• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuwe PC, graag advies!

Status
Niet open voor verdere reacties.
zal wel ff voorbeeld posten voor lange pier



heb hier 4 cores uitgeschakelt makelijker voor de test. dit is 2cores + 2x heaperthreading.

foto is genomen voordat ik doom start
doom.png




ga ik doom spelen
doom2.png



lijkt voor mij gewoon te werken hoor.
 
Laatst bewerkt:
wil je geen geld uitgeven?? kijk op marktplaats
 
bovenste 2 zijn met hyper threading eronder zonder


Game : Total War : Rome 2
hyper.png
 
Ok, ben even gaan snuffelen. En ik moet stellen dat in de huidige tijd (hoge geheugenprijzen, hoge GPU prijzen) een budget van €1200,- niet echt ruim te noemen is.

Met dat budget zit je eigenlijk met een vrij lastige keuze. Waarom? Je wilt wel graag een i5. De nieuwe modellen met 6 cores geven wat ruimte voor de toekomst, maar omdat je toch wel graag een hoge kloksnelheid wil ga je wel direct naar de 8600K. Maar dit is geen absolute noodzaak natuurlijk want met een goede quad-core processor kan je ook prima uit de voeten. Dan kan je een i3 overwegen, de nieuwe generatie i3 processoren zijn allemaal quad-core en toch een stukje goedkoper dan de i5 modellen.

Dan lastige keuze nummer twee; geheugen. De prijzen van geheugen zijn erg hoog op het moment. Kies je nu voor 16 GB dan is dat ook weer een flinke hap uit het budget. Maar ga je nu voor 8 GB dan is dat misschien wat 'weinig'. Hoewel het voor de games die je nu opnoemt genoeg zou moeten zijn en geheugen kan je in de toekomst nog heel makkelijk uitbreiden.

En dan nog lastige keuze nummer 3: de GPU. Ook daarvan zijn de prijzen erg hoog op het moment, en het aanbod is vrij laag. Wil je full-hd gamen dan kan je al prima uit de voeten met een GTX 1060. Deze is voldoende voor de games die je opnoemt als ik naar de aanbevolen specificaties kijk. Echter, als je op 2 schermen gaat gamen dan is het toch verstandiger om naar een 1070 of hoger te kijken.
Moet ik wel bij zeggen dat ik niet weet of het überhaupt gaat op twee schermen. Persoonlijk zou ik ook eerder voor een enkel 1440p scherm gaan .


Samengevat uit die drie zaken is het als volgt: voor 1200 euro kom je een heel eind, maar het is afhankelijk van wat je zelf graag zou willen. Want je kan dus meerdere kanten op.

Ik zou persoonlijk beginnen met 8 GB geheugen (simpelweg omdat je dat later makkelijk kan uitbreiden). En een Core i5 8600K, vanwege de zes cores en de redelijk hoge kloksnelheid, plus dat je de mogelijkheid heb om het nog te overklokken. Ik weet dat je aangeeft dat je dit niet van plan bent maar de andere optie die je qua i5 heb is de 8400, en die is ook een stuk lager geklokt. Dus met de 8600K heb je een goede kloksnelheid en de deur naar overklokken is open. Je kan alternatief ook de i3 8350K pakken, hoog geklokte quad-core, voldoende voor wat jij wilt doen, goedkoper. Echter creëer je daarmee niet voldoende ruimte in het budget voor een GTX 1070 +.

Dus binnen het budget van € 1200,- zijn er wel mogelijkheden. Alleen je moet keuzes maken, ik heb de volgende samenstelling gemaakt:
Azerty winkelmandje
Sorry, net iets boven het gestelde budget. Maar lees nog even verder.

Samengevat:
Intel i5 8600K met Z370 chipset
SSD 500 GB + 2TB HDD
GTX 1060 6GB

Je kan via diverse sites voor Windows ook alleen een licentiecode kopen, waarmee je beduidend goedkoper uit bent. De vraag is wel of het helemaal legaal is natuurlijk. Maar kijk bijvoorbeeld op: https://onlinekeys.nl/product/windows-10-professional-oem-3264-bit-multi-language-serialkey/

Je kan ook nog kiezen om een gebruikte GPU te zoeken. Hoewel die er ook weinig zijn kun je misschien wel iets beters dan een GTX 1060 op de kop tikken. Via bijvoorbeeld tweakers.net.

Dan heb je ook nog de mogelijkheid om op andere componenten te bezuinigen. Denk bijvoorbeeld aan een goedkoper model voeding. Alleen de vraag is, wil je dat? Een goede voeding gaat jaren mee en kun je ook nog gebruiken in een nieuwe build. Nu een goede voeding = jaren plezier en gemak. Maar met een goedkoper model/merk kan je ook prima uit de voeten. Echter bespaar je dan misschien € 35,-. Of je moet echt het goedkoopste van het goedkoopste willen, maar dat zou ik afraden.

Je kan natuurlijk ook nog kiezen voor een kleinere SSD of HDD. Hoewel een 1 TB HDD nauwelijks goedkoper is. Op een SSD kan je nog wel wat besparen als je bijvoorbeeld voor 250 GB gaat, dat scheelt je nog € 50,-

Dan nog de behuizing, dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Vooral qua looks. Ik heb voor het gemak gewoon een simpel model gepakt wat qua prijs niet te duur is. Biedt nog mogelijkheden voor extra koeling. Maar er is sowieso een 12 cm ventilator inbegrepen!


Dan nog de randapparatuur. Daar heb ik zelf iets minder kaas van gegeten moet ik eerlijk zeggen, maar gelukkig is er zat aan info te vinden.

Schermen:
https://nl.hardware.info/product/299702/benq-bl2420pt
https://nl.hardware.info/product/362375/iiyama-g-master-silver-crow-gb2783qsu-b1
Beide zijn 1440p, vind ik persoonlijk een leuk formaat. Alleen geen 144 hz. Voor dat geld heb je wel full-hd schermen met 144 hz. Daarin moet je jezelf ook de vraag stellen of je dat perse wilt. Je moet natuurlijk ook een GPU hebben die dat aan kan (dan toch wel GTX 1070+).
Je kan ook voor een full-hd scherm kiezen, bijvoorbeeld:
https://nl.hardware.info/product/325607/aoc-g2260vwq6
Leuk full-hd scherm, 75 hz. En daarvan kan je er twee kopen voor het geld van aan 1440p scherm.


Dan qua headset, ik kwam dit artikel tegen. Lijkt mij een heel interessant ding. Zeker voor het geld dat ze er voor vragen:
https://nl.hardware.info/reviews/7892/plantronics-rig-400-a-rig-600-review-gamen-met-dolby-atmos


Toetsenbord:
https://nl.hardware.info/product/349192/gigabyte-force-k85

Muis:
https://nl.hardware.info/product/341836/gigabyte-xm300-xtreme-gaming-mouse

Muis en toetsenbord zijn natuurlijk ook legio aan mogelijkheden in. Deze beide zijn getest door hardware.info, beide een great-value award mogen ontvangen. Op basis daarvan lijkt het me een prima keuze.


Edit mbt hyper threading: hyper threading is natuurlijk leuk voor software/games die niet de volle kracht van de cores gebruiken. Maar in games die veel baad hebben bij pure processorkracht zal het niet veel goeds doen. Het is dus echt per game verschillend. Lichtere games zullen er wel wat baad bij hebben. Uiteindelijk heb je met 4 of 6 fysieke cores helemaal geen hyper threading nodig.
 
bedankt voor je uitgebreide reply! Ik ga alleen toch voor de PC van dragon computers, heb mijn budget ook intussen iets verhoogt en neem er nu ook een SSD bij.

bedankt voor alle hulp, echt super! :)
 
Ja dat kan natuurlijk. Een SSD moet je zeker doen!

Wel even letten op de chipset, ik zou adviseren om voor een z370 te gaan. De eerdere chipsets (z270 en z170) ondersteunen niet de nieuwste Intel processors. Dus mocht er een nieuwere generatie processors komen dat heb je kans dat je met de z370 wél kan upgraden, terwijl dat met die andere twee dus niet meer kan.

Eeuwig zonde wat mij betreft, maar dat is nou eenmaal de keuze van Intel geweest.

Neemt overigens niet weg dat je op basis van z170 of z270 ook prima game machines heb.
 
zou er niet van uit gaan want volgens mij hadden ze coffeeelake ook gwn backwards compatible kunnen maken met z270 enzo. en vaak als er een 2e cpu uitkomt op zelfde platform net als bij mij op x99 heb je hashwell and broadwell-e maar de broadwell-e cpu zal ook sht zijn zodra mij 5820k het is aangezien broadwell maar 1-3% sneller is per clock. het verschil is te klein om het echt een upgrade te noemen. voor een PSU zou ik naar dit kijken staan ze allemaal rated van 1-5 http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2547993/psu-tier-list.html
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan