• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuw en op zoek naar informatie aangaande omscholing.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reinier_S

Nieuw lid
Lid geworden
26 aug 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Geachte allen,
Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik serieus overweeg mij om te laten scholen en werkzaam te worden binnen de ICT. Ik hoop hier informatie te vinden en/of te ontvangen door degenen die mij willen helpen bij mijn zoektocht.
Ik ben als vader van 6 kinderen en met een leeftijd van 54 jaar werkzaam binnen de zorg. Als jonge man hield ik mij hobbymatig bezig met het programmeren. Eerst in BASIC en daarna in C. Echt wel een tijdje geleden want ik heb het hier over de MSX en Commodore Amiga computers. Omdat ik het werken in de zorg wel een beetje gezien heb zou ik graag het programmeren weer op willen pakken en na verloop van tijd mijn geld er mee willen verdienen.
Ook ethisch hacken, ICT beveiliging, testen en dergelijke hebben mijn interesse.
Gezien het feit dat ik er al een tijd uit ben vraag ik me af waar ik het beste mee kan beginnen. Ik presenteer mijzelf als een onbeschreven blad en vraag bij deze advies aan jullie over hoe het één en ander op te starten. Met andere woorden; hoe kan ik mijzelf het beste bekend maken met de wereld van de ICT.
Wellicht een lastig te beantwoorden en, voor mij sowieso, een best moeilijk te omschrijven vraag maar ik hoop toch dat het een beetje duidelijk is.
Alvast mijn hartelijke dank voor jullie overweldigende hoeveelheid aan info en tips ;)
Reinier
 
Ik ben afgestudeerd als econoom in 1995. Economie interesseerde mij echter niet om in te werken, dus ik ben daarna direct begonnen met solliciteren in de ICT, om op die wijze zoveel mogelijk informatie te vergaren over de in gebruik zijnde technologieёn. Destijds had je Oracle, Delphi, C++ Builder en SQL dus dat was waar ik me de meeste tijd mee bezig hield.

Sindsdien is er echter veel vernieuwing opgetreden in de ICT. Met name is er sinds 2004 een ontwikkeling gaande richting scripting. Bij scripting moet je denken aan PHP, ASP.NET, dus dynamische pagina's die gebruik maken van database informatie. Deze pagina's worden pas samengesteld door een server op het moment dat je de pagina aanvraagt.

Als je tegenwoordig wilt slagen in het vinden van vacatures in de ICT, zul je weer geheel nieuwe technologieёn tegenkomen, met name op scripting gebied. Veel gevraagd op dit moment zijn .NET ontwikkelaars, .NET MVC ontwikkelaars, Node.js/Express ontwikkelaars, React.js ontwikkelaars, en Vue.js ontwikkelaars. Het betreft hier allemaal scripting georiёnteerde programmeertalen. Al deze technologieёn/talen kunnen worden gebruikt binnen gratis beschikbare ontwikkelomgevingen (editors). Voor .NET heb je Visual Studio Community 2019, en voor de overige zojuist genoemde (Javascript gebaseerde) tools wordt vnl. Visual Studio Code gebruikt.

Alle hier genoemde scripting tools kunnen lokaal worden gedraaid op een desktop pc, vanuit de genoemde gratis beschikbare editors van Microsoft.

Vergis je echter niet in het niveau. Als je scripting gaat leren, kun je niet meteen instappen bij ASP.NET MVC bijvoorbeeld. Als voorkennis is dan aan te bevelen ASP.NET. De hiervoor gebruikte programmeertaal heet C#. Een ASP.NET-pagina kan behalve dynamische back-end (server) gegenereerde code ook front-end code bevatten, dit is eigenlijk zo bij iedere HTML-pagina. Je moet bij front-end code denken aan Javascript en jQuery, en ook bijvoorbeeld CSS.

Voor de genoemde Javascript gebaseerde tools (Node/Express, React en Vue) is als voorkennis vereist Javascript, SQL, jQuery, CSS, en kennis van een back-end generator zoals ASP.NET of ASP.NET MVC.

Voordat ik met ASP.NET begon was ik echter wel al bekend met PHP/MySQL. PHP is in principe te draaien op een lokaal webservertje op jouw pc, maar het kan een heel gedoe zijn om dit werkend te krijgen. Het makkelijkst is toch een goedkope betaalde hosting account te nemen zoals bijv. Vimexx. Op zo'n server kun je HTML/CSS/Javascript/PHP en MySQL draaien.
 
Om een beetje te kunnen hacken heb je kennis van talen nodig. Python, C, C++ C#. dus daar maar beginnen.
Van Python heb ik inmiddels de interpreter gedownload. C# is een afgeleide van C++ als ik het goed heb begrepen. Als ik C++ weer onder de knie heb volgt C# snel vanzelf lijkt me?
Ethisch hacken is vooralsnog ver van mijn bed ben ik wel achter. Ik zal eerst alles op moeten bouwen middels kennis en ervaring (lees scholing).

Kijk ook hier eens: Omscholen naar programmeur → Anno 2021 - Icttrainingen.nl.
Dat heb ik gedaan inmiddels. Ik denk dat ik hier mijn pad prima zal kunnen bewandelen.

Als je tegenwoordig wilt slagen in het vinden van vacatures in de ICT, zul je weer geheel nieuwe technologieёn tegenkomen, met name op scripting gebied.
Niet enkel dat. Ook op het vlak van terminologie is er nogal wat veranderd én toegenomen.
Ik ga maar beginnen met een comptia cursus om in ieder geval de basiskennis up to date te krijgen.
Van daaruit ka ik dan verder.

Dank voor jullie reactie. Het heeft alles wat inzichtelijker gemaakt.
 
Als je interesse uit gaat naar (ethisch) hacken, pentesten, security etc. is eigenlijk alleen Python zinnig. Zoals eerder genoemd is bijvoorbeeld Kali een grote jongen qua testen van security. Kali is een distributie welke voort komt van Debian. En Debian is weer de grootse distributie welke Python geïntegreerd heeft.

Daarbij heeft het sowieso weinig zin om een object georiënteerde taal aan te leren voor security testing. Even daar gelaten dat ik aanneem dat je niet als doel hebt om een op zichzelf staande security test tool te gaan schrijven. De dingen die je zelf zal schrijven zijn vaak scripts welke de input voor een (test)tool zullen vormen.

C, C++ en C# is sowieso een lukrake opmerking welke kant noch wal raakt. Deze 3 talen hebben letterlijk niets van doen met Linux en/of security (pen)testing.
 
Er wordt gezegd ook ethisch hacken. Dus eerst programmeren. Nu als we het over programmeren hebben dan hebben we het al snel over C C# en dergelijke. Vandaar mijn opmerking.
 
Er wordt gezegd ook ethisch hacken. Dus eerst programmeren. Nu als we het over programmeren hebben dan hebben we het al snel over C C# en dergelijke. Vandaar mijn opmerking.
Ik snap hem maar toch.. Binnen het onderwijs wordt ook vaak met een scripting language begonnen zoals Python i.p.v. object georiënteerde talen.

Iedereen moet uiteraard zelf weten waar ze mee beginnen maar talen zoals C, C++, C# zijn gewoon veel complexer met zaken als het reserveren van geheugen, pointers etc. Daarbij heb je er gewoon helemaal niets aan als je interesse bij ethisch hacken, ICT beveiliging en testen ligt.
 
Dat begrijp ik. Maar ik denk dat TS wel ver genoeg is om het verschil te bepalen tussen scripting talen en programmeertalen.
 
Hoe dan ook.... Ik heb me aangemeld voor het digipower traject. Complete omscholing vanaf de basis. Ik begin als een onbeschreven blad en daarnaast pak ik het C++ programmeren weer op. Gewoon omdat ik het leuk vind en dat is ook belangrijk :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan