• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuwe pc (zelfbouw)

Jose_1977

Nieuw lid
Lid geworden
19 sep 2024
Waarderingsscore
13
Titel lijkt me vanzelf te spreken. Ik ben benieuwd wat jullie van de configuratie vinden die ik op het oog heb.

Wat budget betreft zit ik wel al op mijn max. Voor wat ik nodig ben ook wel. Misschien wil ik nog een grafische kaart, maar de ingebouwde grafische kaart van Intel wil ik eerst op de proef stellen. Misschien wil ik wel een keer een spelletje spelen, maar ik zou vooral willen klooien met blender, video editing. Het is vooralsnog spielerei en dat mag mijn configuratie ook wel uitstralen.

Voordeel van deze CPU met grafische kaart is dat het iets zuiniger is. Met overclocking wil ik me niet bezig houden. Ik wil ook geen pc aanschaffen die maar enkele jaren meegaat.

Ik heb nog HDD-schijven met een x-aantal TB die ik erop aan wil sluiten (in ieder geval twee), een sata3 SSD van 2TB en natuurlijk randapparatuur, maar allemaal vrij eenvoudig.

Ik wil een computerkast die niet te groot is (mid tower), die de HDD schijven kan herbergen en die diy-friendly is. Hij komt onder een zit-sta bureau te hangen.

Mocht ik ergens een grove denkfout maken, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
....blender, video editing...

Ik zou maar vast budget reserveren voor een goede videokaart ;)

Dan over je mandje:

1. Moederbord is DDR5, je geheugen DDR4

Ee i5 voor renderen? nope....
Verder zie ik hel veel spul dubbel, wat is precies je budget?
Bij elkaar zou ik het waarschijnlijk totaal anders aanpakken.

Dank je.

Azerty zet dingen dubbel in het winkelmandje als ik weer op het mandje klik. Ik weet niet wat ik daar aan zou kunnen doen, behalve dan het mandje opschonen.

Je hebt gelijk wat betreft moederbord vs RAM. Ik zou denk ik eerder naar een DDR4 moederbord gaan dan maar.

Ik denk nog even na, en herconfigureer.

Ik zou geen hele grote projecten willen aanpakken, misschien had ik blender niet moeten noemen. Laat ik dan sketch-up zeggen.

Ik wel wel een vraag. Als ik naar de i5 14500 kijk en ik vergelijk die met de i7-12700K, dan zie ik aan de hand van de specs niet dat de i7 beter is.

Laatst bewerkt:
Wat is je budget?

CPU's vergelijken op specificaties is een zwarte kunst, die velen niet beheren. Veel makkelijker is benchmarks vergelijken tussen de processoren die je op het oog hebt in de applicaties/spellen die je gebruikt of wil gebruiken.

Op dit moment geeft een AMD meer Bang for the Buck. ;)

Ik wil toch echt onder de duizend euro blijven.

Het lijkt er op dat er meer speelt dan alleen de specs. Zoals, toch overclocking, en powercores. Dus ja. Ik zal een i7 samenstellen en de link posten. Misschien is een i7 inderdaad een beter idee. En AMD... Ehm... ik ga eens een i7 samestellen. Met een AMD zal ik meteen een grafische kaart bij moeten kopen.

Ik heb even bij Megekko dezelfde configuratie opgezocht (enkel de SSD heb ik verandert):
KLIK HIER. Volgens mij toch een solide configuratie om mee te starten maar ik denk dat je in de toekomst best het systeem uitbreidt met een aparte videokaart. Gelukkig kan je dit eerst testen en nadien nog aanpassen. Ik denk trouwens ook dat je met de i7-12xxx beter of toch minstens even goed af bent als met de i5-14xxx. Alleszins succes met de bouw en hou ons op de hoogte van het verloop.

Dank je. En wat bijzonder dat je de configuratie hebt nagebootst in Megekko. Hun 'self built badge' is wel heel verleidelijk.

Intel i7, DDR5 configuratie met Megekko + Azerty (i.v.m. aanbiedingen).

Ik heb nog een Rizen systeem geconfigureerd, maar dat ga ik niet doen.

O, en ik zou graag een topic aanmaken over de bouw zelf. Kan ik dat hier doen, of wordt dat een nieuwe topic?

Alles is binnen. Ik ga het boekje van het moederbord lezen en dan aan de slag.

Bijlagen

• 20241001_134644.jpg
    20241001_134644.jpg
    113,6 KB · Weergaven: 13
Ik heb gisteren het moederbord voorbereid. Dat willen zeggen: cpu, cpu-koeler, RAM, m.2. Ik heb de voeding geïnstalleerd en twee extra ventilatoren in de frontpanel.

Vandaag heb ik een testrun gedraaid om te zien of ik alles goed geïnstalleerd heb. Ik kreeg mijn bios te zien (it's alive :geek:)en alle componenten werden herkend. De temperatuur van de cpu bleef laag.

Tot zover gaat alles goed dus. 🖖

Laatst bewerkt:
Groetjes vanaf mijn nieuwe pc.

Het is allemaal goed verlopen. Wel wat frustraties hier en daar. Mijn productkey van mijn vorige pc werd niet geaccepteerd, maar dat heb ik gelukkig creatief op kunnen lossen. Bovendien kan ik mijn vorige pc nog op windows laten draaien. Dan hoef ik mij nu nog niet druk te maken over mint, of unraid.

Van mijn tabbladen heb ik bookmarks gemaakt die ik over kon zetten.

Ik heb mijn tijd ervoor genomen. Tijdens de bouw heb ik dingen soms wel tiendubbel gechecked. Gelukkig heb ik geen grote fouten gemaakt. Ik heb de pins van mijn processor/moederbord niet gecontroleerd, maar dat lijkt zonder consequenties te zijn.

Ik vond het af en toe heel eng, maar achteraf viel het allemaal best mee. Ik heb nog steeds geen videokaart en het wordt misschien pas januari voordat ik me er in ga verdiepen. Ik word binnenkort geopereerd en daarna zal ik moeten revalideren. Blender leren is er dan niet bij. Het geeft me wat meer tijd om op zoek te gaan. Tot die tijd heb ik het best druk met werk, dus ja er zat wel een soort van een planning-achtig-iets achter.

Beeldmateriaal heb ik, maar dat moet ik allemaal gaan bewerken alvorens het publiceerbaar is.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan