• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Niet toegestane wijzigingen geblokkeerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaikhebeenvraag

Bekend gezicht
Lid geworden
13 sep 2016
Berichten
149
Waarderingsscore
1
Goedemiddag,

Op deze mooie maandagmiddag heb ik een vraagje over een melding die ik nu al tijden krijg.
Het gaat om de volgende: Niet toegestane wijzigingen geblokkeerd.
Gecontroleerde mappentoegang heeft: C:prog CCleaner64 exe niet toegestaan het geheugen te wijzigen.

Als bijlage heb ik deze melding toegevoegd.
Nu begrijp ik dat het om iets is van Ccleaner, dus ben ik naar de eigenschappen gegaan va Ccleaner.
Helaas kan ik hier nergens vinden dat er het programma toegang heeft tot het geheugen. Ik heb ook hier een screenshot van bijgesloten.

Wie kan me verder helpen? Kijk ik wel bij de juiste plek op mn pc?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes.
 

Bijlagen

  • gtee.png
    gtee.png
    39,3 KB · Weergaven: 12
  • rte.png
    rte.png
    45,6 KB · Weergaven: 11
Start CCleaner is met administrator rechten.
 
Nee, je kijkt niet op de juiste plek...

En je bent ook vergeten te vermelden of jij Windows 10 of Windows 11 gebruikt. Dat maakt ook uit.

Laten we uitgaan van Windows 10. Jij hebt "Gecontroleerde mappentoegang" (in het Engels: Controlled folder access) ingeschakeld. Dat is een functie van Windows Defender. Daardoor wordt een groot aantal van de mappen die jij het meest gebruikt standaard beveiligd. Dit betekent dat inhoud in een van deze mappen niet kan worden geopend of gewijzigd door onbekende of niet-vertrouwde apps.
De waarschuwing die je laat zien is afkomstig van Gecontroleerde mappentoegang. De app CCleaner wordt niet vertrouwd en krijgt daarom geen toegang tot de standaard beveiligde mappen.

Zelf heb ik Gecontroleerde mappentoegang uitgeschakeld op mijn Windows 11 pc. (Op mijn Windows 10 pc maak ik gebruik van een ander antivirusprogramma dan Defender, zodat daar helemaal geen sprake is van Gecontroleerde mappentoegang).

Uitschakelen van gecontroleerde mappentoegang zorgt ervoor dat je computer minder goed beschermd is.
Je kunt gecontroleerde mappentoegang daarom ook ingeschakeld laten, maar CCleaner toegang verlenen tot de beschermde mappen.
En dat doe je dan zo:
Selecteer Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows-beveiliging > Virus- en bedreigingsbeveiliging.
Selecteer onder Instellingen voor virus- en bedreigingsbeveiliging de optie Instellingen beheren.
Selecteer onder Gecontroleerde mappentoegang de optie Gecontroleerde mappentoegang beheren.
Selecteer een app toestaan via controlled folder acces
Selecteer een toegestane app toevoegen (ge krijgt dan 2 keuzes , door apps bladeren of onlangs geblokkeerde apps) als hij niet onder de laatste genoemde staat , kies je bladeren ) maar hij zal der wél tussen staan normaal
Bron: gecontroleerde mappentoegang-opgelost SeniorenNet - Website voor de actieve 50-plusser
 
Bij mij werkt het Office programma niet als de map Documenten "beschermd" wordt.
 
Het gaat om de volgende: Niet toegestane wijzigingen geblokkeerd.
Gecontroleerde mappentoegang heeft: C:prog CCleaner64 exe niet toegestaan het geheugen te wijzigen.
Vaak krijg je deze melding als je CCleaner installeert. Ik gebruik CCleaner alleen als er een upgrade is geweest om bepaalde programma's te verwijderen. Deze melding krijg ik dan ook te zien, maar ik trek mij er niks van aan, want CCleaner doet zijn werk toch zoals ik dat wil.
 
Super. Hartstikke bedankt voor het meedenken. Fijn dat ik nu ook weet waar ik moet kijken, als ik wil veranderen. Hopelijk blijft de melding nu weg. :)
:kissing:
 
Mooi, ik zal het topic als opgelost markeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan