• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

michiel2

Senior
Lid geworden
18 apr 2009
Berichten
3.113
Waarderingsscore
1
Hallo forumleden,

Mijn huidige computer nu (inmiddels 8 jaar oud) is aan vervanging toe. Merk al een hele tijd dat zwaardere programma's niet meer soepel lopen.
Nu wil ik graag een nieuwe pc samenstellen alleen hier heb ik geen kaas van gegeten. Iedereen zijn eigen specialiteit.
Mijn huidige pc heeft een AMD processor, en twijfel of ik wil overstappen op Intel. Misschien kunnen jullie mij hier over adviseren.

1. Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven? 800 a 900 euro
- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (bv: beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers) Wat ik kan hergebruiken is beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers
- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv games, mediacenter, muziekbewerking, foto's bewerken, videobewerking, 3d modelleren,...) voornamelijk draaien er programma's van Siemens op, en simulatie software die naast Siemens draaien.
- Welke software/games ga je erop gebruiken? Siemens Tia portal
- Ben je van plan te gaan overklokken? (Klik voor meer info) Nee
- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? (bv: Draadloos internet, SSD, kaartlezer, optie voor CFX/SLI, verlichting en venster in de behuizing, waterkoeling, upgrademogelijkheden...) Een SSD is wel wenselijk. en een videokaart ( deze hoeft niet super krachtig te zijn, als de videokaart van de processor voldoende is dan hoeft er geen externe kaart in )

2. Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, luidsprekers ...) Nee
- Welke software heb je nodig? (bv: besturingssysteem, antivirus, ...) Wil graag een nieuwe besturingssysteem
- Heb je hiervoor ook een apart budget? Nee geen extra budget
- Hoeveel beeldschermen wil je gaan gebruiken? Ik wil een beeldscherm gebruiken

3. De (web)shop:

- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel? (1) Nee dit hoeft niet
- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt genstalleerd? (2) nee
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)winkel of heb je liever dat wij prijs/kwaliteit de beste deal uitzoeken? Azerty


Alvast bedankt voor jullie inzet.
 
Hallo Michiel

Ik zou zeker eens kijken naar Intel Nuc: Winkelwagen - Azerty

Krachtig, klein, zuinig in verbruik.
 
Eerst goed kijken. 500Gb SSD zit er gewoon bij, net als het geheugen en de Windows 10 licentie.
Voor deze doeleinden voldoet 1,9 in quad core ruim.
 
Ik vraag mij af of dit alles wel voldoende is voor de zware Siemens applicaties die Michel gebruikt?
Maar gezien het budget is het mijn inziens moeilijk een fatsoenlijke PC richting workstation te ontwikkelen.
 
Hallo forumleden.

Allereerst bedankt voor jullie reactie.

De bovengenoemde optie, is geen optie voor mij. Net zo als Abraham54 al vermeld is de software van Siemens gigantisch zwaar. Ik kan het budget wel opschroeven, maar het moet niet uit de hand lopen. en met Black friday voor de deur hoop ik een leuk prijsje te scoren :grinning:
 
Hallo forumleden.

Allereerst bedankt voor jullie reactie.

De bovengenoemde optie, is geen optie voor mij. Net zo als Abraham54 al vermeld is de software van Siemens gigantisch zwaar. Ik kan het budget wel opschroeven, maar het moet niet uit de hand lopen. en met Black friday voor de deur hoop ik een leuk prijsje te scoren :grinning:

Ik heb zelf ook een poging gedaan om een pc samen te stellen. Ik hoor wel of er verbeteringen of alternatie zijn.

Winkelwagen - Azerty
 
Eerst goed kijken. 500Gb SSD zit er gewoon bij, net als het geheugen en de Windows 10 licentie.
Voor deze doeleinden voldoet 1,9 in quad core ruim.
Idd. vwb de hdd had ik het iddd. even gemist. Echter, waar ik het toch echt met je oneens ben is het feit dat een basiccore van 1,9 voldoende zou zijn voor de door TS geambieerde toepassingen.

Een 1,9 is van 5 jaar geleden.
 
Een videokaart is met deze doeleinden bijna zinloos, tenzij je van plan bent meerdere beeldschermen te gebruiken. Let wel bij je eigen samenstelling dat er geen Windows licentie aanwezig is. Waarom is die kant en klare van Lange Pier volgens jou niet geschikt? Het is een beetje jammer dat daarin maar 8Gb ram zit. Daar geraak ik volgens mij nog wel over: Winkelwagen - Azerty
 
En mocht het niet voldoen, een videokaart (GPU) kan je later nog altijd bijsteken. De setup van Dave hierboven vind ik ook wel goed. Behalve dan die dure Windows die je online veeeeel goedkoper kan vinden (15 à 20 euro).
 
Opletten met goedkope licenties. Het gaat vaak om volumelicenties, je kan ze in eerste instantie wel activeren. Maar vroeg of laat plaatst MS ze op een blacklist. Helaas heb ik hiermee zelf negatieve ervaring en ben dus niet geneigd dit te adviseren. Azerty biedt ze al vrij goedkoop aan. Via MS zelf is de aanbevolen prijs 145 euro.
 
Hier gaan we weer, bangmakerij. Ik werk al jaren met zulke "goedkope online" licenties en ik heb nog nooit bij geen van mijn klanten een probleem of klacht mogen ontvangen. Vele van deze pc's komen jaarlijks een keer binnen voor onderhoud waardoor ik dit perfect kan opvolgen. "Baat het niet, het schaadt niet" is een spreuk die hier goed past. Waarom zou MS die blacklisten? Het gaat over groepslicenties gerecupereerd van bedrijven, dat gaan ze toch zeker niet riskeren. Maar ja, als je dan toch geld teveel hebt, hoef je ook niet op 100 euro extra te letten.
 
Gedeeltelijk mee eens en gedeeltelijk mee oneens.
Bangmakerij is wellicht niet helemaal de goede benaming. In het verleden voor mijzelf of voor bevriende relaties wel eens zo'n volumelicentie aangeschaft. Ja, idd. na een poosje, als er maar genoeg volumelicenties van DE desbetreffende licentie werden verkocht, dan werd het kwantitatieve aantal bereikt en was het 'einde oefening'.
 
We zullen de discussie hier maar bij laten, is al veel water naar de zee gevloeid over dit onderwerp. TS kan zelf kiezen wat ie doet, dus terug on-topic !!
Wij hebben hier in Belgiê een leuke promo staat: klik hier
 
Goed plan, al zou ik het woord discussie niet echt willen gebruiken. Hetgeen ik beschreef is een feit en biedt geen mogelijkheid tot discussie.
 
Een HP EliteDesk is ook het overwegen waard. Heb inmiddels ervaring met deze apparaten ze werken echt geweldig.
 
bedankt allen voor de informatie.

Ik ga in overweging nemen welke beslissing ik ga nemen.
Nogmaals bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan