• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Netwerk

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ammar
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Ammar

Gast
Hallo beste forumleden,

Al geruime tijd deel ik thuis de internetverbinding(Kabel) door middel van een hub/splitter.
Ik heb hierbij bijna nooit problemen ondervonden, alle computers zijn voorzien van internet maar zien elkaar niet. In bijna alle handleidingen wordt gesproken over de routers maar daarvan ben ik niet in het bezit. Is een router noodzakelijk voor deze doeleinden?(onder andere de printer en bestanden delen) Als dit kan met hub/splitter, kan iemand mij dan een gedetailleerde beschrijving geven van hoe het dan in zijn werk gaat? Ik ben alom bekend met computers, maar heb hier geen ervaring mee.

Ik hoop iemand van jullie wel,
Alvast bedankt.

Ammar.

PS: heeft iemand misschien een goede oplossing om kabel mooi weg te werken? Draadloos is geen optie

Ik heb de handleiding enz. niet meer van de hub, maar volgens mij was het adres daarvan: 192.168.2.1 wanneer ik dat intyp in mijn browser krijg ik : 'de pagina kan niet worden weergegeven...'

Het gaat trouwens om een sweex hub-je.

Mvg.

Volgens mij moet die 2 een 0 zijn. kijk anders ook eens op deze site van Nano klik hier alles over netwerken hubs/switches/routers

vroeger kon je nog wel je internet verdelen met een hubje/switch. Tegenwoordig zijn de ISP's (internet service providers) daar tegen geweerd, en word er maar 1 IP adress van de DCHP server van de ISP weg gegeven. De oplossing hiervoor is idd een Routertje. Daarbij is het configureren van een netwerkje met behulp van een routertje makkelijker dan met een hubje. (je moet immer er rekening mee houden dat met een hub er ook mensen van het internet op jou netwerk kunnen komen)

Je kan dit wel doen doormiddel van een combinatie van TCP/IP en NetBUI te gebruiken.. maar das een ander verhaal.. Damnz, ik laat me nu een beetje te ver gaan.

Ik denk idd dat je met een routertje het slimste af ben.

Succes.

PS: die site die frankw opgeeft is zeker wel goed :P

Bedankt voor de reacties.

Maar even voor de duidelijkheid: Op alle computers kan gebruik worden gemaakt van het internet, dat is ook niet het probleem..

Maar ik wil bestanden en de printer sharen..

Volgens 'uitvoeren' en dan nog wat moet adres van de router 192.168.2.1 zijn en dat werkt dus niet.

Ik hoop op reacties.

PS: de hub die ik nu heb, heb ik mooi weggewerkt dus die wil ik liever niet vervangen...

ow oke.. dan had ik je in eerste instantie helemaal verkeerd begrepen :blink:

Zou je mischien op kunnen geven welke IP addressen er voor de computers gebruikt worden. Aan de hand daarvan kan ik zien wat je moet doen.

thx

PS: je heb toch helemaal geen router staan.. alleen een heb toch ?

ff kijken...

Hier op m'n laptop heb ik als IP: 62.195.190.112
als subnetmasker: 255.255.255.0 (toegekend door DHCP)
Ik post de andere IP's straks nog ff

Mvg

PS: ik heb alleen een hub op dit moment en internet via chello btw

IP PC 2: 80.56.214.12
Subnetmask : 255.255.255.0 (toegekend door DHCP)
Standaard gateway: 80.56.214.1

Straks nog eentje...

jep.. dat dacht ik al.

Je idd wel een netwerkje opzetten. doe hiervoor het volgende.

1.) Installeer op allebij de PC's het netbui protocol. (dit doe je voor bij de eigenschappen van je local area connections)

2.) Bij je network connections doe je het volgende.. ga naar advanced -> zet daar file and printer sharing voor tcp/ip uit (voor netbui moet je um aan laten staan) en zet netbui boven aan in de lijst.

met deze stappen zou je netwerk moeten werken.

succes :)

heel erg bedankt voor de reacties...

maar moet ik netbui vanaf de CD installeren?

Ik heb het effe opgezocht :

NetBEUI (NBF) is a non-routable protocol suitable for small networks.
Support for this protocol in Microsoft Windows has been discontinued.
If you are instructed by the Product Support Personnel to install this protocol
as a temporary measure, follow the instructions below.

Installation instructions for NetBEUI protocol on Windows XP and Windows 2002.

* copy nbf.sys into the %SYSTEMROOT%\SYSTEM32\DRIVERS\ directory
* copy netnbf.inf into the %SYSTEMROOT%\INF\ directory
* open network connection properties and use "Install..." button to add NetBEUI protocol

De files die je eerst moet coieeren staan in cd_rom:\VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI

%systemroot% is je c:\windows\system32

succes

Inmiddels heb ik het protocol geiinstalleerd alleen kan ik zijn er geen eigenschappen die ik kan veranderen en als ik tcp/ip uitschakel en netbui alleen laat werken heb ik geen internetverbinding.

Mvg.

daar moet je zijn :P

advanced.jpg

@Ammar

De hub die je hebt, doet waarschijnlijk niets anders dan de computers met elkaar verbinden. Voor de rest heeft de hub geen functie en zul je ook geen resultaat krijgen als je 192.168.0.1 invult.
Wanneer je een router hebt, dan kun je dat wel. De router is namelijk het medium dat inbelt, en de rest van de computers maken gebruik van die verbinding.

Als je je hub wilt houden, kun je altijd een router n een hub in je netwerk plaatsen.

Ik weet niet hoe je aan die ip-adressen komt, maar ik zou eerst zorgen dat ze in dezelfde range zitten.

(dus het 255.255.255 - gedeelte moet overeenkomen)

Bijv:

80 . 100 . 50 . 10
90 . 101 . 90 . 10
255. 255. 255. 0

is niet gelijk, maar

192.168.1. 14
192.168.1. 15
255.255.255. 0
zien elkaar wel!

(De 0 geeft het host-gedeelte)
Lees anders de sticky maar eens hierboven over het gebruik van ip-adressen.
(geschreven door een of andere genie XP)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan