• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Netwerkverbinding weg na verwijderen VPN

Status
Niet open voor verdere reacties.

xypelair

Vaak hier
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
829
Waarderingsscore
2
Xubuntu 20.04
Op normale manier een VPN server verwijderd. Nu krijg ik geen verbinding meer met het internet.
Wie kan mij met raad helpen? B.v.d.
 
Voer in de terminal "ifconfig eth0" uit als het om een bekabeld netwerk gaat en anders "ifconfig wlan0" en post hier eens een screenshot.
Het zou kunnen dat de netwerkinstellingen nog via de VPN gerouteerd worden wat nu dus niet meer werkt.
 
In beide gevallen krijg ik: "error fetching interface information: Device not found"
 
Voer eens "ifconfig -a" uit en post hier de screenshot daarvan.
Die melding geeft namelijk aan dat er geen netwerkadapter(s) worden gevonden.
 
Als dat niet werkt, dan probeer eens dit commando:
ip a

Voor een of andere reden is men ifconfig aan het uitfaseren en laat ifconfig -a niet altijd meer alle ip adressen/devices zien, ronduit belachelijk maar oke.
In dat geval dus voor de zekerheid bovengenoemd commando eens gebruiken.
 
Goed, ik heb van beide commando,s de antwoorden en uitgeprint. Maar heb een probleem om ze naar deze werkende laptop te krijgen. De defecte PC kan natuurlijk niet op internet komen en deze laptop heeft weer problemen om contact te krijgen met de scanner. Zul je altijd zien, alle ongelukkenn tegelijk.
Misschien kunnen jullie aangeven waar naar gekeken moet worden, dan kan ik dat doorgeven aan jullie.
 
Nee, ik bedoelde niet de commando,s , maar wat de terminal daarna opgeeft.
 
We willen eigenlijk alles zien wat daar staat. Kun je niet met je telefoon een foto maken, op de PC zetten en op die manier hier posten?
 
Ja bijvoorbeeld of gewoon aangeven of die wel alle adapters ziet met de juiste ip adressen of niet.
Maar screenshot (bijv. foto) is inderdaad een stuk handiger.
 
Eindelijk een print kunnen maken. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
 

Bijlagen

  • IMG_20210809_095914.jpg
    IMG_20210809_095914.jpg
    195,1 KB · Weergaven: 25
Nog een print , Na de ip a in terminal.
 

Bijlagen

  • IMG_20210809_102059.jpg
    IMG_20210809_102059.jpg
    153,6 KB · Weergaven: 23
Deze print wellicht duidelijker.
 

Bijlagen

  • IMG_20210809_112922.jpg
    IMG_20210809_112922.jpg
    172,7 KB · Weergaven: 23
De tweede was het beste aangezien ip a het duidelijk aangeeft.

Het blijkt dat jouw netwerkkaart (enp2s0) geen ip adres krijgt van je modem/router.
Dat kan veel oorzaken hebben. Misschien werkt dhclient niet of is er iets anders aan de hand.

Aangezien ik zelf nooit een vpn server gedraaid (en weggehaald) heb, heeft renier misschien wel een idee hoe dat te fixen met de netwerkkaart.
 
Krijg dus het vermoeden dat de computer in het modem (Experia Box V10 van KPN) geen IP adres krijgt.
Iets ataat hierin niet goed ingesteld. Wie kan mij helpen om dit te controleren?
 
Krijg telkens het bericht vanuit de netwerkmanager "verbinding verbroken". Dit zou dus betekenen dat geprobeerd wordt omte verbinden.
 
Krijg dus het vermoeden dat de computer in het modem (Experia Box V10 van KPN) geen IP adres krijgt.
Dat is een meer eenvoudige versie van wat ik schreef.

Ik weet niet of het commando:
service dhclient restart
iets laat zien, eventueel in de logfiles.

Anders dit eens proberen:
sudo apt-get install netplug
en dan eens herstarten.
 
Je krijgt geen IP-adres op adapter "enp2s0". "lo" is het loopback adres, daar hoeven we verder niet naar te kijken.
Probeer eerst wat @Black Tiger zegt. Mocht je dan nog geen ip-adres krijgen probeer onderstaande.

Voer de 2 onderstaande commando's eens uit.

1. sudo dhclient -r (hiermee laten we het huidige ip-adres los)
2. sudo dhclient (hiermee vragen we een ip-adres aan bij de router)
 
service dhclientrestart-----failed to restart
Ook bij sudo apt-get install netplug-----er moeten archieven opgehaald worden
Dit gaat natuurlijk niet, kan niet op internet komen.
Kreeg in terminal het advies om apt-get update uit te voeren met olgende antwoord:
kan bestand /var/lib/apt/lists/lock niet openen
kan map /var/lib/apt/lists niet vergrendelen
probleem bij het ontkoppelen van bestand /var/cache/apt/pkgcache-bin - RemoveCaches
 
Dat je geen apt-update kan doen is inderdaad logisch.
Heb je de twee commando's van mij al geprobeerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan