• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuwe laptop die past bij specifiek los scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cassandra1988

Junior lid
Lid geworden
27 dec 2017
Berichten
32
Waarderingsscore
1
Ik wil een Benq monitor (de Benq SW271) aanschaffen om daar mijn foto's op te kunnen bewerken. Ik wil tevens een nieuwe laptop kopen, die aan die Benq aangesloten moet kunnen worden. Nu heeft de monitor een hoge resolutie en ik heb begrepen dat je daar niet zomaar elke laptop aan kunt hangen. De videokaart moet geschikt zijn en de overdracht van laptop naar monitor moet goed kunnen verlopen?

Dit zijn de specificaties van de monitor:

Screen Size 27"
Panel Type IPS
Backlight / Lightsource LED
Resolution (max.) 3840x2160
Brightness (typ) 350nits
Native Contrast(typ.) 1000:1
Viewing Angle (L/R;U/D) (CR>=10) 178 / 178
Response Time 5ms (GtG)
Aspect Ratio 16:09
Display Colors 1.07 Billion
Color Gamut 99% Adobe RGB, 100% Rec. 709/ sRGB, 93% DCI-P3
DCR (Dynamic Contrast Ratio) (typ.) 20M:1
Vertical Refresh Rate 60Hz
Color Bit 10 bits
Audio Headphone Jack YES Special feature
Color Mode Adobe RGB / sRGB / B&W / Rec 709 / DCI-P3 / HDR /DICOM / Darkroom/Calibration 1 /Calibration 2 / Calibration 3 / Custom 1 / Custom 2
Color Temperature 5000°K/6500°K/9300°K/User Mode
Card Reader YES
K Locker YES
PIP/PBP YES
HDCP YES (2.2)
AMA YES
VESA Wall Mount YES
Slim Bezel YES (3 side)
Flicker-free Technology YES
3D-LUT YES (14 bits 3D LUT)
Delta E ≦2 (avg)
Hardware Calibration YES
Video Format Support YES
Gamut Duo YES
HDR YES
Black Level YES
Hotkey Puck YES
Connectivity
HDMI 2.0 x 2
DisplayPort 1.4 x 1
USB 3.1 (Gen 1) x 2
USB Type-C 3.1(Gen2, no Power Delivery Function) x 1
Support OS
Win 7 32/64bit or above , Mac OS X 10.6.8 or above
Support Calibrator
X-Rtie i1 Display Pro / i1 Pro /i1 Pro 2 , Datacolor Spyder 4/5

Ik wil hier een17" laptop bij die snel is, waar ik ook goed tv en series op kan kijken (zonder dat hij aangesloten is op de externe monitor) en die dus goed werkt met de Benq monitor.

Zelf dacht aan ik aan deze, maar is die geschikt?
https://www.kieskeurig.nl/laptop/product/3634274-acer-aspire-7-a717-71g-785y

Of hebben jullie tips welke laptop aan mijn eisen voldoet?

Budget onder de 1500 euro.
 
Persoonlijk ben ik niet zo'n Acer liefhebber (mild uitgedrukt). maar ik zie dat de Acer max. full HD resolutie heeft en je monitor kan Ultra HD resolutie aan. Het zou wel kunnen maar je haalt dus niet maximale uit de monitor. Een Ultra HD laptop biedt daarvoor uitkomst. maar daar kleven ook weer nadelen aan zoals dat sommige programma's niet goed functioneren op zo'n hoge resolutie. Als je prima zou kunnen werken met Full HD resolutie is dit een prima setje
 
Persoonlijk ben ik niet zo'n Acer liefhebber (mild uitgedrukt). maar ik zie dat de Acer max. full HD resolutie heeft en je monitor kan Ultra HD resolutie aan. Het zou wel kunnen maar je haalt dus niet maximale uit de monitor. Een Ultra HD laptop biedt daarvoor uitkomst. maar daar kleven ook weer nadelen aan zoals dat sommige programma's niet goed functioneren op zo'n hoge resolutie. Als je prima zou kunnen werken met Full HD resolutie is dit een prima setje

Ah, dat is dan niet zo'n goede keuze. De monitor is heel belangrijk voor me, omdat ik veel foto's bewerk. Dus daar wil ik echt het maximale uithalen. Heb wel gekeken naar ultra hd laptops, maar daar vind ik er geen van 17 inch.
Kun je aangeven welke programma's niet goed werken op zo'n hoge resolutie?
 

Dat zou inderdaad misschien een beter optie zijn. 17" is zeker te duur.

Ik heb even op de website van Eizo gekeken, zij hebben ook een 4k monitor en veel uitleg over aansluiteisen etc.
Daar zie ik eigenlijk alleen staan dat laptops een grafische kaart met displayport 1.2 (60hz) moeten hebben. Ze geven ook een lijstje met geschikte grafische kaarten.

Wat ik me dus afvraag: moet een laptop zelf dan wel een 4k display hebben?
 
Heb jij geen handleiding of boekje bij dit scherm gekregen?
Want dan zou je toch moeten kunnen vinden wat dit scherm ondersteunt.
Maar ik denk niet dat je perse een 4k laptop nodig hebt.
Zoals je zelf al aangeeft, moet je vooral naar de videokaart kijken.
Op de site van Eizo staat er waarschijnlijk ook niet bij dat je perse een 4k moet gebruiken toch?
 
Heb jij geen handleiding of boekje bij dit scherm gekregen?
Want dan zou je toch moeten kunnen vinden wat dit scherm ondersteunt.
Maar ik denk niet dat je perse een 4k laptop nodig hebt.
Zoals je zelf al aangeeft, moet je vooral naar de videokaart kijken.
Op de site van Eizo staat er waarschijnlijk ook niet bij dat je perse een 4k moet gebruiken toch?

Hoi, ik heb dat scherm nog niet. Ik heb Benq wel gemaild om hen deze vraag te stellen, maar kreeg een heel kort antwoord: de grafische kaart moet de resolutie van het scherm ondersteunen. Verder moest ik het maar elders gaan vragen. Dus vandaar mijn vraag hier.

Op de site van Eizo staat inderdaad niet dat de laptop 4K moet zijn. Wel dat verhaal over de displayport en een lijst met grafische kaarten die geschikt zijn. (en de versie van het besturingssyteem, maar als ik nu een nieuwe laptop koop zit dat wel goed) Dus ik denk dat ik dat maar als uitgangspunt ga nemen.
 
Waarom koop je geen goede desktop, veel goedkoper af en grote keuze aan grafische kaarten die voldoen aan je eisen.
 
Allereerst moet je je afvragen of je wel een product van een bedrijf wilt kopen die de (potentiële) klant helemaal niet wil helpen.

De laptop zelf hoeft natuurlijk helemaal geen 4k scherm te hebben om een 4k scherm goed aan te kunnen sturen.

Het belangrijkste is in dit geval de aansluiting op de laptop. Want je wilt het maximale uit het scherm halen. Het scherm heeft ondersteuning voor HDR 10-bit. Dat wil je dus ook kunnen aansturen. Veel apparaten hebben een HDMI 1.4 of 2.0 aansluiting, en dat is niet voldoende. Je heb dus of een display-port nodig hiervoor, of een HDMI 2.0a/2.0b aansluiting.

Laptops met HDMI 2.0a/b zijn er nauwelijks, dus het zal dan een display-port moeten gaan worden. En dan blijft ook de keuze beperkt.

Nou ben ik niet 100% zeker. Maar ik denk dat je bij display-port ook minimaal versie 1.3 zou moeten hebben voor HDR-ondersteuning. En dat vind je ook nauwelijks terug op laptops.

Ik denk dat je met je vraag beter naar het forum van tweakers.net kan gaan en daar de vraag stellen. Ik verwacht dat daar wel mensen zijn die alle technische details en mogelijkheden weten van de aansluitingen.
 
Op de site van Eizo staat inderdaad niet dat de laptop 4K moet zijn. Wel dat verhaal over de displayport en een lijst met grafische kaarten die geschikt zijn. (en de versie van het besturingssyteem, maar als ik nu een nieuwe laptop koop zit dat wel goed) Dus ik denk dat ik dat maar als uitgangspunt ga nemen.

Dan zou ik gewoon de grafische kaarten en 60 hz als uitgang punt nemen.
Scheelt wel een hoop geld als het geen 4k hoeft te zijn.
 
Zelf zou ik voor de HP EliteBook 840 G4 gaan. Dan heeft de laptop zelf ook nog een Full HD scherm. En tevens moet de aansturing van je scherm geen probleem zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan