• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuwe PC voor werken en studeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Medjed

Gevestigd lid
Lid geworden
4 nov 2010
Berichten
309
Waarderingsscore
6
Goede middag,

Ik wil een nieuwe PC gaan kopen voor werk en studeren. Er worden geen zware statistische programma's gedraaid, GEEN games gespeeld, gewoon een simpele maar wel een goede PC die heel stil is (of niet hoorbaar) en zou nog een aantal jaar goed zonder problemen kunnen draaien. Ik denk 500 is de richtprijs maar ja, hoe meer kwaliteit - meer moneys beschikbaar.. :)

1. Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven?

Richting 500 (maar wel rekbaar)

- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (Omschrijf zo nauwkeurig mogelijk.)

Geen

- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv games, videostreaming, fotobewerken, videobewerken, ...)
(Kantoor)Werken en studeren. Werken met M.Office, Teams, internet,... Studeren: M.Office, Teams, G.Chrome, G.Drive,...
Zeer belangrijk: multitasking: werken met veel gelijk geopende programma's die ook zelf verschillende tabs of vensters hebben.

- Welke games/software denk je er voornamelijk op uit te voeren?
M.Office etc.. (zie boven). GEEN games.

- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? (bv: dvd/Blu-Ray speler, Wifi, kaartlezer, meerdere beeldschermen, waterkoeling, overklokken...)
Kabel doortrekken naar boven is geen optie dus hij moet wel WiFi kunnen hebben. Een DVD/CD speler/brander maar niet echt belangrijk. Genoeg USB's, evt. een SD kaart slot. Optie is ook een kleine PC (ik weet niet hoe die heten, die zie ik vaak in kantoren onder de monitor)
Zeer belangrijk: hij moet stil zijn, niet hoorbaar als dat kan.

2. Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, luidsprekers ...)

Nee, ik heb alles.
- Welke software heb je nodig? (bv: Besturingssysteem, Office, Antivirus, ...)
Windows engels

- Heb je hiervoor ook een apart budget?
Nee

3. De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel?

Ja.
- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt geïnstalleerd?
Nee.
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)winkel of heb je liever dat wij prijs/kwaliteit de beste deal uitzoeken?
Nee.
 
Veel dingen tegelijk doen, wil zeggen veel RAM geheugen. In jouw geval zou 16Gb RAM niet verkeerd zijn. Jammer genoeg vind je geen notebook met 16Gb RAM standaard onder de 500 euro. Jouw budget indachtig, zal je toch moeten uitkijken naar het AMD gamma of Intel i3 reeks. Je zit ook sowieso met onboard video, dus wordt er ook een beetje aan het basis RAM geheugen geknaagd. Een SSD is tegenwoordig echt een must (zeker bij multitasken) en conferencing (Teams). Een voorbeeldje: KLIK HIER. Ook opletten: MS Office is niet gratis! Windows zit standaard bij een merk-pc, taal is te kiezen bij eerste opstart.
 
Maar,... ik wil helemaal geen notebook/laptop... Ik wil een PC, desktop (of eigenlik een deskonder).
MS Office krijgen we van werk.
Ik weet niet of i5 of zelfs i7 kan maar i.i.g. wil ik geen i3 of AMD. Ene,.. die 500 is, zoals ik zei - rekbaar.
Ja, natuurlijk, SSD!
 

Heb er twee, voor jouw wensen genoeg
 
Op die site kun je via de configurator aan de linkerkant zelf je nuc samenstellen
geleverd binnen 2 dagen...
 
Op die site kun je via de configurator aan de linkerkant zelf je nuc samenstellen
geleverd binnen 2 dagen...

Ja, dat snap ik maar ik heb gevoel dat de keus daar een beetje beperkt is.. Bovendien, als ik nog wist wat ik zou moeten kiezen dan was ik hier ook niet begonnen met de vraag.. :)
 
Die SKIKK is een zalig machientje, waaw. Goed gevonden LP.
Medjed, welke monitor ga je eraan hangen (DVI, DisplayPort, hdmi)?
 
Idd, een mooie machientje, dit was iets nieuw voor mij en nadat ik me een beetje heb verdiept in die NUC apparaten zie ik deze:
https://tweakers.net/pricewatch/1517146/intel-nuc-10-performance-kit-nuc10i7fnk.html.
Dit lijkt identiek op de Skikk, klopt dat? Behalve SSD, RAM en OS. Als dat klopt dan heeft deze ook nog een SD slot aan de zijkant. Alleen ik zie nergens of hij lawaai maakt en zo wel - hoe veel.
Dit is zeker een goede richting die Skikk, dank je wel LP. Ik denk dat het deze gaat worden, mss toch met 32GB RAM..
 
O ja, ook nog de vraag:
waarom zou ik een NUC willen hebben als ik met een normaal PC hetzelfde kan doen en meer (meer sloten, uitbreiden makkelijker, DVD, CD,.. etc)?
 
Die heb je ook niet perse nodig maar omdat ze passief gekoeld zijn zijn ze stil.

Steeds minder mensen willen een grote metalen kast op hun werkplek en vinden een laptop te lastig.

Ik heb op mijn werkplek boven nog gewoon 2 PC 's staan en gebruik op de bank een laptop en de NUCjes zijn hier vnl in gebruik als mediaspelers
 
...maar omdat ze passief gekoeld zijn zijn ze stil.

Aaa, dat is dus 1 van de belangrijke punten die ik steeds niet kon vinden: hoe stil is het... stil dus, dank je.
 
Nog de laatste puntjes op de i...
een vraag: waar en wanneer ga ik de verschil merken tussen deze twee (behalve in portomonee) en is het de 175euro verschil waard:
Vergelijken - Coolblue - alles voor een glimlach

i5 2,3Ghz vs i7 2,7Ghz
ik ga voor 16GB RAM en Samsung EVO 970 Plus
 
Als je vb met Exel/Access geen ingewikkelde berekeningen moet doen en - zoals reeds gemeld - geen gaming, dan ga je volgens mij niet veel verschil merken tussen de twee i's.
Denk er wel aan dat de GPU (video) ook al RAM-geheugen wegsnoept.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan