• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuwe desktop

mybobo

Junior lid
Lid geworden
14 sep 2015
Waarderingsscore
0
Goedemiddag,

Mijn desktop is inmiddels alweer tien jaar oud. Tien jaar geleden heb ik op dit forum advies gevraagd en toen een Medion Akoya besteld.

Er zit echter Windows 10 op en dat wordt in oktober natuurlijk niet meer ondersteund. Vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe computer.
Zouden jullie met mij mee willen denken? Ik heb er echt te weinig verstand van en het duizelt mij van alle opties die er beschikbaar zijn.

Allereerst Speccy:
De upgrade zelf
- Wat is je maximale Budget?
Mijn maximale budget is rond de 800 euro. Maar geef vooral tips als het zonde is om een iets goedkopere desktop aan te schaffen.
- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv foto's bewerken, videobewerking, 3d modelleren, games, mediacenter, muziekbewerking,...)
Mail, internet, tekstverwerking, fotoboeken maken (in canva) en ik wil mijn foto's op de computer op kunnen slaan.
- Welke software/games wil je gebruiken?
Internet, Office, canva
- Moeten we rekening houden met opties voor overklokken?
Nee
- Heb je zelf al onderdelen in gedachte of bepaalde voorkeuren voor de betreffende upgrade?
Nee

3. De Aankoop
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)shop of heb je liever dat wij de goedkoopste uitzoeken?
Geen voorkeur

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken!
Meteen nog een vraag voor als ik mijn bestanden over wil zetten naar mijn nieuwe desktop: is alle bestanden op mijn (betaalde versie van) OneDrive zetten voldoende om het daarna weer op mijn nieuwe PC te zetten, of raden jullie aan om ook een back-up te maken op een externe harde schijf?

Indien een ATX kast en geen BTX die Medion een poosje heeft gebruikt kun je ook denken aan een upgrade set als de kast nog te gebruiken is.
Ander PC shops hebben ze ook.

Ik heb getwijfeld om er Windows 11 op te laten zetten, maar ben dan toch bang dat ik binnen een paar jaar alsnog een nieuwe PC moet en dat vind ik zonde. Vandaar dat ik echt op zoek ben naar een nieuwe.

:unsure: Oktober is nog ver weg, zou gewoon nog even doorsparen.
Ik zelf heb ook nog een oudje in gebruik met Windows 10
Tja en bij Microsoft zijn ze ook nog niet uitgeklooit Intel 5i 7e generatie ??
of welke gaat het worden ,ik ga dan voor een mini pc :cool:

Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Mijn desktop is inmiddels alweer tien jaar oud. Tien jaar geleden heb ik op dit forum advies gevraagd en toen een Medion Akoya besteld.

Er zit echter Windows 10 op en dat wordt in oktober natuurlijk niet meer ondersteund. Vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe computer.
Zouden jullie met mij mee willen denken? Ik heb er echt te weinig verstand van en het duizelt mij van alle opties die er beschikbaar zijn.
Mijn advies zou zijn : keep it simple. Wacht even welk prijskaartje Microsoft gaat hangen aan een jaar langere ondersteuning (veiligheidsupdates) voor Windows 10 en indien het een kwestie is van een paar tientjes, sla toe!

Feit is namelijk dat Windows 12 (ja, je leest het goed, Windows 12) oorspronkelijk gepland stond voor het najaar van 2025, nu wellicht pas in begin / medio 2026 uitkomt.
Sla Windows 11 over, koop voor een paar tientjes langere ondersteuning voor Windows 10 en koop pas in 2026 een nieuwe machine met daarop gelijk Windows 12.

@quandor u heeft gelijk, ik heb bij mij al de prijs erbij zien staan met de verlenging
Betaalde normaal ieder jaar € 99,- voor Microsoft 365 nu zie ik staan € 129,-
Maar er zijn een paar opties die ik ook kan doen, A1 gebruik ik niet en Team ook niet.
Kan dan eventueel overgaan op de volgende aanbiedingen die dan € 99,- blijven kosten
Microsoft Single Classic, Microsoft Familie Classic of Microsoft Basic al deze aanbiedingen komen van Microsoft ook bij mij langs.
Maar zoals ik al zei ik heb nog even de tijd, want oktober is nog ver weg, misschien staat dan inderdaad Windows 12 in de start blokken :unsure:

Even voor de goede orde : die kosten voor (veiligheids) updates voor Win10 staan even helemaal los van het Office 365 pakket.

@mybobo : ik denk dat de machine(lijn) die Pearl linkte hélemaal niet verkeerd is. Enigste dat je zal moeten accepteren is de ongelofelijke hoeveelheid bloatware waarmee Dell zijn machines levert.

Daarin staat niet Dell niet alleen, imho leveren álle grote / bekende / (dozenschuivers) fabrikanten hun machines af met een giezelige hoeveelheid bloatware. Wil je écht 0,0 bloatware dan kom je al heel snel uit bij de wat duurdere leveranciers zoals bijvoorbeeld het bedrijf waar ik inmiddels al aan mijn 2e machine bezig ben (zie linkje) :

machines zónder bloatware

Mijn advies zou zijn : keep it simple. Wacht even welk prijskaartje Microsoft gaat hangen aan een jaar langere ondersteuning (veiligheidsupdates) voor Windows 10 en indien het een kwestie is van een paar tientjes, sla toe!

Feit is namelijk dat Windows 12 (ja, je leest het goed, Windows 12) oorspronkelijk gepland stond voor het najaar van 2025, nu wellicht pas in begin / medio 2026 uitkomt.
Sla Windows 11 over, koop voor een paar tientjes langere ondersteuning voor Windows 10 en koop pas in 2026 een nieuwe machine met daarop gelijk Windows 12.
Ik hoor veel geruchten dat Windows 12 op korte termijn uit komt (binnen nu en 1 jaar)
Echter heb ik nog geen bronnen gevonden waaruit dit blijkt. Heb je een linkje?

Jazeker en met een 'leuk' geformuleerde zoekopdracht in Google kom je verder nog héél veel meer tegen over Windows 12.

Windows 11 / 12

Laatst bewerkt:
Het artikel geeft alleen aan "geen Windows 12" dit jaar.
Voor de rest ook geen concrete datum / periode.

@mybobo : ik denk dat de machine(lijn) die Pearl linkte hélemaal niet verkeerd is. Enigste dat je zal moeten accepteren is de ongelofelijke hoeveelheid bloatware waarmee Dell zijn machines levert.

Daarin staat niet Dell niet alleen, imho leveren álle grote / bekende / (dozenschuivers) fabrikanten hun machines af met een giezelige hoeveelheid bloatware. Wil je écht 0,0 bloatware dan kom je al heel snel uit bij de wat duurdere leveranciers zoals bijvoorbeeld het bedrijf waar ik inmiddels al aan mijn 2e machine bezig ben (zie linkje) :

machines zónder bloatware
Helemaal niets.... buurman pas een Dell aangeschaft, geholpen want het is een digibeet, alleen W11 moest ingesteld worden en er stond verder niets op.

Adviseer juist Dell omdat die ervan vrij zijn, ook anderen ermee geholpen.

Laatst bewerkt:
Dell vrij van bloatware? Da's geheel nieuwe info voor mij, al moet ik bekennen dat mijn Dellbloatwarekennis alweer minimaal 15 jaar oud is, dus wie weet, misschien heeft Dell zijn / haar leven gebeterd.

Misschien concreet gevraagd: de Dell heeft onder het tandwieltje, apps / programma's vandaag de dag geen appjes meer waarvan de naam met Dell begint?

Update van mijn eigen bericht : ik heb zojuist even wat Gegoogled en volgens vele artikelen op het WWW zitten Dell machines nog steeds vol met bloatware.

Nuance : met bloatware bedoelt men dus ook software voor een eventueel meegeleverde muis / videokaart of whatever die een user in principe helemaal niet nodig heeft als hij /zij de software van de muis en / of videokaart etc etc bij de producent van de hardware vandaan haalt, anders dan middels de Dell geleverde software (die dus onder bloatware kan vallen).

Laatst bewerkt:
Is dit wat?
Bedankt voor deze tip. Ziet er goed uit.
Is 512 GB genoeg ruimte om een grote fotobibliotheek op te kunnen slaan?
Ik heb in mijn huidige computer volgens mij twee harde schijven. Boot C van 110 GB en Boot D van 901 GB. Vandaar dat ik twijfel of 512 GB voldoende is.
Maar misschien wordt het nu anders opgeslagen dan 10 jaar geleden?

Ik heb in mijn huidige computer volgens mij twee harde schijven. Boot C van 110 GB en Boot D van 901 GB.
Die kan je ongetwijfeld over (laten) zetten in jouw potentiële nieuwe computer. Aan de waardes te zijn zijn C en D 2 partities van 1 schijf van 1TB.

One SATA 3.0 slot for 3.5-inch hard drive
Er kan nog een harde schijf in en ook die 500GB M.2 kan worden verwisseld door een 1TB M.2.

Dankjulliewel.
Wat raden jullie trouwens aan hierin.. grote harde schijf zodat je alle foto’s op de computer op kunt slaan of kleinere harde schijf en documenten en foto’s ergens anders bewaren?
Ik heb ze nu op computer in op OneDrive, dus uit gewoonte zou ik dat weer zo doen. Maar misschien is dat niet de slimste optie?

Ik ben persoonlijk geen fan van clouds. Er zijn de afgelopen 10 a 15 jaar téveel bedrijven het slachtoffer geworden van crimineel gedrag (hackers en al wat niet meer zij).
Ik mag derhalve alles graag op mijn eigen hdd bewaren en daarvan maak ik ook nog eens maandelijks een kopietje naar een externe HDD.

Volgens mij zit een groot deel van het antwoord op een van je vragen onder een rechtse muisklik. Ga in de verkenner naar de map waarin al je foto bestanden zitten en klik er rechts op. De grootte is vervolgens te zien. Dan is het aan jou of je een HDD neemt die een 10%, 25% of misschien wel 50% groter is dan de benodigde ruimte.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan