• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuw DOS voor Windows98(se)

Status
Niet open voor verdere reacties.
W

willem1940

Gast
Op de ene of andere manier kwam er een nieuw(er) DOS in de basis van mijn W98SE; misschien via Windows Update, misschien via een tweak-achtig prog.

Het ergert mij alleen dat ik niet weet hoe het er in kwam want gesteld dat ik mijn c-schijf opnieuw zou moeten formatten om opnieuw te beginnen met installeren: WAAR kwam dat nieuwe DOS vandaan?

Effecten:

- oud max iets beneden 16MB per partitie, anders overgeslagen in schijfcontrole en defragmentatie; nieuw: partitie-grootte onbelangrijk.

- oud: bios/dos-combinatie: max 5 partities totaal; nieuw: 7 partities perfect handelbaar, ook in : "Windows onderhoud" module.

Het enige dat mij dwarszit is, dat als ik ooit mijn c-schijf moet formatteren, ik geen backup weet te zitten voor dit Verbeterd DOS, aangepast aan de BIOS-typen die in de W98-tijd nog niet bestonden.

Doorziet iemand dit?
 
Laatst bewerkt:
Is het echt een nieuwe dos, in plaats van de oude dos of een 2e soort dos. heb al gezocht maar voorzover ik weet zijn er al lange tijd geen nieuwe updates meer voor win 98, want de ondersteuining voor win 98 was gestopt. Dus mss door een programma wat je hebt geprobeert/ gedownload.
 
frankw zei:
maar voorzover ik weet zijn er al lange tijd geen nieuwe updates meer voor win 98, want de ondersteuining voor win 98 was gestopt. .

is niet helemaal waar, mn server die op w98se draait geeft zo af en toe toch een essentiele update aan van de microsoft site,, komt maar weinig voor maar zo af en toe is er wel wat,,, en niet alleen voor IE of mediaplayer maar ook beveiligingsupdates.
 
frankw zei:
Is het echt een nieuwe dos, in plaats van de oude dos of een 2e soort dos. heb al gezocht maar voorzover ik weet zijn er al lange tijd geen nieuwe updates meer voor win 98, want de ondersteuining voor win 98 was gestopt. Dus mss door een programma wat je hebt geprobeert/ gedownload.

Ja het moet echt een nieuw DOS zijn want tijdens de opstart zie ik een verhaaltje dat een bepaald DOS niet wordt gevonden en daarom een ander DOS wordt geladen.

Bovendien: dit DOS sluit kennelijk op een totaal andere manier aan bij de zo te zien erg moderne BIOS want plotseling kan ik veel meer dan 5 partities zomaar controleren en defragmenteren onder W98SE en ook veel groter dan <16GB per stuk, wat hiervr echt niet ging.

Maar ik zou zo graag een installatie-progje voor zulk DOS achter de hand hebben want als er nu iets zodanig te pletter loopt dat ik Windows moet wegformatteren dan ben ik ook dit mooie DOS kwijt en zit ik weer met de oude ellende.
 
ik kon wel een dos7.10 vinden,,

ik weet niet of dat een latere is die jij bedoelt? maar ik probeer m binnen te vissen voor je als je m zou willen hebben.
 
Kijk eens als je opstart of je op de pause knop kan drukken op je toetsenbord rechtsbovenaan. Soms lukt het dan om even je beeld vast te zetetn om de tekst te kunnen lezen :)
 
Ik vermoed dat het nieuwe DOS werd binnengebracht door een progje ASMW Optimizer f door een ander dergelijk prog wat ik niet meer aan boord kan vinden dus misschien shareware was; in ieder geval iets wat mij door iemand op dit Forum ergens voor was aangeraden, tweaken ofzo en waar ik even mee gespeeld heb.

Er duikt nog zo een naam ergens in de opstart-regels op en na her-start zal ik die proberen snel genoeg te lezen en ook hier posten.

Hoe dan ook, zo'n progje moet zelf-installerend zijn want inbrengen met opdrachtregels of zo ligt mij totaal niet want dan doorzie ik onvoldoende wat ik aan het doen ben dus kan ik een eventuele fout ook nooit terugdraaien.
 
frankw zei:
Kijk eens als je opstart of je op de pause knop kan drukken op je toetsenbord rechtsbovenaan. Soms lukt het dan om even je beeld vast te zetetn om de tekst te kunnen lezen :)

Dank; ja, dat lukte.

Het prog dat ik "verdenk" heet Diskeeper van Executive Software, in Full Version inderdaad shareware.

Hoewel, dat DOS kan toch ook wel van ASMW PC Optimizer gekomen zijn die ik ook nog aan boord heb ...
 
Ik heb DOS 6.22 van MS-USA gedownload maar weet nog niet of ik het durf los te laten op Windows98se.
 
Stamt die niet uit de tijd van Windows 3.11 for workgroups?
Volgens mij is de dos versie van windows 98 zelf nieuwer en niet helemaal compatible. Ik kan me van die foutmeldingen 'verkeerde versie' herinneren toen ik met verschillende computers aan t rotzooien was. Was trouwens nog met Windows 95.
 
Zou ook weer niet teveel gaan experimenterne met oudere dos versies. Je kan ook eens kijken in je lijst met geinstalleerde software of je daar iets ziet staan, of eens je dos opzoeken op de computer en eens kijken bij de iegenschappen.
 
@willem ik heb die dos gevonden,,, versie 7.10 op cd als het klopt maar moet je zelf maar even kijken of het wat is

hier ff klikken
 
frankw zei:
Zou ook weer niet teveel gaan experimenterne met oudere dos versies.
Zeker niet met Fat32 op je schijven, want dat kan je je schijfinhoud kosten !
 
sjonnie zei:
@willem ik heb die dos gevonden,,, versie 7.10 op cd als het klopt maar moet je zelf maar even kijken of het wat is

hier ff klikken

Dank; ik zal er bij gelegenheid mee experimenteren ...

Overigens: zojuist ingezien dat de topic op zich achterhaald is want door terug te gaan naar 2 schijven (alleen maar "masters") en CD-dingen alleen maar als slaaf heb ik de nieuwe voordelen niet meer dus waarschijnlijk ligt het NIET aan DOS; zie mijn 3-schijven-topic onder Hardware.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan