• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuwe pc :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

dconel

Bekend gezicht
Lid geworden
2 feb 2007
Berichten
150
Waarderingsscore
2
Ik heb mijn pc 7 jaar geleden zelf samengesteld en nu heb ik steeds vaker last van lag en rubberbanding.

Ook als ik werk met 3d programma's, photoshop, illustrator enz kan hij erg langzaam worden. Omdat ik al jaren geen aandacht meer heb besteed aan hardware weet ik er eigenlijk ook niets meer van af. Vandaar dat ik hier om advies kom vragen.

Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven?
  • 650,-
- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (bv: beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers)
  • hardeschijf
  • muis
  • toetsenbord
  • kast (gewoon simpel stuk blik :p )
  • dvd reader/writer
  • Speakers
  • Geluidskaart??
- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv foto's bewerken, videobewerking, 3d modelleren, games, mediacenter, muziekbewerking,...)
  • 3d modeleren
  • foto's en videos bewerken
  • gamen
  • administratief werk
- Welke software/games ga je erop gebruiken? (vermeld indien mogelijk hardware requirements)
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Priemere Pro
  • Autocad 2011
  • Rhinoceros v4.0
  • Diverse scheepsbouw 3d moddeling programma's
- Ben je van plan te gaan overklokken?
  • Nee, dit is meer iets voor fanatieke gamers toch?
- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc {bv: Draadloos internet, SSD, geheugenkaartlezer, (optie voor) CrossFireX/SLI, een specifieke kast, waterkoeling,...}?
  • Goede kaartlezer
  • usb 3.0 (tenzij dit af te raden is, ik weet er niets van)

Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, speakers ...)
  • Beeldscherm, liefst HD
- Heb je hiervoor ook een apart budget?
  • 150,-
- Welke software heb je nodig? (bv: besturingssysteem, antivirus, ...)
  • Geen, ik krijg een windows 7 versie naar keuze van m'n werk. Waarschijnlijk Ultimate
- Indien je je beeldscherm wilt hergebruiken, welke resolutie heeft dit?
  • nope, het wordt tijd voor mooi beeld :)

De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)shop?
  • Nee
-Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)shop wordt genstalleerd?
  • NVT
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)shop of heb je liever dat wij de goedkoopste uitzoeken?
  • Ik heb geen ervaring met webshops

Dit is wat er nu in zit:

http://speccy.piriform.com/results/E...2XVEan6rWvoJyk

Voeding: X Gear, Model PS-400A (verder niets van te vinden?)


Ik hoop dat ik hier passend advies kan vinden. Als er vragen zijn, stel ze gerust! Een donatie aan NCF lijkt me gebruikelijk? Waar vind ik daar iets over?

Groeten,
Dirk
 
Ik heb wat voor je samengesteld. (Heb de lay-out van Dave gejat :p) Ik zou nog wel even om een 2nd opinion vragen (moet je eigk altijd doen, liefst ook op andere fora) maar volgens mij is deze setup optimaal.

In ieder geval:

i5-2500K

Dit is prijs/kwaliteit de beste processor van het moment. Hij kan makkelijk worden overgeklokt. Ik weet dat je zei dat je dit waarschijnlijk niet wilt doen, maar overklokken kan heel nuttig zijn aan het eind van de levensloop van je build, om net wat extra performance uit je processor te trekken. Je kan hem ook vanaf het begin al een beetje overklokken, maar ik zou daarin als beginnende overklokker niet te ver gaan. (gewoon rustig proberen)

ASRock Z68 Extreme3 Gen3

Een Z68 moederbord, omdat het budget het makkelijk toelaat en de extra features in de toekomst handig kunnen zijn. Met dit bord kan je goed overklokken en er zitten wat handige extra features bij de Z68 chipset t.o.v. P67 die jij misschien gaat gebruiken in de toekomst. (SSD caching o.a.)

XFX Radeon HD 6870

Een degelijke kaart, ongeveer in het midden van het spectrum. Hiermee kan je de huidige games iig op high zetten, wat volgens mij voldoende is. (Je klinkt niet als een zeer fanatieke gamer, meer als iemand die graag een spelletje speelt) Je kan ook wat extra geld hieraan uitgeven voor een HD7850 of een GTX560Ti, de GTX is een paar tientjes duurder, de HD ongeveer 50-100 euro.

OCZ ModXStream Pro 600W

Ik ben eerlijk: Voedingen zijn niet mijn terrein, en misschien is het handig om een 2nd opinion hierop te krijgen van een andere poster, maar zoals het eruitziet komt de ModXstream goed uit de tests: 80+ certified, en heel belangrijk, modulair. Je gebruikt dus alleen de kabels die je nodig hebt. De ModXstream is wel semi-modulair, dus een paar kabels (moederbord aansluitingen en nog wat zooi) zitten er wel aan vast, maar die zal je bijna allemaal gebruiken. Een modulaire voeding zorgt voor betere kabelmanagement, dat zowel het uiterlijk als de airflow van je setup verbetert. Dit is meer wattage dan je nodig hebt, maar ivm eventuele toekomstige upgrades is een 600W voeding zeker fijn om te hebben.

Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600

8 GB DDR3-1600 Ram van een goede fabrikant. Je zal 8 GB werkgeheugen voorlopig nog niet nodig hebben, maar aangezien je niet klinkt als een fanatieke upgrader en omdat RAM toch goedkoop is zet ik er alvast 8GB in: Dat is meer dan voldoende om de komende jaren mee door te komen.

Het totaal komt dan uit op een subtotaal van 580 euro. Er moet echter nog een cpu-koeler bij, maar omdat ik de afmetingen van je kast niet heb is het een beetje onhandig adviseren. Een coolermaster Hyper TX3-Evo van 20 euro is decent, wil je ook gaan overklokken moet je echter kijken naar koelers van 30-40 euro. Er blijft wat geld over, en als je een beetje over je budget heen kan is het misschien handig de CPU te upgraden naar i7-2600K. Van de hyperthtreading functie waar deze over beschikt maak je met video- en fotobewerking wel degelijk gebruik en dat is de meerprijs in mijn ogen ook waard.

Winkelmandje (ik weet niet zeker of de link ook voor jou werkt): http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?product[388654]=1
 
Met de OCZ ModXStream Pro 600W zit je volgens mij wel goed.
Het is bij een voeding vooral belangrijk dat je voor een 80 plus certificaat gaat.
Voedingen zonder deze certificaat kunnen vaak problemen veroorzaken,
of soms een heel ander wattage leveren dan ze zeggen.

Verder is 600 watt wel genoeg, maar als je toch iets meer wil uitbreiden zit je vrij snel hoger.
Hiervoor gebruik ik persoonlijk de rekenhulp voor voedingwattage van Asus.
http://support.asus.com/PowerSupply.aspx?SLanguage=nl-nl

Verder had ik nog gekeken op de site van adobe, en daar las ik dat als je gpu acceleratie wil dat je uit een van deze nvidia grafische kaarten moet kiezen. Adobe Premiere Pro CS5.5.
  • GeForce GTX 285 (Windows and Mac OS)
  • GeForce GTX 470 (Windows)
  • GeForce GTX 570 (Windows)
  • GeForce GTX 580 (Windows)
  • Quadro FX 3700M (Windows)
  • Quadro FX 3800 (Windows)
  • Quadro FX 3800M (Windows)
  • Quadro FX 4800 (Windows and Mac OS)
  • Quadro FX 5800 (Windows)
  • Quadro 2000 (Windows)
  • Quadro 2000D (Windows)
  • Quadro 2000M (Windows)
  • Quadro 3000M (Windows)
  • Quadro 4000 (Windows and Mac OS)
  • Quadro 4000M (Windows)
  • Quadro 5000 (Windows)
  • Quadro 5000M (Windows)
  • Quadro 5010M (Windows)
  • Quadro 6000 (Windows)
  • Quadro CX (Windows)


---------- Post added at 18:50 ---------- Previous post was at 18:42 ----------

Je zit dan alleen wel over je budget heen, want de goedkoopste van deze lijst is de gtx 570.
Deze kost rond de 270 euro, maar ik weet niet of je deze gpu acceleratie verder nodig hebt.
 
  • i5-2500K
  • ASRock Z68 Extreme3 Gen3
  • XFX Radeon HD 6870
  • OCZ ModXStream Pro 600W
  • Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600
Oke, dank u! Hier kan ik al wat mee, maar helaas werkte je link niet :).

Mathossa, ik heb het geld helaas niet voor zo'n dure videokaart. Maar wat ik me wel af vraag is of de XFX Radeon HD 6870 geschikt is voor HD beeld terwijl ik in aan het tekenen ben of bijvoorbeeld battlefield 3 speel.

8GB RAM is voorlopig genoeg, maar vergis je niet. De tekenprogramma's in de scheepsbouw zijn behoorlijk zwaar. Ik weet nog niet zeker of ik meer wil, want niet iedere Windows 7 versie kan meer dan 4 GB draaien toch? Of is dat een slechte roddel die ik te snel geloof :p

Daarnaast lijkt overclocken me toch wel de moeite waard, dat wil ik in de nabije toekomst doen. En verder kan ik eigenlijk nergens een duidelijke uitleg over SSD Caching vinden. IK zal op dit forum nog eens zoeken.

Oh, iemand een idee voor een goede HD monitor?
 
HD Radeon HD6870 zou battlefield op high gemakkelijk moeten spelen. Ultra mischien met overklokken, maar geen AA (heb je ook niet nodig)

Niet elke windows versie kan het draaien: Je hebt namelijk windows 32 bit en windows 64 bit. 32 bit kan maximaal +-3,6GB RAM gebruiken. Zolang je een 64 bit windows neemt heb je geen probleem.

SSD caching kan handig zijn als je een SSD koopt, een upgrade die ik iedereen aan kan raden.

Voor een goede HD monitor onder 150 euro adviseer ik je gewoon winkels binnen te lopen en te kijken welke monitoren er goed uitzien. Simpel als dat. Je kan wel letten op responstijd en LED-Backlight, maar voor de rest is het echt alleen maar kijken welk beeld de kleuren mooi weergeeft. Er wordt door fabrikanten namelijk glashard gelogen over kleurdynamiek van monitoren.
 
Oke, bedank voor het antwoord. SSD bewaar ik voor de toekomst. Net als het overklokken. Maar wat voor fan moet ik nu op zetten dan (eentje die ik ook kan gebruiken met overklokken)? En welke kaartlezer kan ik het beste kopen?

---------- Post added at 11:05 ---------- Previous post was at 13:39 ----------

En het geheugen (Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600) kan ik niet vinden op Azerty. En als ik dan toch oventueel wil overklokken en een SSD wil plaatsen, heb ik dan geen grote voeding nodig. 700W bijvoorbeeld?
 
Als Fan bedoel je een CPU-koeler? Hangt van je budget af. 20 euro - Cooler Master Hyper TX3-Evo 30-40 euro: Scythe Mugen 2 Rev. B,

Met de eerste kan je al gemakkelijk overklokken, maar die zal luider zijn en de temperatuur hoger op laten lopen dan de 2e. Het geheugen wordt ongetwijfeld wel verkocht op azerty, ik zal even voor je kijken.

Zie hier:http://azerty.nl/0-750-425856/corsa...dr3-1600-mhz-pc3-12800-cl9-1-5-v-niet-ge.html

Helaas zijn ze momenteel een beetje overpriced op azerty (prijzen veranderen vaak)
 
Oei oei oei, ik heb een heel leuk setje gekocht maar het past niet in de oude behuizing :(

IK heb gekocht:

i5-2500K
ASRock Z68 Extreme3 Gen3 (groter dan ik gewent ben)
XFX Radeon HD 6870 (groot)
OCZ ModXStream Pro 700W
Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600
Scythe Mugen 2 Rev. B (welke ook erg groot is)

Nu ben ik dus op zoek naar een kast waar het in past en die een mooie prijs -kwaliteitverhouding bezit. Ik kwam uit op de 'Antec Three Hundred Two'. Is deze kast geschikt?

Groeten,
Dirk
 
Oei oei oei, ik heb een heel leuk setje gekocht maar het past niet in de oude behuizing :(

IK heb gekocht:

i5-2500K
ASRock Z68 Extreme3 Gen3 (groter dan ik gewent ben)
XFX Radeon HD 6870 (groot)
OCZ ModXStream Pro 700W
Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600
Scythe Mugen 2 Rev. B (welke ook erg groot is)

Nu ben ik dus op zoek naar een kast waar het in past en die een mooie prijs -kwaliteitverhouding bezit. Ik kwam uit op de 'Antec Three Hundred Two'. Is deze kast geschikt?

Groeten,
Dirk

Voor deze samenstelling is 500W al ruim voldoende -_- En misschien vind je deze kast ook wel wat:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Check! Bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga voor de Corsair Carbide 300R. Enig nadeel is (en dat is een groot nadeel op deze locatie) dat dee slecht beschermt is tegen stof. Zo zit er een groot rooster bovenop zonder bescherming tegen stof.

Iemand een idee hoe ik dit tegen kan gaan?
 
Bovenstaand probleem was simpel op te lossen door de instelling in de bios te wijzigen.

Nu echter raakt Windows in conflict met drivers/hardware: Topic
 
Nu, ruim zes jaar later, maak ik nog altijd dankbaar gebruik van deze configuratie :)

Alleen de opslag heb ik verbeterd:
  • SSD: Samsung 840 Pro 256GB
  • HDD: Seagate Desktop HDD, 7200 rpm, 2TB
Nu merk ik tijdens het bewerken van video's dat het wel wat vlotter mag. Zeker bij het renderen. Daarom wil ik het RAM geheugen uitbreiden naar de max van 32 GB. Ik denk aan deze:

https://tweakers.net/pricewatch/295979/corsair-vengeance-cmz32gx3m4x1600c10.html

Nu vraag ik mijzelf af of ik hier wel goed aan doe. Zijn er misschien modules te koop met een betere prijs/kwaliteit verhouding? En passen deze zeker weten wel op het moederbord? Ik ben de kennis een beetje kwijt, dus twijfel enorm :oops:
 
Is er misschien meer informatie nodig? Ben een noob, dus vergeef mijn lack aan info als daar sprake van is :)
 
https://www.asrock.com/mb/Intel/Z68 Extreme3 Gen3/index.asp#Memory
Deze zijn ooit getest, die werken sowieso op dat bord.
Maar waarom zoveel? kan het gebruikte programma omgaan met een eventuele ram schijf als cache die je dan hebt gemaakt?

Voor videobewerking kun je meestal gebruik maken van de grafische kaart wat vele malen sneller gaat dan via de CPU, misschien daar je geld insteken en het geheugen tot 16 gig. uitbreiden?
Cache op de SSD gaat ook snel, overigens.

Met welk videoprogramma werk je?

Zou tevens een W10 64bit key aanschaffen, W7 loopt op zijn eind.
Key's zijn goedkoop aan te schaffen en W10 kun je zo bij Microsoft downloaden.
 
Hee Lange Pier,

Bedankt voor je reactie. De keuze voor 32 gig is omdat ik dacht dat de pc dan Über schnell zou worden. Het is de max dat het bord aan kan meen ik. Maar als ik jou goed begrijp moet ik vooral naar de grafische kaart kijken? Ik werk met Adobe Premiere Pro en heb ondertussen Windows 10 geïnstalleerd.
 
Een PC wordt niet sneller door meer geheugen alleen minder langzaam als er niet naar het wisselbestand hoeft te worden geswapt, staat die op een SSD dan is het sowieso al een stuk sneller dan als die op een harde schijf staat.
https://helpx.adobe.com/fi/premiere-pro/system-requirements/earlier-versions.html
Hoe sneller een grafische kaart is met zoveel mogelijk geheugen dan zal de versnelling ook het grootst zijn maar je moet in het programma er wel voor kunnen kiezen.
Hangt wel een prijskaartje aan, die Quadro serie van nVidia is daarvoor bedoeld maar behoorlijk aan de prijs.

Kan ook met de CPU alleen duurt dat langer en dan maakt het hoeveelheid geheugen wel iets uit maar is niet doorslaggevend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan