• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies nieuwe desktop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eva38

Vaak hier
Lid geworden
25 apr 2012
Berichten
674
Waarderingsscore
3
Ik wil een nieuwe, vermoedelijk laatste, (ben 80) desktop aanschaffen. Ik wil 8GB ram en er moet een cd-dvd station inzitten. Muis, toetsenbord en scherm zijn geen noodzaak want die doen het nog voortreffelijk. Ik wil maximum 500 € betalen en vraag mij zelfs af of ik zoveel moet uitgeven. Gamen doe ik niet maar de rest moet liefst een beetje snel gaan. Kan iemand van dit geweldige forum mij iets aanraden? De verkopers in de winkels zie ik zo denken " welk verouderd model PC kunnen wij aan deze oude dame nog kwijtraken" dus ….liever hier wat raad gevraagd.
 
Er zijn heel veel leuke machines, maar ook een heleboel niet zo leuke machines. Je schrijft dat je niet aan gamen doet, maar wat doe je (vooral) wél met de computer? Als we dat weten is het advies vrij simpel te geven. Voor € 500,-- koop je idd. geen gaming snelheidsmonster, maar afhankelijk van de dingen die je ermee wil gaan doen, zou het zomaar kunnen dat je voor € 500,-- toch iets leuks kunt kopen.

Een laptop is geen optie?
 
Een laptop is geen optie omdat ik hou van een groot toetsenbord en ik vind laptops te duur voor wat je krijgt.
Ik zoek veel op, doe een beetje fotobewerking maak veel gebruik van word en maak intens gebruik van Spotify. Als ik iets vanuit de sofa wil doen gebruik ik mijn tablet. Ik denk dat ik voor deze dingen geen zware computer nodig heb. Ik dacht aan Acer Aspire XC van 499€ maar er is ook een lichter model dat 100€ minder kost en vraag mij af of die dan trager is. Ik dank u voor uw reactie Quandor
 
Dat "Een beetje fotobewerking", wat moeten we ons daarbij (min of meer precies) voorstellen? Ik bedoel met deze vraag het volgende : Je kunt een 'geschoten' plaatje groter maken, kleiner maken, bijsnijden etc. etc. Dat vergt nauwelijks iets (eigenlijk 0) van een computer. Daarnaast kun je foto's ook écht gaan bewerken met allerlei leuke / ingewikkelde opties. Dát vergt wél wat van een computer.

Eenzelfde soort vraag voor Word. Als je in Word een briefje typt, al wordt 'ie 10 pagina's lang, dan vergt dat 0,0 van de computer. Maak je echter in Word regelmatig dingen zoals boekwerkjes voor een vereniging met daarin veel afbeeldingen etc. etc. én zo'n boekwerkje bestaat uit vele pagina's, tja ook dan vergt dat het nodige van een computer.

Voor beide vragen / voorbeelden geldt echter : het is heel goed te doen op een vrij goedkope machine, maar de snelheid zal er al snel een beetje uit gaan bij genoemde Foto / Word-bewerkingen.

Wat ik nog vergat te vragen : wat voor machine (processor / videokaart / hoeveelheid geheugen) heb je nu en is die snel genoeg?
 
Photoshop is voor mij te moeilijk dus het gaat om eenvoudige fotobewerkingen zoals u die beschrijft. Ook in Word gaat het alleen om eenvoudige dingen. Teksten typen, tabellen maken maar geen ingewikkelde dingen. Mijn huidige pc is een oude (tweedehandse) HP met slechts 2 GB ram. Hij is uiterst traag geworden en ik heb het gevoel dat hij het op elk moment definitief kan begeven. Ik probeerde de gegevens te kopiëren maar dat lukte niet meer. In het verleden heeft Abraham van het forum mij regelmatig geholpen om de machine iets te versnellen maar aan alles zijn grenzen. Dus het wordt een nieuwe maar welke? De bomen in het bos onderscheiden is echt moeilijk.
 
8Gb ram is geen prioriteit bij dit soort standaard gebruik. Het is mogelijk, maar dan boet je weer in op zaken als harde schijf/SSD.

Heb de Acer en HP eruit gelaten, vaak ondingen.
Op basis van eigen mening. Ik heb goede ervaringen met beide bij RMA oplossingen, Lenovo daarentegen. Maar goed, we zullen maar uitgaan van het idee dat de toestellen niet kapot gaan.

Deze is dan zeker niet slecht:
https://tweakers.net/pricewatch/1250493/lenovo-v530s-tower-10tx0015mb.html

Die Acer Aspire XC die je aanhaalde zag ik ook staan. Die heeft geloof ik wel 8Gb ram, maar dan weer geen SSD, wat hem dus weer een stuk trager maakt.
 
@Eva 38 : kijkend naar prijs / merk / verwachte prestaties, zou ik voor de Lenovo-V530s-tower gaan. En idd. 8 Gb geheugen zal je voor de door jou aangegeven werkzaamheden niet nodig gaan hebben.
Zo te zien heeft het ding geen DVD / CD speler, maar een extern spelertje (USB) kost een tientje of twee.
 
Geen idee of je nog steeds op zoek bent. Maar ik zag vandaag deze voorbij komen:

[Link verwijderd wegens niet meer geldig]

Een betere deal zal je niet vinden en al je eisen zitten erin verwerkt. Wel maar te bestellen tot morgen 12u of tot uitverkocht.
 
Als reactie op het bericht van Dave:
Het aanbod bij 1DayFly van de Fujitsu Siemens Esprimo E920 is zojuist (om 12:00 uur) verlopen.

Diezelfde (of bijna dezelfde) pc is nog wel te koop bij laptops4all: https://laptops4all.nl/computers/fujitsu-esprimo-e920.html
Zelfde prijs als bij 1DayFly: € 269,-
De verschillen:
RAM: bij 1DayFly 8GB; bij laptops4all slechts 4 GB.
Garantie: bij 1DayFly 2 jaar garantie; bij laptops4all slechts 1 jaar garantie.
Hoeveelheid RAM en duur van de garantie zijn bij laptops4all wel uit te breiden, maar dan wordt de pc natuurlijk wel duurder.
 
@Dave en @porrelaar : het betreft een 2e hands machine en kijk je naar de achterzijde van de machine (met name de aansluit mogelijkheden) dan is het geen machine die minder dan 3 tot 5 jaar geleden is gefabriceerd. Is het daarom niet handiger om eerst te lezen wat Eva38 nú precies heeft? Dit om te voorkomen dat ze een soortgelijke machine terug gaat kopen als die ze nu heeft?

@Dave : de link die je plaatste verwijst naar een gekoelde wijnkast...........
 
@quandor Dave gaf al aan dat het aanbod bij 1DayFly tijdelijk was. Het ging om deze low profile desktop pc: https://www.1dayfly.com/nl/nl/extreme/product/56293/fujitsu-desktop-computer-refurbished

Eva heeft momenteel ook zo’n low profile desktop, een HP Compaq, met als processor de Intel Core 2 Duo E7500. Haar oude desktop pc draait op Windows 10 Pro, maar beschikt slechts over 2 GB RAM, wat natuurlijk bijzonder weinig is.
Er zit volgens Speccy slechts 1 geheugenslot in haar oude pc. Werkgeheugen opwaarderen betekent dus RAM vervangen, want bijplaatsen kan niet.
Dit is het Speccy rapport van de pc die zij nu heeft: http://speccy.piriform.com/results/3KWthKemgqzFgmsVbFYdhM0

@Lange Pier Klopt, Eva wil een nieuwe pc. Maar veel mensen bedoelen met een ‘nieuwe’ pc een andere pc die sneller is dan wat ze nu hebben.
Hoe oud zou die Fujitsu kunnen zijn? Hij heeft een Intel i5 van de vierde generatie, dus is hij maximaal 5 jaar oud.
Zou ze verschil in snelheid merken tussen haar HP Compaq en die Fujitsu? Nou en of!
 
Jeb, zoals alles wat hier op het forum staat, zijn allemaal meningen. Zal ze naar je toesturen om te repareren want daar ben ik mee opgehouden met deze 2 merken.
De onderdelen die Lenovo gebruikt zijn identiek aan degene die Acer op HP gebruiken. Dat is geen mening maar een feit. Het enige subject waarin je merk-waardige verschillen kunt opmerken is in de na-service en bouwkwaliteit. Daaruit is feitelijk ook al gebleken dat zowat alle merken steken lieten vallen. Helaas zijn dat zaken die fabrikanten nooit zullen aangeven voordat een vaste configuratie wordt aangekocht. Wat overigens erg jammer voor je is als je daar slachtoffer van werd!
 
Ik ben soms best wel bereid dingen 'ongezien' aan te nemen, maar dat Lenovo identieke onderdelen gebruikt als Acer en HP is nieuw voor mij. Kan ik daar ergens wat meer van vinden / lezen, want hier bijv, vind ik er niks over : https://nl.wikipedia.org/wiki/Lenovo
 
De cpu's, controllers op het moederbord, geheugenmodules, opslag, cdrom-spelers, bekabeling enz... Overal precies hetzelfde. Wat afwijkt is de behuizing, indeling van het moederbord en de voeding.
 
Hoe / waar kan ik dat lezen?
Dat de CPU / GPU / geheugenmodules hetzelfde zijn, daar kan ik mij alles bij voorstellen, immers, een Intel is een Intel, een Nvidia is een Nvidia etc. etc. maar moederbord / fans en alle andere op het mobo gesoldeerde onderdeeltjes kunnen van kwaliteit verschillen EN daarom van kwaliteit anders zijn. Daarom mijn bijzondere interesse in hetgeen jij schreef dat het hetzelfde zou zijn bij de drie merken?

Verder schrijf je dat de 'bekabeling' hetzelfde zou zijn. Waar kan ik dat nalezen / bevestigd krijgen? (Ja, ik ben nieuwsgierig / leergierig van aard) kun je dat linken?
 
https://tweakers.net/categorie/713/...WrguFC8dCWeZ36E7aNt18lDdA7C1MVUE_aPzzDRojfq0H
Zit er hier wat bij?
Let niet op de welke serie processor erin zit, de nieuwere zijn nauwelijks sneller dan de oudere, maar wat er wordt meegeleverd.
Heb de Acer en HP eruit gelaten, vaak ondingen.
Deze komt er wel goed uit, SSD en een harde schijf.
https://tweakers.net/pricewatch/1233413/lenovo-ideacentre-510-15icb-(90hv000hmh).html

@Lange Pier
HP slecht: ik heb 2 HP laptops, ééntje zelfs van 2007. Met geen van beide al problemen gehad.
 
Hoe / waar kan ik dat lezen?
Dat de CPU / GPU / geheugenmodules hetzelfde zijn, daar kan ik mij alles bij voorstellen, immers, een Intel is een Intel, een Nvidia is een Nvidia etc. etc.
Dat is dan ook mijn enige focus. De rest van de expertise laat ik over aan de fabrikanten die naar eigen goedvermogen en ervaring een juiste opstelling zullen maken van die hardware en bouwkwaliteit. Helaas sluipt daar bij elke fabrikant wel eens een foutje in. Zowel in het budget segment als de high end. De na-service is dan alles, wanneer je het als consument niet meer zelf kan oplossen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan