• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Nieuw netwerk; geen Synology NAS meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

AG60

Nieuw lid
Lid geworden
27 mrt 2021
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Heb een eigen netwerk aangemaakt via mijn Deco wifi-boosters en heb daardoor meer bereik in alle delen van mijn woning. Ik ben dus niet gewijzigd van internet provider! Al mijn apparaten zie ik in mijn netwerk alleen mijn NAS kan ik niet meer via windows verkenner zien en benaderen. Uiteraard nog wel via internet Ip-adres. Maar via verkenner kan ik simpeler en snel bestanden verplaatsen van pc eo laptop naar de NAS en bestanden opslaan vanuit 'word' of 'excel' kan dus ook niet meer.
Hoe zet ik mijn NAS in dat zelfde netwerk?
 
Heb je al geprobeerd een nieuwe koppeling te maken in je computer? De bestaande even verwijderen en dan opnieuw toevoegen.
 
wat bedoel je met een nieuwe koppeling?
 
Laat ik vroeger beginnen. Op welke wijze heb je de NAS gekoppeld in de verkenner?
 
Destijds NAS aangesloten op router en via programma 'assistent' van Syologie geïnstalleerd
 
Huidige IP adres wel via internet te benaderen en in te loggen, maar via verkenner lukt niet (geen zoekresultaten)
 
De deco heeft een eigen netwerk gemaakt en omdat de nas nog steeds op de oude netwerk zit aangesloten, kan je computer hem niet meer vinden.

Het probleem is wel duidelijk, je hebt nu twee los van elkaar werkende netwerken gecreëerd. De nas zit nog op het "oude" netwerk, de rest van je netwerk zit op het nieuwe. Oplossen is nog niet zo simpel, zonder meer informatie.



Welke Deco, modem/router en nas heb je precies, en hoe zit het op elkaar aangesloten. Het mooiste is een simpele tekening, dat voorkomt misverstanden.
 
Dat begrijp ik, maar als ik mijn laptop verbind met het oude netwerk, zie ik ook mijn Synology DS212j niet!!
wordt vervolgd
 
De router is van Ziggo, een Arris2015-2019. Deze is met een kabel rechtstreeks gekoppeld met de NAS, een Synology DS212j. De Deco (M4R/HC4/E4R/W2400/AC1200) is een set van 3, waarvan nr 1 met een kabel is verbonden met de router, de overige 2 zijn draadloos en verspreidt over de woning.
 
Zitten de Ziggo modem, de Deco apparaten en je NAS allemaal in hetzelfde netwerk? Dan bedoel ik de IP reeks?
 
Heb een eigen netwerk aangemaakt via mijn Deco wifi-boosters en heb daardoor meer bereik in alle delen van mijn woning. Ik ben dus niet gewijzigd van internet provider! Al mijn apparaten zie ik in mijn netwerk alleen mijn NAS kan ik niet meer via windows verkenner zien en benaderen. Uiteraard nog wel via internet Ip-adres. Maar via verkenner kan ik simpeler en snel bestanden verplaatsen van pc eo laptop naar de NAS en bestanden opslaan vanuit 'word' of 'excel' kan dus ook niet meer.
Hoe zet ik mijn NAS in dat zelfde netwerk?
Ik denk niet dat het aan je netwerk ligt, maar aan Windows. In de laatste update hebben ze een oud protocol uit gezet, daarmee vervalt ook de login op enkele netwerk apparaten. Ik ben alleen de naam kwijt van dat protocol!
 
oke, wat moet ik dan veranderen in Windows10?

Trouwens de IP-adressen van de apparaten is verschillend.
 
Oké Aarie25, gecheckt, maar die is al aangevinkt.
 
Trouwens de IP-adressen van de apparaten is verschillend.

Hoe bedoel je verschillend? Alleen de laatste groep cijfers of ook een van de 3 groepen daarvoor?
 
de 3 voorste groepcijfers zijn gelijk van NAS en router. Die van Deco zijn de 2 voorste groepcijfers gelijk
 
Wil je de ipadressen hier eens neerzetten? Dat is makkelijker.
 
Ik denk niet dat het aan je netwerk ligt, maar aan Windows. In de laatste update hebben ze een oud protocol uit gezet, daarmee vervalt ook de login op enkele netwerk apparaten. Ik ben alleen de naam kwijt van dat protocol!
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, dat het toevallig precies zou moeten samenvallen met het wijzigen van het netwerk. In een nieuwe situatie, is het iets om te controleren, maar dit is een gewijzigde situatie, waarin het eerst wel werkte. Zowel de NAS als de PC die bij de NAS probeert te komen zijn niet gewijzigd alleen de netwerk tussen de apparaten. De kans dat precies op hetzelfde moment het SMB niveau wijzigt en problemen geeft is ongeveer even groot als dat ik in de komende trekking de jackpot in de Staatsloterij win.

AG60:

Je hebt de Deco nu in Router mode in gebruik genomen, dat is de default setting, waardoor hij een eigen netwerk aanmaakt. Je moet hem echter instellen op Acces point, waardoor hij het bestaande netwerk uitbreid. (zie handleiding van de Deco)
 
Oké, dank. Probeer ik uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan