begrijp .
Het gaat hem niet om wat je gaat delen want dat is al aangevinkt .
Het gaat er hem om , met welke computers in het netwerk en gebruikers je gaat delen in het netwerk welke rechten ze krijgen voor de gedeelde mappen .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan