• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuwe desktop voor best serieuze fotobewerking

Status
Niet open voor verdere reacties.

FloorF

Nieuw lid
Lid geworden
25 mrt 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Hallo allemaal,

Ik ben mijn fotografie naar een hoger niveau aan het tillen en heb tegenwoordig a klasse apparatuur. Mijn laptop trekt dit helaas niet meer en ik heb dus zwaarder geschut nodig. Voor de kosten denk ik dat ik gewoon een desktop moet hebben. Kan prima, ik heb een werkplekje. Maar helaas komt er met fotografie ook de nodige kennis van computers kijken. En daar loopt het spaak.. (gelukkig heeft ze meer verstand van fotograferen ;-) ) Ik heb al heel veel online bekeken, wat informatie van mensen gekregen en zo best een hele lijst met dingen verzameld. Maar nu nog iets kiezen.. sjonge jonge heej, wat ingewikkeld!! Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Eigenlijk zou ik met mijn lijstje naar iemand toe willen zodat we dit gezamenlijk kunnen samenstellen om de kosten ook een beetje te drukken. Ik zie wel allemaal kleine computerwinkeltjes in mijn omgeving, maar ik heb geen idee of dit aan te raden is. Hoe zien jullie dat? kan ik bij zo'n winkel terecht voor deze vraag?

Ik heb ook naar kant en klare computers gekeken maar daar vind ik nooit wat ik inmiddels allemaal op mijn lijstje heb verzameld en uiteindelijk zie ik dan de bomen het bos niet meer.

mijn lijstje:
  • processor I7
  • windows 10
  • 16 gig RAM minstens
  • harde schijf minstens 256 SSD
  • Videokaart met 4 GB GPU-geheugen voor 4K schermen. Ik las ergens dat een AMD dan weer beter met waterkoeling kan ipv de NVIDIA.. het is mij eigenlijk om het even. ik wil gewoon een degelijke videokaart.. die de boel niet vertraagt. En als ik een dedicated videokaart heb, dan is een I5 processor volgens mij wel voldoende? zou weer kunnen schelen in de kosten.
  • usb 3 aansluitingen
  • monitor voor beeldbewerking 17 inch 4k resolutie
mijn budget is rond 1500. Ik ben benieuwd naar jullie input. of jullie een geschikte kant en klare inclusief geschikte monitor weten of tips hoe en waar ik dit kan laten samenstellen om zo de kosten wat te kunnen drukken..

groetjes Floor
 
Voor de keuze is het belangrijk wat je software kan aansturen.
8 cores waarvan er 7 niets staan te doen heeft geen toegevoegde waarde
 
Dag boertje,

Ik heb volgens specs minimaal i5 nodig. Maar ik dacht dat als ik wat meer neem, dan kan dit geen kwaad en kan ik wellicht er ook langer mee doen.. maar misschien kan ik daar dan nog op besparen...?
 
Ik ken iemand die voor 800 klaar was. Zijn eerste setup zat op 1200, wel met 24 inch scherm. Hij had alleen iemand die dit voor hem heeft gedaan. Dat heb ik niet en ik snap er zelf niet veel van. Vandaar dat ik dus ook op zoek ben waar ik met zoiets naar toe kan.. en die idd ook met mij mee kunnen denken naar wat echt nodig is.

Ik heb photoshop, luminar, lightroom, topaz als sotwarepakketten. Video bewerking ga ik niet doen. Maar ik wil wel snelheid.

Vwb de monitor. Ik dacht eerst een 24 inch monitor te nemen maar mijn camera (sony a7riii ) heeft zoveel resolutie dat een 4k scherm wel top zou zijn. Dan kom je in de 27 inch schermen.
 
Dag Floor,
i7 is niet vanzelfsprekend sneller dan i5
Als je software maar 1 core aanspreekt is een snelle i5 of zelfs een i3 een beter keuze dan een i7
je pakketten ken ik niet inhoudelijk dat zal je zelf moeten uitzoeken
dat verschil steek je dan in je videokaart en je scherm.

een goed kleur echt scherm 4k is al vrijwel je hele budget
 
Wat betreft opslagruimte kan je de kosten drukken door alleen het besturingssysteem inclusief programma's op SSD te zetten en een harde schijf gebruiken voor de opslag van de bestanden. Indien je al een monitor hebt kan je natuurlijk ook eerst alle pijlen op de pc richten. De monitor kan daarna altijd nog vervangen worden.
Ik zie wel allemaal kleine computerwinkeltjes in mijn omgeving, maar ik heb geen idee of dit aan te raden is. Hoe zien jullie dat? kan ik bij zo'n winkel terecht voor deze vraag?
De kleine computerwinkels moeten meer marge over hun producten rekenen om de kost te kunnen verdienen. Hierbij krijg je dan vaak wel meer service in vergelijking met de grote "dozen schuivers".
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan